Sida 2 av 2

Re: hur går det till regga motorbyte

Postat: tis 12 mar 2013, 09:17
av Pichå
Sato skrev:Jag har ju nyss reggat en 205gti med EW10J4RS. Byt motor och bromsar.
Boka tid hos sfro för bullerprov och byggbesiktningen. Ta med (godkänt) protokoll och boka tid hos SBP för registreringsbesiktning. Klart o betalt!!! :wink:

Vilken motor är det? 306ans GTI-6?

Re: hur går det till regga motorbyte

Postat: tis 12 mar 2013, 09:30
av Asbjørn S
EW10J4RS er vel motoren til 206RC/GTI180

Re: hur går det till regga motorbyte

Postat: tis 12 mar 2013, 09:31
av Pichå
Asbjørn S skrev:EW10J4RS er vel motoren til 206RC/GTI180

Aha, intressant!!

Re: hur går det till regga motorbyte

Postat: tis 12 mar 2013, 09:33
av Pichå
Sato skrev:Jag har ju nyss reggat en 205gti med EW10J4RS. Byt motor och bromsar.
Boka tid hos sfro för bullerprov och byggbesiktningen. Ta med (godkänt) protokoll och boka tid hos SBP för registreringsbesiktning. Klart o betalt!!! :wink:

Så lätt? Bara motor och bromsar så går den igenom? Inget mer som behöver ses över eller bytas?
Impressive! Kan tålas att tänkas på...

Re: hur går det till regga motorbyte

Postat: tis 12 mar 2013, 11:14
av Sato
Pichå skrev:
Sato skrev:Jag har ju nyss reggat en 205gti med EW10J4RS. Byt motor och bromsar.
Boka tid hos sfro för bullerprov och byggbesiktningen. Ta med (godkänt) protokoll och boka tid hos SBP för registreringsbesiktning. Klart o betalt!!! :wink:

Så lätt? Bara motor och bromsar så går den igenom? Inget mer som behöver ses över eller bytas?
Impressive! Kan tålas att tänkas på...

Japp, Det är RC-motorn.

I princip så är det inte så mycket mer. Dock flaggade min Sfro-besiktningsman att om man har otur så kan SBP gnälla om det är för mycket bolt-on. Men det ska räcka med komplett drivlina och bromsar enligt förskrifterna. Men jag etanol-konverterade ju i samma veva också (enbart för att kunna regga den med och använda ett eftermarknadssprut)

Projekttråd: http://www.rascasse.se/forum/viewtopic. ... 3&start=50

Re: hur går det till regga motorbyte

Postat: tis 12 mar 2013, 11:20
av Pichå
Sato skrev:
Pichå skrev:
Sato skrev:Jag har ju nyss reggat en 205gti med EW10J4RS. Byt motor och bromsar.
Boka tid hos sfro för bullerprov och byggbesiktningen. Ta med (godkänt) protokoll och boka tid hos SBP för registreringsbesiktning. Klart o betalt!!! :wink:

Så lätt? Bara motor och bromsar så går den igenom? Inget mer som behöver ses över eller bytas?
Impressive! Kan tålas att tänkas på...

Japp, Det är RC-motorn.

I princip så är det inte så mycket mer. Dock flaggade min Sfro-besiktningsman att om man har otur så kan SBP gnälla om det är för mycket bolt-on. Men det ska räcka med komplett drivlina och bromsar enligt förskrifterna. Men jag etanol-konverterade ju i samma veva också (enbart för att kunna regga den med och använda ett eftermarknadssprut)

Projekttråd: http://www.rascasse.se/forum/viewtopic. ... 3&start=50

Jaja, det är ju denna som var i mitt garage för nåra år sen å fick svetsat i avgassystemet och jag fick mig även provtur. Gick grymt bra!!

Re: hur går det till regga motorbyte

Postat: tor 14 mar 2013, 14:56
av datapata
Pichå skrev:
Sato skrev:
Pichå skrev:
Sato skrev:Jag har ju nyss reggat en 205gti med EW10J4RS. Byt motor och bromsar.
Boka tid hos sfro för bullerprov och byggbesiktningen. Ta med (godkänt) protokoll och boka tid hos SBP för registreringsbesiktning. Klart o betalt!!! :wink:

Så lätt? Bara motor och bromsar så går den igenom? Inget mer som behöver ses över eller bytas?
Impressive! Kan tålas att tänkas på...

Japp, Det är RC-motorn.

I princip så är det inte så mycket mer. Dock flaggade min Sfro-besiktningsman att om man har otur så kan SBP gnälla om det är för mycket bolt-on. Men det ska räcka med komplett drivlina och bromsar enligt förskrifterna. Men jag etanol-konverterade ju i samma veva också (enbart för att kunna regga den med och använda ett eftermarknadssprut)

Projekttråd: http://www.rascasse.se/forum/viewtopic. ... 3&start=50

Jaja, det är ju denna som var i mitt garage för nåra år sen å fick svetsat i avgassystemet och jag fick mig även provtur. Gick grymt bra!!
hur några? jag sålde den 2009, och har varit i norrland sen dess. den byggdes i Norrköping och jag är rätt säker på att avgaset inte är svetsat i dina trakter.

ang reg beror det på vilken sbp du pratar med. jag fick grönt ljus på effekt med mi16, men maskinen har 1 nm för mycket så gick inte... det som sato skrev har varit välkänt på forumet i flera år ;) jag har skrivet det en hel massa gånger med genom åren

Re: hur går det till regga motorbyte

Postat: tor 14 mar 2013, 15:06
av Pichå
datapata skrev:
Pichå skrev:
Sato skrev:
Pichå skrev:
Sato skrev:Jag har ju nyss reggat en 205gti med EW10J4RS. Byt motor och bromsar.
Boka tid hos sfro för bullerprov och byggbesiktningen. Ta med (godkänt) protokoll och boka tid hos SBP för registreringsbesiktning. Klart o betalt!!! :wink:

Så lätt? Bara motor och bromsar så går den igenom? Inget mer som behöver ses över eller bytas?
Impressive! Kan tålas att tänkas på...

Japp, Det är RC-motorn.

I princip så är det inte så mycket mer. Dock flaggade min Sfro-besiktningsman att om man har otur så kan SBP gnälla om det är för mycket bolt-on. Men det ska räcka med komplett drivlina och bromsar enligt förskrifterna. Men jag etanol-konverterade ju i samma veva också (enbart för att kunna regga den med och använda ett eftermarknadssprut)

Projekttråd: http://www.rascasse.se/forum/viewtopic. ... 3&start=50

Jaja, det är ju denna som var i mitt garage för nåra år sen å fick svetsat i avgassystemet och jag fick mig även provtur. Gick grymt bra!!
hur några? jag sålde den 2009, och har varit i norrland sen dess. den byggdes i Norrköping och jag är rätt säker på att avgaset inte är svetsat i dina trakter.

ang reg beror det på vilken sbp du pratar med. jag fick grönt ljus på effekt med mi16, men maskinen har 1 nm för mycket så gick inte... det som sato skrev har varit välkänt på forumet i flera år ;) jag har skrivet det en hel massa gånger med genom åren
2008-2009 tror jag det var. Tror det var grenrörsböjen som satt fel eller läckte som behövde åtgärdas när bilen hade nyligen blivit inköpt då det lät en himla massa för den personen då men mer än så kommer ja inte ihåg. Nu vet jag inte hur många som ägt bilen sedan dess. Jag hade garage bakom Liseberg i GÖTEBORG på den tiden.

Re: hur går det till regga motorbyte

Postat: tor 14 mar 2013, 15:13
av datapata
Pichå skrev:
datapata skrev:
Pichå skrev:
Sato skrev:
Pichå skrev:
Sato skrev:Jag har ju nyss reggat en 205gti med EW10J4RS. Byt motor och bromsar.
Boka tid hos sfro för bullerprov och byggbesiktningen. Ta med (godkänt) protokoll och boka tid hos SBP för registreringsbesiktning. Klart o betalt!!! :wink:

Så lätt? Bara motor och bromsar så går den igenom? Inget mer som behöver ses över eller bytas?
Impressive! Kan tålas att tänkas på...

Japp, Det är RC-motorn.

I princip så är det inte så mycket mer. Dock flaggade min Sfro-besiktningsman att om man har otur så kan SBP gnälla om det är för mycket bolt-on. Men det ska räcka med komplett drivlina och bromsar enligt förskrifterna. Men jag etanol-konverterade ju i samma veva också (enbart för att kunna regga den med och använda ett eftermarknadssprut)

Projekttråd: http://www.rascasse.se/forum/viewtopic. ... 3&start=50

Jaja, det är ju denna som var i mitt garage för nåra år sen å fick svetsat i avgassystemet och jag fick mig även provtur. Gick grymt bra!!
hur några? jag sålde den 2009, och har varit i norrland sen dess. den byggdes i Norrköping och jag är rätt säker på att avgaset inte är svetsat i dina trakter.

ang reg beror det på vilken sbp du pratar med. jag fick grönt ljus på effekt med mi16, men maskinen har 1 nm för mycket så gick inte... det som sato skrev har varit välkänt på forumet i flera år ;) jag har skrivet det en hel massa gånger med genom åren
2008-2009 tror jag det var. Tror det var grenrörsböjen som satt fel eller läckte som behövde åtgärdas när bilen hade nyligen blivit inköpt då det lät en himla massa för den personen då men mer än så kommer ja inte ihåg. Nu vet jag inte hur många som ägt bilen sedan dess. Jag hade garage bakom Liseberg i GÖTEBORG på den tiden.
jag tog över från byggherren i Norrköping som är peugeotmek, sålde till peter som förvarade den i norr ända tills sato hämtade den. måste varit en annan bil isf

Re: hur går det till regga motorbyte

Postat: tor 14 mar 2013, 15:17
av Pichå
datapata skrev:
Pichå skrev:
datapata skrev:
Pichå skrev:
Sato skrev:
Pichå skrev:
Sato skrev:Jag har ju nyss reggat en 205gti med EW10J4RS. Byt motor och bromsar.
Boka tid hos sfro för bullerprov och byggbesiktningen. Ta med (godkänt) protokoll och boka tid hos SBP för registreringsbesiktning. Klart o betalt!!! :wink:

Så lätt? Bara motor och bromsar så går den igenom? Inget mer som behöver ses över eller bytas?
Impressive! Kan tålas att tänkas på...

Japp, Det är RC-motorn.

I princip så är det inte så mycket mer. Dock flaggade min Sfro-besiktningsman att om man har otur så kan SBP gnälla om det är för mycket bolt-on. Men det ska räcka med komplett drivlina och bromsar enligt förskrifterna. Men jag etanol-konverterade ju i samma veva också (enbart för att kunna regga den med och använda ett eftermarknadssprut)

Projekttråd: http://www.rascasse.se/forum/viewtopic. ... 3&start=50

Jaja, det är ju denna som var i mitt garage för nåra år sen å fick svetsat i avgassystemet och jag fick mig även provtur. Gick grymt bra!!
hur några? jag sålde den 2009, och har varit i norrland sen dess. den byggdes i Norrköping och jag är rätt säker på att avgaset inte är svetsat i dina trakter.

ang reg beror det på vilken sbp du pratar med. jag fick grönt ljus på effekt med mi16, men maskinen har 1 nm för mycket så gick inte... det som sato skrev har varit välkänt på forumet i flera år ;) jag har skrivet det en hel massa gånger med genom åren
2008-2009 tror jag det var. Tror det var grenrörsböjen som satt fel eller läckte som behövde åtgärdas när bilen hade nyligen blivit inköpt då det lät en himla massa för den personen då men mer än så kommer ja inte ihåg. Nu vet jag inte hur många som ägt bilen sedan dess. Jag hade garage bakom Liseberg i GÖTEBORG på den tiden.
jag tog över från byggherren i Norrköping som är peugeotmek, sålde till peter som förvarade den i norr ända tills sato hämtade den. måste varit en annan bil isf

Hör med Peter, måste varit han. Jag glömmer inte en svart 205a med RC-motor.
Det är ingen dröm att jag fått uppleva något sådant :lol:

Re: hur går det till regga motorbyte

Postat: tor 14 mar 2013, 15:42
av datapata
Pichå skrev:
datapata skrev:
Pichå skrev:
datapata skrev:
Pichå skrev:
Sato skrev:
Pichå skrev:
Sato skrev:Jag har ju nyss reggat en 205gti med EW10J4RS. Byt motor och bromsar.
Boka tid hos sfro för bullerprov och byggbesiktningen. Ta med (godkänt) protokoll och boka tid hos SBP för registreringsbesiktning. Klart o betalt!!! :wink:

Så lätt? Bara motor och bromsar så går den igenom? Inget mer som behöver ses över eller bytas?
Impressive! Kan tålas att tänkas på...

Japp, Det är RC-motorn.

I princip så är det inte så mycket mer. Dock flaggade min Sfro-besiktningsman att om man har otur så kan SBP gnälla om det är för mycket bolt-on. Men det ska räcka med komplett drivlina och bromsar enligt förskrifterna. Men jag etanol-konverterade ju i samma veva också (enbart för att kunna regga den med och använda ett eftermarknadssprut)

Projekttråd: http://www.rascasse.se/forum/viewtopic. ... 3&start=50

Jaja, det är ju denna som var i mitt garage för nåra år sen å fick svetsat i avgassystemet och jag fick mig även provtur. Gick grymt bra!!
hur några? jag sålde den 2009, och har varit i norrland sen dess. den byggdes i Norrköping och jag är rätt säker på att avgaset inte är svetsat i dina trakter.

ang reg beror det på vilken sbp du pratar med. jag fick grönt ljus på effekt med mi16, men maskinen har 1 nm för mycket så gick inte... det som sato skrev har varit välkänt på forumet i flera år ;) jag har skrivet det en hel massa gånger med genom åren
2008-2009 tror jag det var. Tror det var grenrörsböjen som satt fel eller läckte som behövde åtgärdas när bilen hade nyligen blivit inköpt då det lät en himla massa för den personen då men mer än så kommer ja inte ihåg. Nu vet jag inte hur många som ägt bilen sedan dess. Jag hade garage bakom Liseberg i GÖTEBORG på den tiden.
jag tog över från byggherren i Norrköping som är peugeotmek, sålde till peter som förvarade den i norr ända tills sato hämtade den. måste varit en annan bil isf

Hör med Peter, måste varit han. Jag glömmer inte en svart 205a med RC-motor.
Det är ingen dröm att jag fått uppleva något sådant :lol:
det måste det varit isf, men vem vet, kan finnas fler svarta 205 med rc-motor ;) det existerar faktiskt fräna peugeoter som inte är kända på forumet med ;)

Re: hur går det till regga motorbyte

Postat: tor 14 mar 2013, 17:23
av Morbidio
Men Peter bodde väl i Göteborg? Han kan ju ha att den där innan han skeppade den norrut?

Re: hur går det till regga motorbyte

Postat: tor 14 mar 2013, 17:32
av Pichå
Morbidio skrev:Men Peter bodde väl i Göteborg? Han kan ju ha att den där innan han skeppade den norrut?
Jag har ingen aning. Jag vet bara att han sökte nån i gbg trakten som kunde svetsa hans avgassystem & jag svarade på förfrågan. Fick mig ett minne för livet sen. Tog aldrig betalt för jobbet utan var yttligare lovad en provkörning när den var klar för då "gick" inte så bra vilket jag märkte inte av. Snabbaste 205an jag upplevt ända fram tills man körde Mats Turbo 205a med 400hk...

Re: hur går det till regga motorbyte

Postat: sön 17 mar 2019, 01:27
av Enoksson
Jönsson skrev:
mån 11 mar 2013, 21:53
enoksson hade väl inga större problem när han reggade sin?
Japp det hade jag 😊

Re: hur går det till regga motorbyte

Postat: sön 17 mar 2019, 10:04
av Sundin
Årtiondets trådlyft! Hahaha! :)

Re: hur går det till regga motorbyte

Postat: sön 17 mar 2019, 10:53
av datapata
Kul trådlyft ändå :thumbup:

Hur går det för dig Johan, regbes i år både för dig och Fredrik? Du har en annan kaross stående (hoppas jag) jag vill se ett bygge på!

Re: hur går det till regga motorbyte

Postat: sön 17 mar 2019, 12:03
av Sundin
Det har inte blivit något gjort på länge... Jag hoppas att lusten att skruva kommer med solen och värmen i vår. Är det 306 Maxikarossen du tänker på?

Re: hur går det till regga motorbyte

Postat: sön 17 mar 2019, 12:45
av datapata
Samma läge hos mig, typ.

Korrekt! Jag skulle också gärna ha en 306 dimma eller maxi i samlingen, otroligt läckra :love10: