INFORMATION!
Just nu ligger hemsidan nere för uppdatering samt förnyas kan ta ett tag.
Om man har problem att logga in får man testa att rensa sina cookies i webbläsaren!

Webshop finns i nuläget på denna adress http://webshop.peugeot-sport-club.se/index.php !

Sälja till export?

Allmänna bilrelaterade diskussioner.
Post Reply
degen
Registrerad
Registrerad

Sälja till export?

Post by degen » Mon 10 Apr 2017, 21:20

Jag har min 407 Coupé ute på blocket och har blivit kontaktad av en snubbe från Polen som vill köpa. Jag är lite orolig att bli blåst så jag vill kolla med expertisen här innan jag gör bort mig.

Killen tänker flyga hit och vill pröjsa cash om han är nöjd. Eftersom han inte vill stanna och vänta tills exportskyltarna blir tillverkade är hans förslag att han åker hem med mina svenska skyltar på bilen. Här känner jag att varningsklockorna börjar ringa.

Vilken risk kan jag ta om jag släpper iväg bilen så? Jag behöver ju skicka in skyltarna gör att avregistrera bilen, men å andra sidan kan jag ju beställa nya skyltar.

Jag vet inte. Vad tror ni?

Skickat från min E5823 via Tapatalk

bosse50
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Re: Sälja till export?

Post by bosse50 » Wed 12 Apr 2017, 21:11

Mitt råd LÅT BLI! Har själv haft problem med att sälja på export och detta tycker jag luktar skumt

Jaaacob
Registrerad
Registrerad

Post by Jaaacob » Wed 10 May 2017, 12:17

Alltså, det funkar. Men det är en del jobb med att få ur den ur registret här. Har fortfarande kvar en hundkoja på mig som ska vara reggad i finland nu mer, transportstyrelsen hävdar att de inte kan ta bort den trots att den är såld och exporterad. Detta är dessutom nordiskt land.

Har även exporterat till Norge, det gick bättre men det är väl en fråga om hur engagerad köparen är.
Peugeot Sport Club | Meep
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Vad kommer näst?
Peugeot 508 GT -12
Toyota Prius -05 (miljökompensation för ovan)

munne
Registrerad
Registrerad

Post by munne » Fri 12 May 2017, 22:32

Det sker automatiskt, men bilen måste registreras i inkomslandet annars skickas inte handlingarna in till Transportstyrelsen.

el cacique
Registrerad
Registrerad

Post by el cacique » Thu 25 May 2017, 13:33

Jag sålde en 205:a till en polsk kille i oktober förra året. Han landade på Sturup, plockade upp honom där med min polske polare/tolk. Han testade bilen, fick en kebab och betalade via banköverföring. Sen följde vi honom till Ystad och han tog båten tillbaka.

Jag ställde av och avreggade bilen när transaktionen gått igenom. Han försäkrade bilen och körde hem med dom svenska regplåtarna. Sen tog det lite tid innan han fick huvudet ur r-ven till att regga in den, fick avreg.papperna i april. Det som händer om personen inte reggar in är att man får betala vägregisteravgift i tre år framåt á 50:- per år, ingen katastrof. Efter det tas bilen ur registret. Kände att detta var det enklaste sättet. Slippa beställa exportskyltar etc. och ligga ute med pengar. Man vet ju inte om personen i fråga verkligen kommer eller köper bilen.

Hade priset uppgjort och klart via telefon innan.

Ska nämnas att jag kontaktades av en hel del oseriösa r-vhål, som ville betala med falsk PayPal osv... Dom backar ganska snabbt när man ber om telefonkontakt, deras hemadress, vilken bank dom har, att dom hämtar bilen personligen med mera etc...

Lycka till med försäljningen! :thumbup: :D
Mvh "el cacique"
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*

Post Reply