INFORMATION!
Forumet har blivit mer inaktuell idag pga Facebooks dragkraft av medlemmar.
Om ni söker aktuell information från PSC eller söker aktiva medlemmars hjälp kan ni hitta samtliga på våran facebook grupp, detta riktiga men nu mer inaktiva forum agerar arkiv för er som söker info facebook länk nedan. https://www.facebook.com/groups/peugeot ... ?ref=share
Dock finnes webshopen kvar till förfogande på länken nedan.
Webshop http://webshop.peugeot-sport-club.se/index.php
Forumet har blivit mer inaktuell idag pga Facebooks dragkraft av medlemmar.
Om ni söker aktuell information från PSC eller söker aktiva medlemmars hjälp kan ni hitta samtliga på våran facebook grupp, detta riktiga men nu mer inaktiva forum agerar arkiv för er som söker info facebook länk nedan. https://www.facebook.com/groups/peugeot ... ?ref=share
Dock finnes webshopen kvar till förfogande på länken nedan.
Webshop http://webshop.peugeot-sport-club.se/index.php
Vanliga fel på 508SW GT?
-
- Registrerad
- Inlägg: 6
- Blev medlem: ons 14 sep 2016, 17:16
Vanliga fel på 508SW GT?
Har nu kört ett par hundra mil med min 508SW GT -12 och passerade precis 18 000mil häromdagen.
Jag har alltid kört Volvo men har alltid gillat utseendet på 508 så jag slog till på ovanstående bil. Hann köra ca 100 mil innan det var dags för kamrem och vattenpump samt service och byte av båda hjullager fram. I samma veva påtalade jag (ca 1mån efter att jag köpt bilen) för bilfirman där jag köpt bilen att det är ett missljud från automatlådan, ett vinande ljud som hörs från 70-75km/h upp till 90km/h. Mekanikern som utförde jobbet upptäckte glappande k-stag bak och läckande servopump (som jag anade innan servicen) samt olja i kylarvattnet.
Detta har resulterat i total renovering av motorn med packningar och planad topp, renoverad servopump (som i skrivande stund fortfarande läcker) och snart skall jag även få automatlådan utbytt.
Summa sumarum:
Läckande servopump
Olja i kylarvattnet (toppackning trasig)
Vinande ljud från automatlådan (lådbyte ska utföras)
Båda hjullager fram helt kassa
Båda k-staten bak glappa
Har jag fått tag i ett måndagsexemplar eller är det här vanliga fel på Peugeot 508?
Jag har alltid kört Volvo men har alltid gillat utseendet på 508 så jag slog till på ovanstående bil. Hann köra ca 100 mil innan det var dags för kamrem och vattenpump samt service och byte av båda hjullager fram. I samma veva påtalade jag (ca 1mån efter att jag köpt bilen) för bilfirman där jag köpt bilen att det är ett missljud från automatlådan, ett vinande ljud som hörs från 70-75km/h upp till 90km/h. Mekanikern som utförde jobbet upptäckte glappande k-stag bak och läckande servopump (som jag anade innan servicen) samt olja i kylarvattnet.
Detta har resulterat i total renovering av motorn med packningar och planad topp, renoverad servopump (som i skrivande stund fortfarande läcker) och snart skall jag även få automatlådan utbytt.
Summa sumarum:
Läckande servopump
Olja i kylarvattnet (toppackning trasig)
Vinande ljud från automatlådan (lådbyte ska utföras)
Båda hjullager fram helt kassa
Båda k-staten bak glappa
Har jag fått tag i ett måndagsexemplar eller är det här vanliga fel på Peugeot 508?
Peugeot 508SW GT -12
- hedis
- Kassör
- Inlägg: 6340
- Blev medlem: tor 25 maj 2006, 13:49
Re: Vanliga fel på 508SW GT?
Hjullager verkar vara av lite sämre kvalite än genomsnittet samt att jag tror att vi haft en tidigare som frågat om just vinande ljud från växellådan. Ska finnas någon tråd här om det.
Frågan är om hjullager och k-stag varit bytt innan, och när i så fall, annars tycker jag inte det är något konstigt.
Frågan är om hjullager och k-stag varit bytt innan, och när i så fall, annars tycker jag inte det är något konstigt.
Alexander Hedström - Peugeot Sport Club | Kassör
BMW 330d e91 -10 Bruksbil
Peugeot 306 GTi -97 226hk N/A busbil
Peugeot 206 RC -04 To be bruksbil
Tack till: FR-Autosport
BMW 330d e91 -10 Bruksbil
Peugeot 306 GTi -97 226hk N/A busbil
Peugeot 206 RC -04 To be bruksbil
Tack till: FR-Autosport
- hedis
- Kassör
- Inlägg: 6340
- Blev medlem: tor 25 maj 2006, 13:49
Re: Vanliga fel på 508SW GT?
Alexander Hedström - Peugeot Sport Club | Kassör
BMW 330d e91 -10 Bruksbil
Peugeot 306 GTi -97 226hk N/A busbil
Peugeot 206 RC -04 To be bruksbil
Tack till: FR-Autosport
BMW 330d e91 -10 Bruksbil
Peugeot 306 GTi -97 226hk N/A busbil
Peugeot 206 RC -04 To be bruksbil
Tack till: FR-Autosport
-
- Registrerad
- Inlägg: 182
- Blev medlem: mån 30 jan 2012, 09:09
- Ort: Solna
Re: Vanliga fel på 508SW GT?
Nä ingen måndagsexemplar utan en bil som rullat 18000 mil, då kommer problemen på vilken bil som helst.... Bara frö att bilen är ny för dig så är den inte ny på vägen.
Kör Skoda Octavia Scout TDI DSG7 -2018
Tidigare
Skoda Octavia HB TDI -14
Peugeot 508 SW e-HDi MCP -11
Skoda Fabia Greenline -08
Hyundai Getz -06
Skoda Octavia TDI -05
Audi A4 TDI -99
Opel Vektra -91
Pär
Tidigare
Skoda Octavia HB TDI -14
Peugeot 508 SW e-HDi MCP -11
Skoda Fabia Greenline -08
Hyundai Getz -06
Skoda Octavia TDI -05
Audi A4 TDI -99
Opel Vektra -91
Pär
-
- Registrerad
- Inlägg: 6
- Blev medlem: ons 14 sep 2016, 17:16
Re: Vanliga fel på 508SW GT?
Hedins: Jag vet inte om de är bytta innan tyvärr, oavsett tycker jag inte att det är onormalt att de slits, det är trots allt slitdelar och sånt får man byta med jämna mellanrum
Det jag reagerar på är vinandet från lådan och toppackningen att de gått sönder "redan" efter dem här milen. Kan hända att jag jämför med alla de Volvobilar jag ägt med samma miltal utan ha haft dem här problemen och tycker kanske att det inte är normalt?
norrlandskiölen: Som jag svarade Hedin ovan så är hjullager och k-stag absolut inga konstigheter på dem miltalen. Reagerar egentligen bara på att man ska behöva byta växellåda och renovera motorn vid 18000mil. Ja, 18000mil är mycket och ny för mig men samtidigt är jag fullt medveten om att en bil inte kan vara ny vid 18000mil, jag är inte född igår.
Personligen kan jag tycka att en låda och motor borde hålla längre än 18000mil......... som sagt, jag kanske inte ska jämföra med de Volvobilar jag ägt.

norrlandskiölen: Som jag svarade Hedin ovan så är hjullager och k-stag absolut inga konstigheter på dem miltalen. Reagerar egentligen bara på att man ska behöva byta växellåda och renovera motorn vid 18000mil. Ja, 18000mil är mycket och ny för mig men samtidigt är jag fullt medveten om att en bil inte kan vara ny vid 18000mil, jag är inte född igår.
Personligen kan jag tycka att en låda och motor borde hålla längre än 18000mil......... som sagt, jag kanske inte ska jämföra med de Volvobilar jag ägt.
Peugeot 508SW GT -12
- Pompe
- Moderator
- Inlägg: 102561
- Blev medlem: sön 10 maj 2009, 18:32
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Vanliga fel på 508SW GT?
Tycker att det är ovanligt med fel på 508or gällande motor å låda. Volvo kör väl med samma tillverkare av aut-låda som Peugeot, aisin. 2.2 hdi är en välbeprövad motor som många har kört många många mil utan bekymmer. Tråkigt att man slänger den för 2.0 hdi men dom skall också vara ok.NovemberRain skrev:Hedins: Jag vet inte om de är bytta innan tyvärr, oavsett tycker jag inte att det är onormalt att de slits, det är trots allt slitdelar och sånt får man byta med jämna mellanrumDet jag reagerar på är vinandet från lådan och toppackningen att de gått sönder "redan" efter dem här milen. Kan hända att jag jämför med alla de Volvobilar jag ägt med samma miltal utan ha haft dem här problemen och tycker kanske att det inte är normalt?
norrlandskiölen: Som jag svarade Hedin ovan så är hjullager och k-stag absolut inga konstigheter på dem miltalen. Reagerar egentligen bara på att man ska behöva byta växellåda och renovera motorn vid 18000mil. Ja, 18000mil är mycket och ny för mig men samtidigt är jag fullt medveten om att en bil inte kan vara ny vid 18000mil, jag är inte född igår.
Personligen kan jag tycka att en låda och motor borde hålla längre än 18000mil......... som sagt, jag kanske inte ska jämföra med de Volvobilar jag ägt.
Så nä, du har nog en jäkla otur tror jag. Visst man kan slita ut en låda och motor i förtid om man kör fullgas med tung last länge samt vid många tillfällen.
Tror du får tugga bitarna från det sura äpplet du fick. Jättetrist att du råka ut för detta men finns alltid något/några exemplar som inte håller länge pga vissa omständigheter.
Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Pontus Osterlindh Peugeot Sport Club | -
- Peugeot 308 GTi-16
- SKODA OCTAVIA III - 13 - SÅLD
- BMW 520D - 11 - SÅLD
- Peugeot 208 GTi - 12 - SÅLD
- Peugeot 406 Coupé V6 - 00 - SÅLD
- Peugeot 307 SW Griffe 1.6 - 04 - SÅLD och skrotad
- Volvo V70 2.5T AWD -98 - SÅLD
- Peugeot 605 Sedan 2.0T - SÅLD och skrotad
- Toyota MR2 Turbo -91 JDM - SÅLD
- Peugeot 206 GTi -00 - SÅLD
- Peugeot 405MI16X (4x4) - SÅLD och skrotad
- 205 GTi -92 - SÅLD och skrotad
Nr.1725
- Peugeot 308 GTi-16
- SKODA OCTAVIA III - 13 - SÅLD
- BMW 520D - 11 - SÅLD
- Peugeot 208 GTi - 12 - SÅLD
- Peugeot 406 Coupé V6 - 00 - SÅLD
- Peugeot 307 SW Griffe 1.6 - 04 - SÅLD och skrotad
- Volvo V70 2.5T AWD -98 - SÅLD
- Peugeot 605 Sedan 2.0T - SÅLD och skrotad
- Toyota MR2 Turbo -91 JDM - SÅLD
- Peugeot 206 GTi -00 - SÅLD
- Peugeot 405MI16X (4x4) - SÅLD och skrotad
- 205 GTi -92 - SÅLD och skrotad
Nr.1725
-
- Registrerad
- Inlägg: 6
- Blev medlem: ons 14 sep 2016, 17:16
Re: Vanliga fel på 508SW GT?
Pompe: Tack för bra svar! Jag gissar och hoppas på att jag helt enkelt haft otur och vad som resulterat i att motor och låda "rasat" kan vi nog bara spekulera i. Ett ljus i allt mörker är att bilen är köpt på bilfirma och allt uppdagats tätt inpå köpet och bilfirman har tagit åt sig att åtgärda felen och bekosta reperationerna.
Medan bilfirman stått för servopump, motor och låda har jag bekostat kamrem, vattenpump, hjullager, k-stag och service men mina kostnader är inte i närheten av vad bilfirman har betalat.
De här sakerna ovan är en av anledningarna att jag till större delen köper mina bilar hos bilfirmor, hade jag köpt privat hade jag stått där med kostnader på 70-75 000:-
Medan bilfirman stått för servopump, motor och låda har jag bekostat kamrem, vattenpump, hjullager, k-stag och service men mina kostnader är inte i närheten av vad bilfirman har betalat.
De här sakerna ovan är en av anledningarna att jag till större delen köper mina bilar hos bilfirmor, hade jag köpt privat hade jag stått där med kostnader på 70-75 000:-
Peugeot 508SW GT -12
- Pompe
- Moderator
- Inlägg: 102561
- Blev medlem: sön 10 maj 2009, 18:32
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Vanliga fel på 508SW GT?
Tur i oturen, men man måste handla smart idag! Återkoppla gärna när felen är åtgärdade och om det har slutat låta osv.NovemberRain skrev:Pompe: Tack för bra svar! Jag gissar och hoppas på att jag helt enkelt haft otur och vad som resulterat i att motor och låda "rasat" kan vi nog bara spekulera i. Ett ljus i allt mörker är att bilen är köpt på bilfirma och allt uppdagats tätt inpå köpet och bilfirman har tagit åt sig att åtgärda felen och bekosta reperationerna.
Medan bilfirman stått för servopump, motor och låda har jag bekostat kamrem, vattenpump, hjullager, k-stag och service men mina kostnader är inte i närheten av vad bilfirman har betalat.
De här sakerna ovan är en av anledningarna att jag till större delen köper mina bilar hos bilfirmor, hade jag köpt privat hade jag stått där med kostnader på 70-75 000:-
Eller om du sålt bilen [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]
Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Pontus Osterlindh Peugeot Sport Club | -
- Peugeot 308 GTi-16
- SKODA OCTAVIA III - 13 - SÅLD
- BMW 520D - 11 - SÅLD
- Peugeot 208 GTi - 12 - SÅLD
- Peugeot 406 Coupé V6 - 00 - SÅLD
- Peugeot 307 SW Griffe 1.6 - 04 - SÅLD och skrotad
- Volvo V70 2.5T AWD -98 - SÅLD
- Peugeot 605 Sedan 2.0T - SÅLD och skrotad
- Toyota MR2 Turbo -91 JDM - SÅLD
- Peugeot 206 GTi -00 - SÅLD
- Peugeot 405MI16X (4x4) - SÅLD och skrotad
- 205 GTi -92 - SÅLD och skrotad
Nr.1725
- Peugeot 308 GTi-16
- SKODA OCTAVIA III - 13 - SÅLD
- BMW 520D - 11 - SÅLD
- Peugeot 208 GTi - 12 - SÅLD
- Peugeot 406 Coupé V6 - 00 - SÅLD
- Peugeot 307 SW Griffe 1.6 - 04 - SÅLD och skrotad
- Volvo V70 2.5T AWD -98 - SÅLD
- Peugeot 605 Sedan 2.0T - SÅLD och skrotad
- Toyota MR2 Turbo -91 JDM - SÅLD
- Peugeot 206 GTi -00 - SÅLD
- Peugeot 405MI16X (4x4) - SÅLD och skrotad
- 205 GTi -92 - SÅLD och skrotad
Nr.1725
-
- Registrerad
- Inlägg: 6
- Blev medlem: ons 14 sep 2016, 17:16
Re: Vanliga fel på 508SW GT?
Absolut, jag återkopplar!
Har jag tur blir växellådan utbytt under kommande veckan.
Har jag tur blir växellådan utbytt under kommande veckan.
Peugeot 508SW GT -12
-
- Registrerad
- Inlägg: 5
- Blev medlem: sön 09 aug 2020, 19:14
Re: Vanliga fel på 508SW GT?
Suuupergammal tråd men om du har kvar bilen eller kommer ihåg hur det var så svara gärna
Hur upplevde du växellådan på GT:n? Är det en MCP låda ("manuell låda med elektrisk styrning") och hur tycker du den funkar/funkade?
Funderar på en GT men lite längre mil och såg denna tråden
Hur upplevde du växellådan på GT:n? Är det en MCP låda ("manuell låda med elektrisk styrning") och hur tycker du den funkar/funkade?
Funderar på en GT men lite längre mil och såg denna tråden
-
- Registrerad
- Inlägg: 101
- Blev medlem: sön 14 apr 2013, 16:18
- Ort: Umeå
Re: Vanliga fel på 508SW GT?
GT har en "normal" automatlåda. Jag har en 508GT tillverkad under senare delen av 2014 som nu har gått drygt 11000 mil och än så länge har jag inte haft några som helst problem med växellådan, men hur det blir om 7-8000 mil till återstår ju att se.
Hjullager har jag däremot redan hunnit byta på ett hjul (två gånger dessutom, men andra gången stod verkstaden för det, måste ha blivit nåt knas när dom bytte första gången). Lagade lacksläpp runt hjulhusen fram förra veckan, inte så imponerande, men förhoppningsvis fördröjer jag rostproblemen några år tack vare lagningen. Sätesvärmen i framstolarna har lagt av både höger och vänster, lagade på höger sida för något år sedan (för massa pengar), men har inte fixat förarstolen (som blev problem med senare) än. Och sen börjar det nog vara dags att fylla på AC'n igen också.
Annars är jag riktigt nöjd med bilen, pigg och bra väghållning och den drar inte överdrivet mycket med tanke på motor/min körstil.
Hjullager har jag däremot redan hunnit byta på ett hjul (två gånger dessutom, men andra gången stod verkstaden för det, måste ha blivit nåt knas när dom bytte första gången). Lagade lacksläpp runt hjulhusen fram förra veckan, inte så imponerande, men förhoppningsvis fördröjer jag rostproblemen några år tack vare lagningen. Sätesvärmen i framstolarna har lagt av både höger och vänster, lagade på höger sida för något år sedan (för massa pengar), men har inte fixat förarstolen (som blev problem med senare) än. Och sen börjar det nog vara dags att fylla på AC'n igen också.
Annars är jag riktigt nöjd med bilen, pigg och bra väghållning och den drar inte överdrivet mycket med tanke på motor/min körstil.
/Mikke
-----
Peugeot 406 Sport 2,2i -01 (2017-01-06 - ) Sambons övningskörningsbil
Peugeot 508 GT -14 (2016-07-04 - )
Peugeot 407 Coupé 2,7 HDi -07 (2013-04-22 - 2016-07-04)
Peugeot 406 Sport 2,2i -01 (2001-08 - 2019-02-27)
Peugeot 505 STi -83 (1991-07 - 2001-08)
-----
Peugeot 406 Sport 2,2i -01 (2017-01-06 - ) Sambons övningskörningsbil
Peugeot 508 GT -14 (2016-07-04 - )
Peugeot 407 Coupé 2,7 HDi -07 (2013-04-22 - 2016-07-04)
Peugeot 406 Sport 2,2i -01 (2001-08 - 2019-02-27)
Peugeot 505 STi -83 (1991-07 - 2001-08)