INFORMATION!
Just nu ligger hemsidan nere för uppdatering samt förnyas kan ta ett tag.
Om man har problem att logga in får man testa att rensa sina cookies i webbläsaren!

Webshop finns i nuläget på denna adress http://webshop.peugeot-sport-club.se/index.php !

Nya bilen! RCZ RCZ RCZ!!

Allmänna bilrelaterade diskussioner.
Alex
Styrelsen
Styrelsen

Re: Nya bilen! RCZ RCZ RCZ!!

Post by Alex » Sat 20 Sep 2014, 13:57

Fy vad tråkigt
Alexander Bergin - Peugeot Sport Club | Suppleant
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
Volkswagen Passat R -17

Veiko
Styrelsen
Styrelsen

Post by Veiko » Sat 20 Sep 2014, 14:39

f*n så tråkigt :(
--------------------------------------------
308 SW HDI -15
406 Coupe Settant´anni
306 Gti -97b

"Man ska inte knarka om man redan är dum i huvet!"p

MrMikaelEricsson
Sekreterare
Sekreterare

Post by MrMikaelEricsson » Sat 20 Sep 2014, 15:04

Shit happens, surt
Mikael Ericsson - Peugeot Sport Club | Sekreterare
Busbil: 205 Monte Carlo -91 med XU10j4RS
Cruiser: 205 CTI -89
Finbil: 205 1.3 Rallye -90
Bruksfordon: Brompton M Type Black Series

Motto: Det SKALL gå att elda med snö

Rx37
Registrerad
Registrerad

Post by Rx37 » Sat 20 Sep 2014, 16:34

Sidokjolen är ganska ok, det gick att bara slå fast clipsen igen, men det lämnade en liten bula där den låg mot marken tyvärr så det blir nog en ny sådan också.

Image

Ska ringa försäkringsbolaget på måndag morgon och reda ut allt.

norrlandskillen
Registrerad
Registrerad

Post by norrlandskillen » Sat 20 Sep 2014, 22:34

Aj aj då... :(
Kör Skoda Octavia Scout TDI DSG7 -2018

Tidigare
Skoda Octavia HB TDI -14
Peugeot 508 SW e-HDi MCP -11
Skoda Fabia Greenline -08
Hyundai Getz -06
Skoda Octavia TDI -05
Audi A4 TDI -99
Opel Vektra -91

Pär

Rx37
Registrerad
Registrerad

Post by Rx37 » Fri 26 Sep 2014, 13:50

Var inne till verkstan igår så dom fick gå över vilka skador det fanns på bilen. Så dom får beställa alla delar som måste bytas osv. Verkade va rätt så mycket dom menade byta men iofs mest plastdelar. Faktiskt så såg det ut som intercoolern hade fått en liten smäll i nedre kanten också så den byts kanske ut också.

Måste lämna in bilen när delarna ska målas dock så dom får färgerna att matcha då det är en mycket svår färg att få "rätt". Men det kan jag leva med, behöver bara betala självrisken på 200 € så står dom för resten :)

Skulle höra av sig nån gång nästa vecka menade han så får se då vad som händer.

Rx37
Registrerad
Registrerad

Post by Rx37 » Thu 02 Oct 2014, 20:10

Peugeot hade Demovisning i stan idag på lite bilmodeller så jag var naturligtvis å provkörde! Men tyvärr ingen RCZ R :(

Fick äntligen prova en 208 GTi men jag kan ju säga direkt att jag kommer ju inte byta ut RCZan mot en sån :D Kändes inte direkt snabbare än min heller men det gick ju att kasta runt den mycket enklare. RCZan är mera som en blåval på vägen :lol: Men den hade friktionsdäck på så det var lite svampigt beteende. Och så hade den skit ljudsystem, nåt jag inte vill ha!

Sen fick jag prova den nya 308 SW Allure med den nya 3-cyl bensinmotorn på 130 hk och automatlåda. Det var f*n en härlig bil det! Skulle nästan ha kunnat köpt den på stället! Blev faktiskt imponerad av den. Denna var i stort sett fullutrustad men jag kan tänka mig att snikversionerna är säkert inte riktigt lika bra. Rekommenderar verkligen att ni provkör en sådan om ni får chans till det. Enda negativa var att den kändes lite gungig och mjuk i bakvagnen. slängde lite hit och dit om man ryckte i ratten. Halvkombi versionen var mycket fastare. Men denna hade också typ 16" friktionsdäck så på med rediga 17" så blir den perfekt!

Sen skulle jag prova den faceliftade 508an men nån var ute å körde med den just då så jag tog den också nya 508 RXH'n (Hybriden) istället men herregud vilket rymdskepp det var :shock: Fick faktiskt titta över knapparna en extra gång före man rörde om nåt där. Förstås blev det ju ganska enkelt bara man kom in i systemet sen. Var första Hybridbilen jag någonsin kört detta också. Verkade annars som en huvudlöst komplicerat system hela skiten och jag tyckte mest synd om startmotorn som vevade runt var och varannan hundra meter man körde när man rörde om gaspedalen lite för mycket. Nej nej, en redig bensinmotor ska de va!

Hursomhelst var det kul att prova lite nya modeller från Peugeot också. Kollar ju lite hela tiden vad nästa bil skulle kunna bli så det är bra att veta vad som finns.

Claes B
Registrerad
Registrerad

Post by Claes B » Fri 03 Oct 2014, 07:49

Körde också 308SW för ett tag sen, både diesel och bensin, kände inte av nån mjukhet i bakvagnen. Originaldäck?`
Om det känns så är det nog mest en känsla, för 308SW rann ju igenom Teknikens Världs "älgtest" som en av de snabbaste standardbilarna nånsin. 78 km/h, vilket är riktigt bra för en standardbil.
508 1,6 e-HDi -11
Image

Claes Börjesson (föredetta) #496

Rx37
Registrerad
Registrerad

Post by Rx37 » Fri 03 Oct 2014, 13:10

Det var orginaldäck jo, det var en helt ny bil med bara 350 km på mätaren.
Aja, kanske jag är för van med RCZan. Flexar ju inte desto mera i bakvagnen den :lol:

Janne L
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Janne L » Fri 03 Oct 2014, 21:46

Claes B wrote:Körde också 308SW för ett tag sen, både diesel och bensin, kände inte av nån mjukhet i bakvagnen. Originaldäck?`
Om det känns så är det nog mest en känsla, för 308SW rann ju igenom Teknikens Världs "älgtest" som en av de snabbaste standardbilarna nånsin. 78 km/h, vilket är riktigt bra för en standardbil.
Kör inte Teknikens värld älgtestet med last? Jag tycker både 206'an (speciellt Sport varianten jag hade förut) och 307'an är lite stötiga bak helt utan last, skicka i en passagerare bak eller något annat lite halvtungt i bagaget så tycker i alla fall jag att det blir mycket mer harmoniskt :)
Peugeot 306 GTI -97 Banracer
Tack till FR-Autosport

Svävar även runt i: Dompan, Citroen C5 V6 Exclusive -07
Träffbilder: HIT ME!

Rx37
Registrerad
Registrerad

Post by Rx37 » Thu 11 Dec 2014, 15:02

Fick hem bilen från skadefixningen idag.

Målningen blev rätt så bra tror jag. Man kanske ser liiten skillnad om man tittar noga dock. Bilen var blöt när jag hämta den så det var lite svårt att se exakt. Men om det var riktigt förjävligt skulle dom väl göra nåt åt det sen. Han menade iaf att det blir bättre med tiden också när färgen "nöts in" lite. Som sagt är det en svår färg att få exakt då det är en så speciell färg.

Alla nya delar var orginaldelar beställa från Frankrike sa dom.

Jag betalade ju bara självrisken för detta och försäkringsbolaget betalar resten, och det tur då hela kalaset började kosta 5,548 € :lol: Heheh...

Slänger in lite priser på delar bara för rolighetsskull om ni är intresserade :) :
Framkofångare: 770 €
Grill: 210 €
Sidokjolar: 278 € styck (bytte båda)
"Face Crossmember", antar den svarta plastllisten som går över fronten: 114 €
Parkerinssensor: 157 € (per styck! Byttes bara en åt mig)
Dimljus: 93 €
Intercooler: 440 € (bytte hela kylarn)
"Air controller", nåt med ICn antar jag: 133 €

Janne L
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Janne L » Fri 12 Dec 2014, 09:16

Konstigt att det blir dyrt när dom byter hela bilen istället för att laga delarna som man gjorde förr..
Tack till FR-Autosport

Morbidio
Registrerad
Registrerad

Post by Morbidio » Fri 12 Dec 2014, 10:58

Janne L wrote:Konstigt att det blir dyrt när dom byter hela bilen istället för att laga delarna som man gjorde förr..
Så du menar att du hellre tar omplastade grejer än helt nya då du ändå bara betalar självrisken? Jag hade ju inte velat det iaf.

Sen är ju nyare bilar byggda för "att gå sönder" så det är nog både enklare och billigare att bara byta ut delarna.

Janne L
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Janne L » Fri 12 Dec 2014, 11:26

"Bara självrisken" ser jag som en sanning med modifikation, reparationen betalas av kollektivet av alla kunder på det aktuella bolaget, som betalar tusentals pengar varje år för att vara försäkrade. Om bilarna reparerats (kunnat repareras) på ett billigare sätt, självklart med samma slutkvalitet, kunde försäkringarna göras billigare.
Sett över tid skulle jag inte vara förvånad om man kan spara pengar på att bara ha trafikförsäkring och lägga undan mellanskillnaden och betala reparationer med den klumpsumman.
Bara man inte smäller första året :-P
Tack till FR-Autosport

Morbidio
Registrerad
Registrerad

Post by Morbidio » Fri 12 Dec 2014, 12:07

Säkerligen sparar man enorma summor på att inte köra mer än trafikförsäkring! Jag har utnyttjat min bilförsäkring 1 gång på 10 år, å andra sidan har jag bara haft helförsäkring i tre av de åren.

Men ändå, man lär spara en hel del. :)

Rx37
Registrerad
Registrerad

Post by Rx37 » Fri 12 Dec 2014, 13:47

Det blir nog svårt att få det bra igen utan att använda helt nya delar då det bara är plast det handlar om. Hade det vart 406an som behövt en ny front skulle det ju gå att ta från skroten men det är inte lika roligt att göra nåt sånt på en så här pass ny och "dyr" bil. Då ska det nog va ordentligt gjort tycker jag.

Ang. försäkringen så är detta första bilen jag har helförsäkrad, men jag har ju bara hunnit ha den i 1½ år och betalat ca. 1000 € allt som allt i helförsäkringen så där hade jag åkt på en rejäl nit nu utan helförsäkringen.

Rx37
Registrerad
Registrerad

Post by Rx37 » Thu 15 Jan 2015, 13:12

Var å hämtade en Opel Astra Sports Tourer kombi åt en polare igår, så vi körde med min bil dit. Rätt slaskiga vägar och så men det gick hyfsat bra ändå :)

Bränsleförbrukningen på 686 km! Mycket nöjd över det faktiskt :) Hade ner den på 5.5 efter dom första 200 km men sen blev det lite motorvägskörning så det steg lite men höll ändå rätt bra.

Image

Så jäkla skönt att ha så bra förbrukning om man vill och ändå ha lite kraft när man behöver det. Det bästa av båda världarna!

406_Jonathan
Registrerad
Registrerad

Post by 406_Jonathan » Thu 15 Jan 2015, 17:05

Det måste ha varit en tråkig resa! Nämen, snyggt :wink: :thumbup: Stämmer siffrorna med verkligheten då?
Peugeot 406 Coupé 3,0 -98 SÅLD
Mazda 3 MPS -07

http://www.garaget.org/406_Jonathan

Rx37
Registrerad
Registrerad

Post by Rx37 » Thu 15 Jan 2015, 20:09

Inte skulle jag säga tråkig heller. Satt ju bakom lastbilar och skit som trillade i vägen så man hade inte mycket annat val. Försökte ju inte direkt få så bra förbrukning som möjligt heller utan körde alltid med farthållaren på när det gick osv. Dessutom betalade polaren bränslet åt mig också så det känns ju inte så kul å stå på varvstoppet hela tiden då heller :lol: Det blev ju dyrt för honom ändå liksom :D

Siffrorna stämmer ganska bra faktiskt. Vad jag har mätt vid pumpen räknat med km förut så har det bara skiljt ca 0.2 från vad mätaren visade så det är helt acceptabelt.

Rx37
Registrerad
Registrerad

Post by Rx37 » Sun 08 Oct 2017, 12:16

Jaha, lutar nog åt att det blir att sälja min RCZ nu. Var inne å räknade på en ny (faceliftad) 308 SW i helgen och fick faktiskt ett relativt bra erbjudande. Gör lite ont i själen för jag har egentligen ingen anledning att byta bil annat än viljan att ha något nytt kanske.

Är lite fundersam för det ska tydligen komma en uppdatering på 1.2l Puretech motorn nu i höst/årsskiftet så dom klarar Euro6c miljökraven, men i skrivande stund levereras dessa 308or inte med den motorn, men jag undrar om den nya blir bättre eller sämre än nuvarande... Lär ska komma till nåt "Gasoline Particulate Filter" i dom nya, vilket onekligen låter som nåt krångel som ska börja jävlas i tid och otid men samtidigt får man mindre utsläpp (billigare ägande) och mer effekt. Frågan är om man ska köra på den gamla "beprövade" motorn eller den nya som kommer?

Specs jag tänkt mig:

308 SW 130hk Allure automat
Magnetic Blue
17" Rubis fälgar
Panoramatak
Denon HiFi-system
Full LED belysning
Tonade bakrutor
Driver Sport Pack
Driver Assist Pack(?) skulle jag kanske välja till. Skulle gärna ha den adaptiva farthållaren! Synpunkter?
Backkamera gick tydligen inte att få till dom av nån anledning sa försäljaren, annars hade det vart den med.

Post Reply