INFORMATION!
Just nu ligger hemsidan nere för uppdatering samt förnyas lite.
Om man har problem att logga in får man testa att rensa sina cookies i webbläsaren!

Webshop finns i nuläget på denna adress http://webshop.peugeot-sport-club.se/index.php
Kom ihåg att förnya era medlemskap för 2017!

Nya bilen! RCZ RCZ RCZ!!

Allmänna bilrelaterade diskussioner.
Rx37
Registrerad
Registrerad

Re: Nya bilen! RCZ RCZ RCZ!!

Post by Rx37 » Tue 21 Jan 2014, 23:04

Nåja, var ju naturligtvis tvungen att gå och prova lite BMW modeller i måndags när dom ändå hade utställning :lol:
Så jag provade en 118d, 435i Coupé och en X550d. Alla med X-Drive. 118d var manuell och dom andra var automat.

118d är ju inget att tala om direkt. Mycket mer vibrationer i den än vad jag väntade mig. Lite som en diesel Golf Mk4 :lol: Manuella lådan var inte alls så bra som jag trodde. Tar hellre den jag har i RCZan alla dagar i veckan.

435i var tuff att köra. Härliga ljudet från sexan.... aah ;)

Men höjdpunkten var ändå X5an. Tänkte inte prova den först men det blev så ändå. 3.0L dieselsexa på 381 hk :D f*n vad den drog bra! Otroligt hur en sån stor bil kan va så snabb... I med Sport+ mode och plattan i mattan så for den dit man ville. Fartbegränsningarna fick tyvärr komma i efterhand ett par gånger :) Vägarna var bara ren is men ändå på nåt vis hittade den grepp överallt. Steg typ rätt ur den och i min egen bil när jag åkte hem och man kom ju ingenstans med RCZan! Bara en blinkande antispinnlampa på instrumentbrädet :D

Naturligtvis kommer jag aldrig ha råd att köpa en sån bil men klart man ska prova om det erbjuds!

Rx37
Registrerad
Registrerad

Post by Rx37 » Wed 22 Jan 2014, 22:20

Var på ännu en Tour idag. Denna gång stod Audi för fiolerna :lol: Har ju semester så jag har ju inget annat å göra om dagarna så man kan ju lika gärna köra lite bil.... :lol:

Provade en A4, A5 & A7. Alla med Quattro och automatlåda.

A4 och A5 kändes som samma bil typ. Mycket liten skillnad på dem annat än at A5an såg kanske lite dyrare ut. 2.0 TFSI motorn på 225 hk var i dom båda, vilket är helt tillräckligt för en sådan bil också, men inget att hetsa upp sig över.

A7an hade 3.0L diesel bi-turbo med 309 hk så den var ju lite rappare, men ändå märkbar skillnad till BMW'n jag körde förut. Riktig herrgårdsvagn var det :D Ändå löjligt dyrt för vad som fortfarande kändes lite som en A4 med mera tillvalsgrejer på.

Man fick inte köra själv i dessa Audi utan det var alltid nån som följde med. Han var schysst dock, men i BMW'arna fick man åka själv. Tyckte det var bättre, då man fick pilla runt lite och prova hur man ville utan att va rädd för att röra/göra nånting :)

Överlag, inte så imponerad faktiskt. Gillade BMWarna mycket mer. Blir ingen Audi för mig i framtiden så som det ser ut nu!

Rx37
Registrerad
Registrerad

Post by Rx37 » Fri 07 Mar 2014, 15:46

Har fått ett plötsligt sug efter en 205a nu på sistone.... :shock: Inte för att sälja RCZan men bara att ha sådär annars :lol:

Är till salu en ganska fin 205 nu med medföljande XU9J4 motor (160 hk motorn) ( http://www.nettiauto.com/peugeot/205/5904348 )

MrMikaelEricsson
Sekreterare
Sekreterare

Post by MrMikaelEricsson » Fri 07 Mar 2014, 16:11

Rx37 wrote:Har fått ett plötsligt sug efter en 205a nu på sistone.... :shock: Inte för att sälja RCZan men bara att ha sådär annars :lol:

Är till salu en ganska fin 205 nu med medföljande XU9J4 motor (160 hk motorn) ( http://www.nettiauto.com/peugeot/205/5904348 )
Fin, röd passar en GTI

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Mikael Ericsson - Peugeot Sport Club | Sekreterare
Busbil: 205 Monte Carlo -91 med XU10j4RS
Cruiser: 205 CTI -89
Finbil: 205 1.3 Rallye -90
Bruksfordon: Brompton M Type Black Series

Motto: Det SKALL gå att elda med snö

Rx37
Registrerad
Registrerad

Post by Rx37 » Sun 09 Mar 2014, 19:24

Vårsotade ur RCZan ikväll på vägen hem ;)

Rx37
Registrerad
Registrerad

Post by Rx37 » Sun 06 Apr 2014, 15:30

Tog lite bilder idag bara för att. Skitig och förjävlig lack just nu, känns som ett sandpapper när man rör om :( Ska försöka fixa det nästa helg och så ska jag byta till sommardäcken samtidigt också.

Image

Image

Image

Provade väga sommardäcken idag också bara på rolighet när jag råkade se dom i skjulet. Kom fram till: 23.0 Kg. Trodde dom skulle vara tyngre faktiskt, men det räcker ju bra till ändå :lol: Vinterfälgarna/däcken var som jag tidigare skrev: 22.3 Kg.

Rx37
Registrerad
Registrerad

Post by Rx37 » Sun 20 Apr 2014, 23:14

Äntligen vaxat! Inte helt perfekt men inte så dåligt heller :D

Image

Image

Image

Image

Alex
Ordförande
Ordförande

Post by Alex » Sun 20 Apr 2014, 23:34

Snyggt!
Alexander Bergin - Peugeot Sport Club | Ordförande
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
Volkswagen Passat R -17

Rx37
Registrerad
Registrerad

Post by Rx37 » Sun 25 May 2014, 11:55

Nyss hemkommen från Sverige då :D

Blev en kul roadtrip på ca 1100 km! :) Från Österbotten ner till Åbo, sen båten över till Stockholm och upp till Umeå/Holmsund och båten över igen. Bilen gick helt felfritt tack och lov. Virrade bort oss i Stockholm dock naturligtvis men det redde upp sig efter en halvtimme :lol: Fredagsnatten bodde vi på hotell i Uppsala. Var ute och gick där i stan på kvällen och drack nån öl i centrum :) Fin stad tycker jag. Perfekt väder hela helgen. Riktigt bilåkar-väder! :lol:

Väldigt fint ställe att köra på där vid Höga Kusten området! När man är van med platt-mark och raka vägar är det verkligen något annorlunda! :lol: Rekommenderas starkt kan jag säga! :)

Tog inte desto mera bilder tyvärr men någon har jag:

Från Åbo hamnen, Viking Grace
Image

Nånstans på E4an nära Önsköldsvik tror jag
Image

Image

Image

ottis
Registrerad
Registrerad

Post by ottis » Sun 25 May 2014, 22:30

Rx37 wrote:
Nånstans på E4an nära Önsköldsvik tror jag
Image

Image
Jobbade där ute ett halvår med att renovera en väg.. en av de finaste arbetsplatser jag haft :)
Man fattar då inte hur människor kan ha bosatt sig där ;)

Kul att läsa om resan! :thumbup:
Peugeot Sport Club
Fredri k Otterdahl
205 CTI
306 S16

Rx37
Registrerad
Registrerad

Post by Rx37 » Mon 26 May 2014, 20:24

Jaa det var ett mycket fint ställe men lite "mitt i ingenstans" att faktiskt bo där :)

Rx37
Registrerad
Registrerad

Post by Rx37 » Sat 14 Jun 2014, 22:11

Verkar som jag har fått det fruktade Kamkedjespännarproblemet ikväll... :( Som jag har väntat ända sedan jag köpte bilen.... :evil: :evil:

Engine Fault, Repair Needed stod det i displayen och OBD mätarn visar kamaxelpositions fel. Bilen gick i Limp Mode hem men gick fortfarande helt som vanligt utan bekymmer eller missljud.

Hoppas f*n att det finns en billig(are) fix till detta då garantin har givetvis gått ut :evil: Läst om många som har bytt hela topplocket för detta tydligen och det kostade bara £3000 så att, JO TACK! Dock har jag bilserviceförsäkring som borde täcka något iaf.

Rx37
Registrerad
Registrerad

Post by Rx37 » Sun 22 Jun 2014, 16:06

Hade in bilen till Peugeot Service tidigare i veckan och dom hittade 4 olika felkoder i bilen. Det inkluderade motor temp sensorn, som jag redan har bytt en gång, och sen nåt fel på turbons kylpump, sen Camshaft Position och den sista vet jag inte.

Gick att bara ta bort felkoderna så gick bilen som vanligt igen utan fel men det kommer högst antagligen tillbaka förr eller senare efter vad jag har läst. Dom menade också att hela "problemet" hängde ihop med varandra (de olika sensorerna) så det var svårt att hitta nån direkt orsak i detta läge. Så jag ska fortsätta köra som vanligt nu så länge det går.

Dom hade beställt en ny temp givare och kylpumpen åt turbon redan så det finns i lager OM jag skulle behöva byta sen. Pumpjäveln är jag inte så sugen på att byta då den kostade 175 € :(

Men, vi får se vad som händer...

Rx37
Registrerad
Registrerad

Post by Rx37 » Sat 28 Jun 2014, 20:08

Den rullar fortfarande utan problem!

Image

Image

Image

Image

Rx37
Registrerad
Registrerad

Post by Rx37 » Fri 29 Aug 2014, 11:05

Jaha, biljäveln gav upp igen igår! Motorlampan tändes och slog över på Limp Home Mode och gick väldigt dåligt på tomgång, ingen ork alls. Tror den gick på 3 cyl bara och vibrerade som f*n i hela bilen och blöddrade och tvekade på gaspådrag.

Fick inte ens fram nån felkod för det stod bara "märkesspecific" felkod som inte OBD mätaren kunde tyda.

Så jag skicka den på skrotflaket till närmaste verkstad än en gång där dom ska titta på den på måndag... --.--

Yoss
Registrerad
Registrerad

Post by Yoss » Mon 01 Sep 2014, 08:27

Surt när en i övrigt riktigt bra motor beter sig på det viset. Hjälper inte att bli "Engine of the year" flera år i rad om motorerna strular år efter år i verkligheten.

Har varit intresserad av ett par bilar med 1.6l THP som ersättare för min nuvarande Pug, men har avstått från köp endast på grund av kammkedjestrulet...

Hoppas det ordnar sig snart, Rx37!
2004 Peugeot 206 Griffe 1.6 16v

Rx37
Registrerad
Registrerad

Post by Rx37 » Thu 04 Sep 2014, 15:57

Hörde från verkstan i tisdags men jag har fortfarande inte fått hem bilen.

Det var 3 "allvarligare" fel varav det ena var kylpumpen till turbon som definitivt var slut nu, hade ju även felkod om den förra gången den var inne men trodde det var bara en givare men tydligen inte nu då.

Sen var en tändspole eller tändmodul eller va han sa slut så därför gick den bara på 3 cyl, så den blev bytt också.

Och så rasslade motorn mycket sa dom så säkert kedjespännarn som har gett upp nu då som jag har väntat på.... NATURLIGTVIS kunde man ju inte ha tur en gång och råka få en bil som inte hade detta problem! :(

Dom hade tydligen nåt specialverktyg att mäta detta med osv så det verkar inte va nåt större problem än att den har blivit lös så lite tur kanske. Han skulle prata med Peugeot i Helsingfors och försöka se om dom vill betala för kamkjedjebestyret iom att bilen ändå bara har 60k km på sig. Men det är ju som med allt annat förstår jag så det skulle ju aldrig ens av misstag råka sig att dom skulle få för sig betala för något. Hade jag haft en gammal 106a från 1995 skulle jag förstå det men när man ändå har f*n en av de dyraste bilarna den här jävla firman bygger skulle man ju kanske förvänta sig ens LITE respekt och välvillighet.

Nu ska jag väl inte säga nåt i förhand men om dom då skulle säga "Tack, men dra åt helv..." får dom f*n skylla sig själva om dom mister en framtida Peugeot kund på samma gång där. Dessutom funderade även min bror på att köpa en ny 308 SW men dom planerna försvann nog ganska snabbt då också, så där går dom back 70.000 € över ett par hundralappar av dumsnålhet och med ett helvetes mycket sämre rykte än dom redan har!

Rx37
Registrerad
Registrerad

Post by Rx37 » Thu 11 Sep 2014, 18:40

Fick tillbaka bilen idag och det blev naturligtvis till att betala allt själv. Dom behövde bara byta kamkedjespännaren och ställa in allt igen så det hade inte hunnit gå så långt med det felet tydligen. Hade dom behövt byta hela kamkedjan skulle Peugeot stått för kostnaderna men nu var det ju inte så. Så när det en gång gick sönder, gick det sönder för lite :lol:

Var 4 timmars arbete att byta spännaren och 2.2 timmar på kylpumpen så det var en hel del jobb. Blev en fin räkning på 833 €.... :(

Rx37
Registrerad
Registrerad

Post by Rx37 » Sat 20 Sep 2014, 11:21

Joonää men, sååatte, det är nåt nytt alla dagar.....

Skulle hem inatt och missade utfarten från en gård... -.-

Image

Image

Image

Image

Ser lite värre ut än det var kanske. Rullade i stort sett bara ner så det är endast fronten, sidokjolen och not skyddsplast under motorn som blev skrot. Och parkeringssensorerna gav upp också och strålkastarna vibrerade nåt underligt när jag åkte hem. Kan ha lossnat från nåt fäste eller nåt.

Image

Image

406_Jonathan
Registrerad
Registrerad

Post by 406_Jonathan » Sat 20 Sep 2014, 13:36

Aj, surt! :(
Peugeot 406 Coupé 3,0 -98 SÅLD
Mazda 3 MPS -07

http://www.garaget.org/406_Jonathan

Post Reply