INFORMATION!
Just nu ligger hemsidan nere för uppdatering samt förnyas kan ta ett tag.
Om man har problem att logga in får man testa att rensa sina cookies i webbläsaren!

Webshop finns i nuläget på denna adress http://webshop.peugeot-sport-club.se/index.php !

Peugeot 406 sport vs. Annat...

Allmänna bilrelaterade diskussioner.
Post Reply
matti
Registrerad
Registrerad

Peugeot 406 sport vs. Annat...

Post by matti » Thu 09 Mar 2017, 09:21

Hej, jag spanar efter en 406 av de senare årsmodellerna. Bilar med 2.2 liters motorn kallas ibland sport, ibland silverline, ibland classic och ibland bara kombi. En test jag läste hade synpunkter på sportversionens chassi som enl. skribenten inte alls var särskilt lyckat. Jag kör idag Citroën så komfort går före sport.
Min fråga är kort sagt, är alla bilar med 2.2 liters motor av modell sport?
Om någon vill reda ut resten också så är jag förstås tacksam. Silverline till exempel. Och classic.

Skickat från min E5823 via Tapatalk

MikkeH
Registrerad
Registrerad

Re: Peugeot 406 sport vs. Annat...

Post by MikkeH » Thu 09 Mar 2017, 11:17

Jag vet inte om Silverline och classic med 2.2 motorn har samma chassi som Sport, men jag vet inte vad som skulle vara mindre lyckat med Sport:ens chassi? Visst, den är (surprise, surprise) lite mer sportig med lägre markfrigång och något hårdare sättning, men den är absolut inte stum. Då jag köpte min första 406 Sport gick jag från en 505 Sti som hade enorm fjädringsväg och rejäl komfortsättning, men jag har aldrig lidit av att 406an skulle ha dålig komfort. Kan även jämföra med en tidig Citroën XM med Hydractive fjädringen samt C5 gen 1 med hydraulfjädringen, och även om de generellt var/är mjukare så minns jag det som att i varje fall XM:en slog hårdare i skarvar. C5an kan kännas lite sladdrig, men det kan ha att göra med däck/fälg också.

Jämför man med de flesta moderna bilar så vill jag påstå att 406 Sport står sig bra komfortmässigt om man tänker på chassi/fjädring. Det påverkar nog mer att det börjar handla om gamla bilar där ljudvolymen går upp pga gamla lister, läckande avgassystem etc.

En sak som jag vet Sport har, men som inte alla andra varianterna med 2.2l har är halvskinnklädseln, det i sig är ett starkt argument för Sport för min del, plyschklädseln tyckte jag kändes rätt sunkig redan som ny medan jag fortfarande gillar halvskinn (fast på min gamla 406:a börjar klädseln vara lite nött efter ca 24 000 mil).
/Mikke
Peugeot 406 Sport 2,2i -01 (2017-01-06 - ) Sambons övningskörningsbil
Peugeot 508 GT -14 (2016-07-04 - )
Peugeot 407 Coupé 2,7 HDi -07 (2013-04-22 - 2016-07-04)
Peugeot 406 Sport 2,2i -01 (2001-08 - ) Stått sen 2013 pga BSI-box
Peugeot 505 STi -83 (1991-07 - 2001-08)

Morbidio
Registrerad
Registrerad

Post by Morbidio » Thu 09 Mar 2017, 13:11

Sport är oftast modellerna som kom mellan 99-2001. Sen har jag själv svårt att se att sporten skulle vara lägre än övriga 406or? De tre sport vi har ägt har då inte varit lägre än de andra modellerna så jag tvekar på att det är i chassiet som namnet "Sport" hänvisar till.

Så sport kallas ofta de första modellerna med 2,2an. Sedan kom silverline och Classic heter väl oftast modellerna när de slutar tillverkas. Oftast är det ju bara Sport som har halvläder och blåa lister interiört och läderdörrsidor.

matti
Registrerad
Registrerad

Post by matti » Thu 09 Mar 2017, 13:50

Tack för svar!
Testet jag läst och hänvisade till hävdar följande:

Tyvärr har teknikerna även gett sig på chassit. 406 i standardutförande är på samma gång mycket bekväm och körglad. En kompromiss som många andra tillverkare borde se på med avundsjuka.
Sportchassit innebär bland annat gastrycksstötdämpare samt grövre krängningshämmare.
Det fördärvar det mesta av den goda komforten, bilen har blivit rejält stötig. Däck i dimensionen 205/55 R16 bidrar också till stötig gång.
Chassit tillför heller inte sportighet av rätt slag. I asfaltkurvor som inte är perfekt släta studsar hjulen och i värsta fall förloras väggreppet helt. Bilen flyter ut i tangentens riktning.
Beteendet är typexempel på när man kombinerar en hård fjäder med en alltför svag stötdämpare.
Enligt Peugeot är det precis samma chassisättning som i V6-modellen, men den har vi inte upplevt lika negativt. Måhända stämmer det bättre med en tyngre motor i nosen.
Det är synd att Peugeots svenska generalagent valt att enbart marknadsföra 2,2-litersmotorn i kombination med sportchassit. 

Källa: http://teknikensvarld.se/provkorning-av ... rt-123696/

Men jag blir alltså lite tveksam eftersom jag sett bilar med 2.2 litersmotorn utan benämningen sport.

Intressant att höra att skillnaderna inte är så stora, för jag hade nästan uteslutit sportversionen i mitt sökande.

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Veiko
Styrelsen
Styrelsen

Post by Veiko » Thu 09 Mar 2017, 22:22

Sport modellen är värt o köpa. Haft 2st V6 kombi o sonen har en 2,0 till vinterbil. Trevligare inredning med blåa sömmar bl.a. Kromade ringar runt mätare. O den blåa lacken är grymt snygg.
--------------------------------------------
308 SW HDI -15
406 Coupe Settant´anni
306 Gti -97b

"Man ska inte knarka om man redan är dum i huvet!"p

MikkeH
Registrerad
Registrerad

Post by MikkeH » Fri 10 Mar 2017, 07:42

Sport kom väl med bilar tillverkade från 2000 och nåt år framåt, efter face-liften. Har för mig man sa att fjädringen skulle vara 2cm lägre eller nåt sånt, men jag är inte säker på att det är fullt så mycket. Problemen som Teknikens Värld påstår känner jag inte igen och då har jag trots allt hunnit köra på ganska många olika underlag under 13++ år...

Så hittar du en bättre begagnad Sport är det bara att slå till. Svagheterna den har delar den med övriga 406-programmet, risk för att den tar in fukt vilket kan sabba BSI-boxen, och så standardfelet (som dock är hyfsat enkelt och billigt att åtgärda) att medstyrningsstagen (tror dom heter nåt annat, toe-in stag?) i bakvagnen blir glappa (dom behöver bytas nu i "nya" 406an som gått 8300 mil, har bytt minst 2ggr i "gamla" som gått 24 000). Jo förresten, en länk i framstolen kan gå av också, vet inte hur vanligt det är, men jag råkade ut för det och även en kollega.
/Mikke

Morbidio
Registrerad
Registrerad

Post by Morbidio » Fri 10 Mar 2017, 15:51

Handbromsen är också en svag punkt på de här bilarna, men det är å andra sidan rätt lätt att åtgärda också :)

olsson91
Registrerad
Registrerad

Post by olsson91 » Sun 12 Mar 2017, 00:52

Tjena! Ny på forumet här men jag köpte för några dagar sedan en 406a 2.2 sti sport (kombi), det är en tidig 2001a som har gått 21500 mil och är så gott som rostfri sånär som på armaturen som håller upp tanken :) Är väldigt nöjd med den hittills måste jag säga. Halvläder inredningen känns riktigt lyxig och bilen känns pigg med sina 158 ponnys. Tycker inte att det är något att anmärka på när det kommer till väghållning eller komfort heller för den delen, det styvare chassit gör att bilen känns lite mer kopplad till vägen. Den kränger inte nämnvärt i kurvor för att vara en så pass stor bil. Enda nackdelen i komfort är att jag anser den är lite högljudd i kupén, men jag kör just nu också på vinterdäck, sommardäck på alufälg har jag inte upplevt ännu.

Några nackdelar med bilen jag köpte är att den har ett litet litet hål i en svetsfog för ljuddämparen samt att den har läckt in vatten på passagerarsidan höger bak. Det var ett ca 3-4 cm lager med is på golvet höger bak vilket inte var jättekul. Detta brukar bero på en tätning i dörren som gör att vatten som smiter in mellan fönster/lister ska rinna ut inte fungerar och istället rinner vattnet in och hamnar på golvet.. Nu har jag bankat bort islagret, haft kupévärmare riktad mot området och fuktabsorberande i bilen i ca 3 dagar och bilen är nu snustorr :) Ska bara hitta läckan så att det inte kommer in mer vatten.

Betalade 8000kr för bilen som är i riktigt fint skick för sin ålder.

En annan sak är att den läcker lite olja, såg några droppar i snön på parkeringen. Om någon har erfarenhet av oljeläckage på 2.2 liters motorn(bensin) så får ni gärna dela med er. Har just nu inte hunnit kolla efter så noga vart det kan vara, men motorn var rätt svettig både på ovansidan och undersidan såg jag när jag gjorde oljebyte. Är student och har inget garage så bytet gick undan på gör det själv hall.

Stig-Arne
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Stig-Arne » Sun 12 Mar 2017, 08:54

Angående oljan på motorn. När du bytte olja, fanns det några tecken på förekomst av vatten i oljan ? Eller s.k "majonnäs" under påfyllnings-locket? Mina tankar så här års går mot frusen vevhusventilation som orsak, sen just var det pyser ut ...

Till Admin : hjälpa olsson91 och bryta ut den frågeställningen till egen tråd i avd Mekhjälp och Teknik?

205 och 309 (till bus)
206 CC ( till glassen)
9-5 SC (till vovven)

Man ska inte skaffa saker med handtag på - det drar bara med sig en massa arbete...
Fem fyror är fler än fyra Elefantöl

Morbidio
Registrerad
Registrerad

Post by Morbidio » Sun 12 Mar 2017, 20:08

Har du otur Olsson så är det en liten packning bakom svänghjulet som måste bytas. Jag var tvungen att byta den på vår första 406 sport. Det innebär alltså ner med låda, koppling och svänghjul för att byta en liten kopparpackning :roll:

matti
Registrerad
Registrerad

Post by matti » Wed 15 Mar 2017, 20:28

Tack för info.
Jag håller ögonen öppna efter kombi, 02-04, med få mil och få ägare.
Ni som haft både 2.0 och 2,2, hur upplever ni de resp. motorerna med avseende på bottendrag, bränsleförbrukning och karaktär i största allmänhet?

MikkeH
Registrerad
Registrerad

Post by MikkeH » Fri 17 Mar 2017, 10:22

Jag har aldrig ägt någon 406 2,0 däremot hade jag en kollega som hade en 406 kombi 2,0 plus att jag provkörde några 406 2,0 innan jag provkörde min första 406 Sport (för evigheters evigheter). Efter att ha provkört Sport släppte jag alla tankar på att köpa 2,0 men det hängde även ihop med resten av skillnaderna förstås. Förutom Peugeot har jag kört Citroën XM med 122hk 2,0 och C5 med 135hk 2,0 (och automat), så ett visst jämförelsematerial har jag i varje fall.

2,0 motorn är för all del inte dålig, men åtminstone i XM och C5 så var/är det i minsta laget i förhållande till vikten för mig, på 406 är väl vikten något mindre, men inte någon enorm skillnad.
Bottendraget är märkbart bättre på 2,2l och det går att köra den lika snålt som 2,0 men det kräver mer självdisciplin. Jag har kört min gamla Sport på under 0,6 l/mil på landsväg, men då körde jag extremt snålt, normalt låg jag nog oftare runt 0,8 - 0,85 men då går det betydligt snabbare. Stadskörning / övningskörning ligger "nya" 406an på strax över litern. På tal om övningskörning så har den verkligen imponerat på mig över hur snäll motor det är. Blir starter från stillastående på 2an emellanåt och senast blev det start på 3an en gång (fast då dödade nog min sambo halva återstående livslängden på kopplingen...). Egentligen är den för snäll för att övningsköra med, jag är rädd min sambo kommer att få problem när hon ska köra körskolans bilar om de har 1,6l motor eller något liknande, men alternativet skulle vara att köra 508 med 2,2l diesel med automat och, nej. :p

Så för att sammanfatta, jag lider inte (så mycket) när jag kör 2,0l, men när jag får välja själv så tvekar jag inte över att välja 2,2l.
/Mikke

olsson91
Registrerad
Registrerad

Post by olsson91 » Fri 17 Mar 2017, 23:16

Har tentamen snart så glömde nästan bort att kolla in på forumet. Tack för svar Stig-Arne och morbidio, även om det var fel tråd att ställa den i. Oljan såg fin ut, det var inget vatten i den. Misstänker att vevhus ventilation kan ha frusit som du sa och någon packning gått. Ska lyfta på skyddet för ventilkåpan slutet på nästa vecka och kika hur det ser ut. Kanske kan vara packningen för ventilkåpan, vilket skulle vara enkelt att åtgärda på egen hand. Ingen majonnäs som du nämner Stig-Arne, kollar oljan varje gång innan jag startar bilen samt efter jag kört nu efter bytet för att hålla koll på det. Hoppas att det är något som går att leva med och inte är någon packning så som morbidio fick ordna med. Lämnar ämnet där och startar en ny tråd när jag vet mer.

Nöjd med bilen annars, ligger som ett strykjärn på vägen och har riktigt fint vrid med 2.2 liters motorn :)

Post Reply