INFORMATION!
Just nu ligger hemsidan nere för uppdatering samt förnyas kan ta ett tag.
Om man har problem att logga in får man testa att rensa sina cookies i webbläsaren!
Webshop finns i nuläget på denna adress http://webshop.peugeot-sport-club.se/index.php !
Just nu ligger hemsidan nere för uppdatering samt förnyas kan ta ett tag.
Om man har problem att logga in får man testa att rensa sina cookies i webbläsaren!
Webshop finns i nuläget på denna adress http://webshop.peugeot-sport-club.se/index.php !
HJÄLP Bromsproblem
-
- Registrerad
- Inlägg: 64
- Blev medlem: tor 25 jun 2009, 07:56
- Ort: Hbg
HJÄLP Bromsproblem
Någon som kanske kan hjälpa mig har kört fast i mina bromsar
kör Citroen Saxo
åker med bromsvåg sellholm bromscylindrar 625 fram och 700 bak
provat olika cylindrar
Brembo 4 kolvsok fram med redstuff belägg original peugoet 307 skivor med en dia 283 mm
orginal bromsok bak men med slitsade o borrade bromsskivor men med original bromsbelägg
bromsarna tar med mycket dåligt får stå på pedalen för
att den skall bromsa och då bromsar den dåligt endå
åker med bromsreducerare på bakhjulen med släpper jag för mycket på den så låser sig bakhjulen och jag snurrar
Kan det vara fel bromsbelägg + skivor fram eller vad är i ****** gör jag fel
hoppas någon kan komma med förslag eller ideer
Mvh Roger
http://www.slobergsmotorsport.se/
kör Citroen Saxo
åker med bromsvåg sellholm bromscylindrar 625 fram och 700 bak
provat olika cylindrar
Brembo 4 kolvsok fram med redstuff belägg original peugoet 307 skivor med en dia 283 mm
orginal bromsok bak men med slitsade o borrade bromsskivor men med original bromsbelägg
bromsarna tar med mycket dåligt får stå på pedalen för
att den skall bromsa och då bromsar den dåligt endå
åker med bromsreducerare på bakhjulen med släpper jag för mycket på den så låser sig bakhjulen och jag snurrar
Kan det vara fel bromsbelägg + skivor fram eller vad är i ****** gör jag fel
hoppas någon kan komma med förslag eller ideer
Mvh Roger
http://www.slobergsmotorsport.se/
- Janne L
- Registrerad
- Inlägg: 2103
- Blev medlem: ons 12 maj 2010, 03:30
- Ort: Stockholm, Järfälla
- Kontakt:
Re: HJÄLP Bromsproblem
Innan jag börjar, Jag talar utan någon faktiskt kunskap/erfarenhet av bromsvåg!
Har du kollat om cylindervolymen till frambromsarna är tillräcklig? Du skrev att du testat olika cylindrar men inte vilka/var.
Min teori är att du bottnar främre cylindern och resterande pedalrörelse ger bara mer kraft till bakbromsarna.
Kan det vara något så basic som en luftficka?
Skickat från min E5823 via Tapatalk
Har du kollat om cylindervolymen till frambromsarna är tillräcklig? Du skrev att du testat olika cylindrar men inte vilka/var.
Min teori är att du bottnar främre cylindern och resterande pedalrörelse ger bara mer kraft till bakbromsarna.
Kan det vara något så basic som en luftficka?
Skickat från min E5823 via Tapatalk
Peugeot 306 GTI -97 Banracer
Tack till FR-Autosport
Svävar även runt i: Dompan, Citroen C5 V6 Exclusive -07
Träffbilder: HIT ME!
Tack till FR-Autosport
Svävar även runt i: Dompan, Citroen C5 V6 Exclusive -07
Träffbilder: HIT ME!
-
- Registrerad
- Inlägg: 64
- Blev medlem: tor 25 jun 2009, 07:56
- Ort: Hbg
Re: HJÄLP Bromsproblem
har provat från 750 fram o nu ner till 625
750 gick inte alls då fick man stå och använda båda fötterna för få stopp på bilen 625 fungat bäst
är luftat på konstens alls sätt utan förbättring
750 gick inte alls då fick man stå och använda båda fötterna för få stopp på bilen 625 fungat bäst
är luftat på konstens alls sätt utan förbättring
-
- Registrerad
- Inlägg: 2043
- Blev medlem: ons 07 maj 2003, 09:48
- Ort: Möklinta
Re: HJÄLP Bromsproblem
Tjena tjena!
På manuella bromsar, utan bromsservo räknar man normalt med att ha ett pedalförhållande på 6:1-7:1 för att kompensera för borttagandet av bromsservon. Normalt förhållande för bromsar med servo är kanske 3:1-4:1.
Har du modifierat original pedalställ till bromsvåg? Om du kan, mät det faktiskt systemtrycket med bromstrycksprovare. Bromsreduceringsventil skall ej behövas när system är anpassat och korrekt dimensionerat. Låt do bromsvågen bestämma förhållandet (om den är justerbar dvs) istället.
Generellt har jag väl tre tips.
Nr.1 Gör pedalen längre alternativt flytta huvudcylindrarna (se bild nedan).
se till att du har fri rörelse på hela huvudcylinderns fulla slag.
Nr.2 Minska cylinderstorleken ytterligare (ger dock längre slaglängd på pedalen).
Nr.3 Byt bromsok till något med en totalt större kolvyta (4 kolvar sammanräknat) än nuvarande.
Om du ökar ditt pedalförhållande till 6:1-7:1 och tycker att pedalen är svampig eller tar "långt ner", öka då storleken på huvudcylindern tills önskad känsla uppnås. Slå en pling om du behöver mer hjälp..
På manuella bromsar, utan bromsservo räknar man normalt med att ha ett pedalförhållande på 6:1-7:1 för att kompensera för borttagandet av bromsservon. Normalt förhållande för bromsar med servo är kanske 3:1-4:1.
Har du modifierat original pedalställ till bromsvåg? Om du kan, mät det faktiskt systemtrycket med bromstrycksprovare. Bromsreduceringsventil skall ej behövas när system är anpassat och korrekt dimensionerat. Låt do bromsvågen bestämma förhållandet (om den är justerbar dvs) istället.
Generellt har jag väl tre tips.
Nr.1 Gör pedalen längre alternativt flytta huvudcylindrarna (se bild nedan).
se till att du har fri rörelse på hela huvudcylinderns fulla slag.
Nr.2 Minska cylinderstorleken ytterligare (ger dock längre slaglängd på pedalen).
Nr.3 Byt bromsok till något med en totalt större kolvyta (4 kolvar sammanräknat) än nuvarande.
Om du ökar ditt pedalförhållande till 6:1-7:1 och tycker att pedalen är svampig eller tar "långt ner", öka då storleken på huvudcylindern tills önskad känsla uppnås. Slå en pling om du behöver mer hjälp..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
FR Autosport Sweden
Motorsport products and Services for Peugeot, Citroen & Renault.
info@fr-autosport.se
Motorsport products and Services for Peugeot, Citroen & Renault.
info@fr-autosport.se
-
- Registrerad
- Inlägg: 64
- Blev medlem: tor 25 jun 2009, 07:56
- Ort: Hbg
Re: HJÄLP Bromsproblem
har original pedalställ nästan
varit ute mät lite nu ligger helt fel i pedalen
förhållandet 6:1-7:1 ligger jag en bit ifrån jag har ca: 5:4-4:9 så där måste jag börja ändra sen kommer jag byta ut broms beläggen till något annat får hoppas detta hjälper
Tack Martin
varit ute mät lite nu ligger helt fel i pedalen
förhållandet 6:1-7:1 ligger jag en bit ifrån jag har ca: 5:4-4:9 så där måste jag börja ändra sen kommer jag byta ut broms beläggen till något annat får hoppas detta hjälper
Tack Martin
-
- Registrerad
- Inlägg: 2043
- Blev medlem: ons 07 maj 2003, 09:48
- Ort: Möklinta
Re: HJÄLP Bromsproblem
Återkoppla gärna i både framgång/motgång.
Att tänka på är att ha lika belägg runt om.
Har du belägg med större friktionscofficient fram får du en automatisk en flyttad bromskraftsfördelning på framhjulen och likadant tvärtom (belägg bak).
Har du hydraulisk handbroms?
Ledningsöversikt...
Att tänka på är att ha lika belägg runt om.
Har du belägg med större friktionscofficient fram får du en automatisk en flyttad bromskraftsfördelning på framhjulen och likadant tvärtom (belägg bak).
Har du hydraulisk handbroms?
Ledningsöversikt...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
FR Autosport Sweden
Motorsport products and Services for Peugeot, Citroen & Renault.
info@fr-autosport.se
Motorsport products and Services for Peugeot, Citroen & Renault.
info@fr-autosport.se
-
- Registrerad
- Inlägg: 64
- Blev medlem: tor 25 jun 2009, 07:56
- Ort: Hbg
Re: HJÄLP Bromsproblem
jodå där är hydraulisk handbroms i möget och det ser ut som ledningsnätet du delade
återkommer när jag byggt om pedalsystem /handbroms
och när motorn är i bilen igen tyvärr gjorde jag sopor av den nya motorn efter 4 tävlingar så den är
på väg till Pug1Off i England
återkommer när jag byggt om pedalsystem /handbroms
och när motorn är i bilen igen tyvärr gjorde jag sopor av den nya motorn efter 4 tävlingar så den är
på väg till Pug1Off i England
-
- Registrerad
- Inlägg: 64
- Blev medlem: tor 25 jun 2009, 07:56
- Ort: Hbg
Re: HJÄLP Bromsproblem
Då var motorn monterad och mappad och även åkt föråkare 2tävlingar
https://www.youtube.com/watch?v=erS7A2KC8Bw&t=231s
har byggt om pedalstället som nu fungerar men åker med orginal belägg fram fungerar ok
men någon som har tips på bättre belägg åker RS tävlingar så det e en del bromsande
https://www.youtube.com/watch?v=erS7A2KC8Bw&t=231s
har byggt om pedalstället som nu fungerar men åker med orginal belägg fram fungerar ok
men någon som har tips på bättre belägg åker RS tävlingar så det e en del bromsande
- MrMikaelEricsson
- Sekreterare
- Inlägg: 2247
- Blev medlem: sön 12 maj 2013, 14:14
Re: HJÄLP Bromsproblem
Ser kul ut, längtar till SuperHultsfred
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mikael Ericsson - Peugeot Sport Club | Sekreterare
Peugeot 205 GTI fantast
Motto: Det SKALL gå att elda med snö
Peugeot 205 GTI fantast
Motto: Det SKALL gå att elda med snö