INFORMATION!
Just nu ligger hemsidan nere för uppdatering samt förnyas kan ta ett tag.
Om man har problem att logga in får man testa att rensa sina cookies i webbläsaren!

Webshop finns i nuläget på denna adress http://webshop.peugeot-sport-club.se/index.php !

Utrustning? (Xenon/halogen och stereon) på 508:an

Allmänna bilrelaterade diskussioner.
Skriv svar
PerIpI
Registrerad
Registrerad

Utrustning? (Xenon/halogen och stereon) på 508:an

Inlägg av PerIpI » tor 31 dec 2015, 11:45

Hej, sugen på en (begagnad) 508 och har lite frågor om hur ni uppfattar orginalstereon och halogenlyset. Enklaste sättet är ju att hitta en GT och få "ALL" utrustning. Men om man nu nöjer sig med 2.0-motorn, vilken utrustning är "viktigast" att få med?

Har provat ett par 508:or och kommit fram till att automat och stolen med utdragbart lårstöd är ett måste för mig. Två saker därutöver som jag gärna också fått med är den förbättrade stereon (JBL) och Xenon-ljuset. Har sett en del utländska trådar om de som varit missnöjda med ljudet, dock inte hittat någon info på strålkastarna mer än att Xenon/Led-ljuset är bra.

Alltså.
A. Ni som har orginal-steroen (Ej JBL). Är ni nöjda med ljudet i bilen?
B. Ni som har halogen-strålkastare. Är ni nöjda med ljuset?
Senast redigerad av 1 PerIpI, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Pompe
Moderator
Moderator
Kontakt:

Re: Utrustning? (Xenon/halogen och stereon) på 508:an

Inlägg av Pompe » tor 31 dec 2015, 14:55

A. Nea inte direkt. JBL skulle jag valt idag, dom snålar in för mycket på orginal.
B. Halvljuset är helt okej på både halogen och xenon. Helljus rejält dåligt på med xenon, halogen minns ej men förmodligrn samma problem. Löses med extraljus.

Skickat från Oneplus X
Pontus Osterlindh Peugeot Sport Club | -
- Peugeot 308 GTi-16

- SKODA OCTAVIA III - 13 - SÅLD
- BMW 520D - 11 - SÅLD
- Peugeot 208 GTi - 12 - SÅLD
- Peugeot 406 Coupé V6 - 00 - SÅLD
- Peugeot 307 SW Griffe 1.6 - 04 - SÅLD och skrotad
- Volvo V70 2.5T AWD -98 - SÅLD
- Peugeot 605 Sedan 2.0T - SÅLD och skrotad
- Toyota MR2 Turbo -91 JDM - SÅLD
- Peugeot 206 GTi -00 - SÅLD
- Peugeot 405MI16X (4x4) - SÅLD och skrotad
- 205 GTi -92 - SÅLD och skrotad
Nr.1725

pasi
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Inlägg av pasi » tor 31 dec 2015, 18:16

A: uselt ljud,ingen bas alls!
B:halvljus okej,helljus har jag xenonkonverterat och har också LED ramp ovanför reg.skylten.

Claes B
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av Claes B » tor 31 dec 2015, 19:52

Säger som föregående.
Stereo, njae. Den är inget vidare, funkar för att ta sig till och från jobbet, men det är inget bra ljud.
Halvljus ok, helljus relativt kass.
508 1,6 e-HDi -11
Bild

Claes Börjesson (föredetta) #496

Användarvisningsbild
406_Jonathan
Registrerad
Registrerad

Inlägg av 406_Jonathan » tor 31 dec 2015, 21:08

Peugeot 406 Coupé 3,0 -98 SÅLD
Mazda 3 MPS -07

http://www.garaget.org/406_Jonathan

Användarvisningsbild
Rx37
Registrerad
Registrerad

Inlägg av Rx37 » fre 01 jan 2016, 23:03

A) Alltid större stereon. Det är roligare i längden.
B) Halogen är 90-talet. Man blir aldrig nöjd med det när man en gång haft Xenon.

Självklara val enligt mig.

PerIpI
Registrerad
Registrerad

Inlägg av PerIpI » fre 01 jan 2016, 23:08

Tackar för svar och input! Sammanfattar:

Vad gäller halvljus så tappar man en del med halogen relativt xenon (både design och ljusbild och kurvljus), men tolkar ändå ljusbilden som ok (för att vara halogen). Vad gäller helljus så övertygar varken xenon eller halogen så där är det extraramp som gäller om man vill ha riktigt bra ljus?

Vad gäller stereo så råder ungefär samma förhållande (standard vs JBL)? Nu kommer jag från en Volvo V50 med "mellan-stereon" (high performance, 8 högtalare). Det betyder en diskant i nederkant på A-stolpen och en mellan-register i dörrsidan. Bak en diskant i övre dörrsida och en lite klenare mellanregister i bakdörren. Tycker att Volvo-ljudet är helt ok även utan "riktig" sub, främre dörr-högtalarna spelar rätt djupt.

Var är det som original-stereon tappar tror ni? Är det Antalet högtalare/placering, eller är det kvaliteten på högtalarna, eller är det själva förstärkaren? Går det att fixa med att byta ut högtalarna? Har sett att det finns en tysk tråd där någon uppgraderar stereon, men det ser ut som lite overkill för mig. Går det förresten att spela från USB (eller liknande) med original-stereon?

Användarvisningsbild
Rx37
Registrerad
Registrerad

Inlägg av Rx37 » fre 01 jan 2016, 23:11

JBL paketet har en extra förstärkare (har inte orginal) så där är väl största skillnaden. Högtalare går alltid att byta ut.

På 207/308 kom USB/AUX som standard 2011. Men jag misstänker en större bil som 508 borde ju ha det hursomhelst.

pasi
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Inlägg av pasi » lör 02 jan 2016, 08:55

Rx37 skrev:JBL paketet har en extra förstärkare (har inte orginal) så där är väl största skillnaden. Högtalare går alltid att byta ut.

På 207/308 kom USB/AUX som standard 2011. Men jag misstänker en större bil som 508 borde ju ha det hursomhelst.
Jag har aux ingång och usb,sitter i förvaringsfacket mellan sätena. Har blåtand med så jag kör spotify trådlöst till stereon och då har man handsfree på samma gång.bilen är en 12:a.

Användarvisningsbild
Pompe
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Pompe » lör 02 jan 2016, 16:39

PerIpI skrev:Tackar för svar och input! Sammanfattar:

Vad gäller halvljus så tappar man en del med halogen relativt xenon (både design och ljusbild och kurvljus), men tolkar ändå ljusbilden som ok (för att vara halogen). Vad gäller helljus så övertygar varken xenon eller halogen så där är det extraramp som gäller om man vill ha riktigt bra ljus?

Vad gäller stereo så råder ungefär samma förhållande (standard vs JBL)? Nu kommer jag från en Volvo V50 med "mellan-stereon" (high performance, 8 högtalare). Det betyder en diskant i nederkant på A-stolpen och en mellan-register i dörrsidan. Bak en diskant i övre dörrsida och en lite klenare mellanregister i bakdörren. Tycker att Volvo-ljudet är helt ok även utan "riktig" sub, främre dörr-högtalarna spelar rätt djupt.

Var är det som original-stereon tappar tror ni? Är det Antalet högtalare/placering, eller är det kvaliteten på högtalarna, eller är det själva förstärkaren? Går det att fixa med att byta ut högtalarna? Har sett att det finns en tysk tråd där någon uppgraderar stereon, men det ser ut som lite overkill för mig. Går det förresten att spela från USB (eller liknande) med original-stereon?
Det är främst kvaliten på högtalarna. JbL systemet har inte så många fler högtalare än orginal men det är lite bättre kvalitet som gör det hela mycket trevligare!

Peugeot har inte varit bra på multimedia området alls dom senaste 10åren. Bara skräp allt ihop. Så om man köper en fransk bil, köp alltid den bil med mest utrustning gällande multimedia om man är det minsta kräsen så får man ett okej system som man klarar sig med.

Volvos high perfomance är ungefär i samma liga som JBL paketet.

Bäst orginalljud hos en biltillverkare är nog skoda som har(kör octavia på jobbet 2010+2014/5) grundpaketet som har ett kraftigt bra ljud. Men sen är det ju en skoda ala VAG så det finns många andra saker som är hopplösa där.

Skickat från Oneplus X
- Peugeot 308 GTi-16

- BMW 520D - 11 - SÅLD
Nr.1725

Linus
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av Linus » sön 03 jan 2016, 00:00

JBL-paketet har ju också centerhögtalare på i-brädan vilket gör en hel del för ljudet. Kör själv med ljudinställningen på "Driver" och EQ i läget "Techno" och det spelar på riktigt bra, oavsett musik eller radioprogram.

.....fick tipset av min ÅF vid leverans av GTn 2011 att "Techno" gav bäst balans och har inte ändrat sen dess :) .......
//Linus 205 16v

205 16v rockade fett
405 Mi16 funkade som vinterbil
BMW e46 färdigutvärderad
508 SW GT -11 var den bästa bil jag haft (förutom 205:an)
Passat GTE SC -16 som jobbpendlare
5008 2.0 HDI Aut -11 som familjefraktare

Användarvisningsbild
Cuppen
Registrerad
Registrerad

Inlägg av Cuppen » sön 03 jan 2016, 17:34

Va de gäller ljudet så testa jag först en 508 med den lilla (1.6) dieseln och den hade riktigt dåligt ljud tyckte jag, ingen bas alls i princip. Har nu en GT istället och den har tycker jag helt ok ljud, betydligt bättre än den första jag hade, har dock ej JBL på GT:n men där finns ok bas för att vara org.
Ljuset med Xenon är mycke bra på halvljus men inge vidare på helljus. Under vissa förutsättningar väder/väg så märker man knappt skillnad när man slår om!
Sen säger du att du helst vill ha automat, tänk då på att den lilla dieseln bara har "halvaut" medans GT har riktig automat.
Ska man jämföra bränsleekonomi på lilla o stora tycker jag de skiljer ganska lite faktiskt. Körde 2 månader med 1.6 o snittade 0,61 och körde ungefär lika länge med GT.n och snittade där 0.63, helt ok tycker jag.

pasi
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Inlägg av pasi » sön 03 jan 2016, 17:57

Cuppen skrev:Va de gäller ljudet så testa jag först en 508 med den lilla (1.6) dieseln och den hade riktigt dåligt ljud tyckte jag, ingen bas alls i princip. Har nu en GT istället och den har tycker jag helt ok ljud, betydligt bättre än den första jag hade, har dock ej JBL på GT:n men där finns ok bas för att vara org.
Ljuset med Xenon är mycke bra på halvljus men inge vidare på helljus. Under vissa förutsättningar väder/väg så märker man knappt skillnad när man slår om!
Sen säger du att du helst vill ha automat, tänk då på att den lilla dieseln bara har "halvaut" medans GT har riktig automat.
Ska man jämföra bränsleekonomi på lilla o stora tycker jag de skiljer ganska lite faktiskt. Körde 2 månader med 1.6 o snittade 0,61 och körde ungefär lika länge med GT.n och snittade där 0.63, helt ok tycker jag.
Jag har lilla dieseln och som sagt den har uselt ljudsystem, ska uppgradera det så småningom. Visst, jag skulle också velat ha GT versionen men när jag pendlar så mycket med bilen och använder den som bruksbil så var det för min del inte försvarbart med en GT. Sen är jag inte så gammal heller så försäkringen blir genast dyrare på en GT samt att en GT inte är miljöbilsklassad=dyrare skatt. Vad gäller växellådan så har jag manuell för jag läste på innan köp att man skulle undvika den halvautomatiska robotlådan. Jag snittar 0,59 med min, inga fartresurser att tala om men man tar sig från A till B.

PerIpI
Registrerad
Registrerad

Inlägg av PerIpI » mån 04 jan 2016, 01:16

Ok. Jag trodde faktiskt ett tag att alla GT hade JBL? Verkar alltså finnas ett mellansteg för GT (utan JBL) och sedan grundstereo? Annan kraftigare stereo-enhet men samma högtalare som grundversionen kanske?

Var och provade en 508:a i helgen och jag håller med, det lät det som om någon lagt en filt över högtalarna ungefär. Mycket dovt mellan register/diskant och inget särskilt tryck i basen heller (även om mitt fokus kanske inte låg på stereon/ljudet under provkörningen).

Har spånat igenom den tyska tråden igen:
http://www.peugeotboard.de/threads/3678 ... 8-SW/page2

Det verkar som att steg 1 enligt ovan tråd är att byta ut högtalare, några pratar om att högtalarna fram är OK, medans de är sämre bak. Alltså som första åtgärd, montera nya högtalare fram (mellanregister + diskant) och sedan montera framhögtalaren bak (förmodligen bra med en "ny" diskant bak också?). Som steg 2 verkar det som att man lägger till ett slutsteg (som tillåter högnivåingång??). Lite alubutyl är väl heller inte fel så det kan man ju dra på om man ändå har dörrsidan nere. Har aldrig pysslat mycket med billjud, men om det blir ett köp så blir det nog ett litet projekt, lovar att ta lite bilder i så fall.

Användarvisningsbild
Pompe
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Pompe » mån 04 jan 2016, 15:19

Ja om du vill gå den vägen så är det bara å byta ut samliga högtalare å diskanter som är lättdrivna men utav bra kvalité, oftast kan man få all hjälp utav ljudfirmor som säljer enbart ja ljud till bilen. Slutsteg med högnivå-ingång finns på flertal moderna slutsteg, finns nu väldigt kompakta vettiga slutsteg för mindre pengar som klarar det mesta. Så helt rätt väg och gå om man verkligen vill ha ett vettigt ljud.

Olika former av Dämpningsmattor ger mer ljud i form av att ljudet inte kan smita ut genom plåten på samma sätt som utan plattor. Basåtergivningen blir bättre och sedan kan man om man ha tur bli av med lite skrammel i dörrarna när man trycker på lite extra. Så visst finns det fördelar med att trycka in dämpning :)

Skickat från Oneplus X
- Peugeot 308 GTi-16

- BMW 520D - 11 - SÅLD
Nr.1725

Användarvisningsbild
Rx37
Registrerad
Registrerad

Inlägg av Rx37 » mån 04 jan 2016, 23:02

Är det nån som har nya Denon ljudsystemet i sin bil då? Är det nåt att ha?

Skriv svar