INFORMATION!
Just nu ligger hemsidan nere för uppdatering samt förnyas kan ta ett tag.
Om man har problem att logga in får man testa att rensa sina cookies i webbläsaren!

Webshop finns i nuläget på denna adress http://webshop.peugeot-sport-club.se/index.php !

hur går det till regga motorbyte

Allmänna bilrelaterade diskussioner.
Användarvisningsbild
Pichå
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 2678
Blev medlem: tor 19 jun 2003, 14:37
Ort: Lerum

Re: hur går det till regga motorbyte

Inlägg av Pichå » tis 12 mar 2013, 09:17

Sato skrev:Jag har ju nyss reggat en 205gti med EW10J4RS. Byt motor och bromsar.
Boka tid hos sfro för bullerprov och byggbesiktningen. Ta med (godkänt) protokoll och boka tid hos SBP för registreringsbesiktning. Klart o betalt!!! :wink:

Vilken motor är det? 306ans GTI-6?
Alan Masic - Peugeot Sport Club | Ordförande
Mašo
PEUGEOT 306 Cabriolet GTI6 - 98
PEUGEOT 205 DIMMA Turbo - 89
IH SCOUT II Traveler -76
PEUGEOT 308 SW -09
http://www.garaget.org/Maso

Asbjørn S
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 351
Blev medlem: tis 04 dec 2012, 18:40

Re: hur går det till regga motorbyte

Inlägg av Asbjørn S » tis 12 mar 2013, 09:30

EW10J4RS er vel motoren til 206RC/GTI180
Asbjørn Skarpsno

Peugeot 306GTI-6 Breake -00
Peugeot 306T16 "maxi" -95

Användarvisningsbild
Pichå
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 2678
Blev medlem: tor 19 jun 2003, 14:37
Ort: Lerum

Re: hur går det till regga motorbyte

Inlägg av Pichå » tis 12 mar 2013, 09:31

Asbjørn S skrev:EW10J4RS er vel motoren til 206RC/GTI180

Aha, intressant!!
Alan Masic - Peugeot Sport Club | Ordförande
Mašo
PEUGEOT 306 Cabriolet GTI6 - 98
PEUGEOT 205 DIMMA Turbo - 89
IH SCOUT II Traveler -76
PEUGEOT 308 SW -09
http://www.garaget.org/Maso

Användarvisningsbild
Pichå
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 2678
Blev medlem: tor 19 jun 2003, 14:37
Ort: Lerum

Re: hur går det till regga motorbyte

Inlägg av Pichå » tis 12 mar 2013, 09:33

Sato skrev:Jag har ju nyss reggat en 205gti med EW10J4RS. Byt motor och bromsar.
Boka tid hos sfro för bullerprov och byggbesiktningen. Ta med (godkänt) protokoll och boka tid hos SBP för registreringsbesiktning. Klart o betalt!!! :wink:

Så lätt? Bara motor och bromsar så går den igenom? Inget mer som behöver ses över eller bytas?
Impressive! Kan tålas att tänkas på...
Alan Masic - Peugeot Sport Club | Ordförande
Mašo
PEUGEOT 306 Cabriolet GTI6 - 98
PEUGEOT 205 DIMMA Turbo - 89
IH SCOUT II Traveler -76
PEUGEOT 308 SW -09
http://www.garaget.org/Maso

Sato
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 943
Blev medlem: ons 12 jan 2005, 14:50
Ort: Köping

Re: hur går det till regga motorbyte

Inlägg av Sato » tis 12 mar 2013, 11:14

Pichå skrev:
Sato skrev:Jag har ju nyss reggat en 205gti med EW10J4RS. Byt motor och bromsar.
Boka tid hos sfro för bullerprov och byggbesiktningen. Ta med (godkänt) protokoll och boka tid hos SBP för registreringsbesiktning. Klart o betalt!!! :wink:

Så lätt? Bara motor och bromsar så går den igenom? Inget mer som behöver ses över eller bytas?
Impressive! Kan tålas att tänkas på...

Japp, Det är RC-motorn.

I princip så är det inte så mycket mer. Dock flaggade min Sfro-besiktningsman att om man har otur så kan SBP gnälla om det är för mycket bolt-on. Men det ska räcka med komplett drivlina och bromsar enligt förskrifterna. Men jag etanol-konverterade ju i samma veva också (enbart för att kunna regga den med och använda ett eftermarknadssprut)

Projekttråd: http://www.rascasse.se/forum/viewtopic. ... 3&start=50

Användarvisningsbild
Pichå
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 2678
Blev medlem: tor 19 jun 2003, 14:37
Ort: Lerum

Re: hur går det till regga motorbyte

Inlägg av Pichå » tis 12 mar 2013, 11:20

Sato skrev:
Pichå skrev:
Sato skrev:Jag har ju nyss reggat en 205gti med EW10J4RS. Byt motor och bromsar.
Boka tid hos sfro för bullerprov och byggbesiktningen. Ta med (godkänt) protokoll och boka tid hos SBP för registreringsbesiktning. Klart o betalt!!! :wink:

Så lätt? Bara motor och bromsar så går den igenom? Inget mer som behöver ses över eller bytas?
Impressive! Kan tålas att tänkas på...

Japp, Det är RC-motorn.

I princip så är det inte så mycket mer. Dock flaggade min Sfro-besiktningsman att om man har otur så kan SBP gnälla om det är för mycket bolt-on. Men det ska räcka med komplett drivlina och bromsar enligt förskrifterna. Men jag etanol-konverterade ju i samma veva också (enbart för att kunna regga den med och använda ett eftermarknadssprut)

Projekttråd: http://www.rascasse.se/forum/viewtopic. ... 3&start=50

Jaja, det är ju denna som var i mitt garage för nåra år sen å fick svetsat i avgassystemet och jag fick mig även provtur. Gick grymt bra!!
Alan Masic - Peugeot Sport Club | Ordförande
Mašo
PEUGEOT 306 Cabriolet GTI6 - 98
PEUGEOT 205 DIMMA Turbo - 89
IH SCOUT II Traveler -76
PEUGEOT 308 SW -09
http://www.garaget.org/Maso

datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem
Inlägg: 4661
Blev medlem: lör 18 jun 2005, 12:55
Ort: Köping

Re: hur går det till regga motorbyte

Inlägg av datapata » tor 14 mar 2013, 14:56

Pichå skrev:
Sato skrev:
Pichå skrev:
Sato skrev:Jag har ju nyss reggat en 205gti med EW10J4RS. Byt motor och bromsar.
Boka tid hos sfro för bullerprov och byggbesiktningen. Ta med (godkänt) protokoll och boka tid hos SBP för registreringsbesiktning. Klart o betalt!!! :wink:

Så lätt? Bara motor och bromsar så går den igenom? Inget mer som behöver ses över eller bytas?
Impressive! Kan tålas att tänkas på...

Japp, Det är RC-motorn.

I princip så är det inte så mycket mer. Dock flaggade min Sfro-besiktningsman att om man har otur så kan SBP gnälla om det är för mycket bolt-on. Men det ska räcka med komplett drivlina och bromsar enligt förskrifterna. Men jag etanol-konverterade ju i samma veva också (enbart för att kunna regga den med och använda ett eftermarknadssprut)

Projekttråd: http://www.rascasse.se/forum/viewtopic. ... 3&start=50

Jaja, det är ju denna som var i mitt garage för nåra år sen å fick svetsat i avgassystemet och jag fick mig även provtur. Gick grymt bra!!
hur några? jag sålde den 2009, och har varit i norrland sen dess. den byggdes i Norrköping och jag är rätt säker på att avgaset inte är svetsat i dina trakter.

ang reg beror det på vilken sbp du pratar med. jag fick grönt ljus på effekt med mi16, men maskinen har 1 nm för mycket så gick inte... det som sato skrev har varit välkänt på forumet i flera år ;) jag har skrivet det en hel massa gånger med genom åren
205 T16 -90

Användarvisningsbild
Pichå
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 2678
Blev medlem: tor 19 jun 2003, 14:37
Ort: Lerum

Re: hur går det till regga motorbyte

Inlägg av Pichå » tor 14 mar 2013, 15:06

datapata skrev:
Pichå skrev:
Sato skrev:
Pichå skrev:
Sato skrev:Jag har ju nyss reggat en 205gti med EW10J4RS. Byt motor och bromsar.
Boka tid hos sfro för bullerprov och byggbesiktningen. Ta med (godkänt) protokoll och boka tid hos SBP för registreringsbesiktning. Klart o betalt!!! :wink:

Så lätt? Bara motor och bromsar så går den igenom? Inget mer som behöver ses över eller bytas?
Impressive! Kan tålas att tänkas på...

Japp, Det är RC-motorn.

I princip så är det inte så mycket mer. Dock flaggade min Sfro-besiktningsman att om man har otur så kan SBP gnälla om det är för mycket bolt-on. Men det ska räcka med komplett drivlina och bromsar enligt förskrifterna. Men jag etanol-konverterade ju i samma veva också (enbart för att kunna regga den med och använda ett eftermarknadssprut)

Projekttråd: http://www.rascasse.se/forum/viewtopic. ... 3&start=50

Jaja, det är ju denna som var i mitt garage för nåra år sen å fick svetsat i avgassystemet och jag fick mig även provtur. Gick grymt bra!!
hur några? jag sålde den 2009, och har varit i norrland sen dess. den byggdes i Norrköping och jag är rätt säker på att avgaset inte är svetsat i dina trakter.

ang reg beror det på vilken sbp du pratar med. jag fick grönt ljus på effekt med mi16, men maskinen har 1 nm för mycket så gick inte... det som sato skrev har varit välkänt på forumet i flera år ;) jag har skrivet det en hel massa gånger med genom åren
2008-2009 tror jag det var. Tror det var grenrörsböjen som satt fel eller läckte som behövde åtgärdas när bilen hade nyligen blivit inköpt då det lät en himla massa för den personen då men mer än så kommer ja inte ihåg. Nu vet jag inte hur många som ägt bilen sedan dess. Jag hade garage bakom Liseberg i GÖTEBORG på den tiden.
Alan Masic - Peugeot Sport Club | Ordförande
Mašo
PEUGEOT 306 Cabriolet GTI6 - 98
PEUGEOT 205 DIMMA Turbo - 89
IH SCOUT II Traveler -76
PEUGEOT 308 SW -09
http://www.garaget.org/Maso

datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem
Inlägg: 4661
Blev medlem: lör 18 jun 2005, 12:55
Ort: Köping

Re: hur går det till regga motorbyte

Inlägg av datapata » tor 14 mar 2013, 15:13

Pichå skrev:
datapata skrev:
Pichå skrev:
Sato skrev:
Pichå skrev:
Sato skrev:Jag har ju nyss reggat en 205gti med EW10J4RS. Byt motor och bromsar.
Boka tid hos sfro för bullerprov och byggbesiktningen. Ta med (godkänt) protokoll och boka tid hos SBP för registreringsbesiktning. Klart o betalt!!! :wink:

Så lätt? Bara motor och bromsar så går den igenom? Inget mer som behöver ses över eller bytas?
Impressive! Kan tålas att tänkas på...

Japp, Det är RC-motorn.

I princip så är det inte så mycket mer. Dock flaggade min Sfro-besiktningsman att om man har otur så kan SBP gnälla om det är för mycket bolt-on. Men det ska räcka med komplett drivlina och bromsar enligt förskrifterna. Men jag etanol-konverterade ju i samma veva också (enbart för att kunna regga den med och använda ett eftermarknadssprut)

Projekttråd: http://www.rascasse.se/forum/viewtopic. ... 3&start=50

Jaja, det är ju denna som var i mitt garage för nåra år sen å fick svetsat i avgassystemet och jag fick mig även provtur. Gick grymt bra!!
hur några? jag sålde den 2009, och har varit i norrland sen dess. den byggdes i Norrköping och jag är rätt säker på att avgaset inte är svetsat i dina trakter.

ang reg beror det på vilken sbp du pratar med. jag fick grönt ljus på effekt med mi16, men maskinen har 1 nm för mycket så gick inte... det som sato skrev har varit välkänt på forumet i flera år ;) jag har skrivet det en hel massa gånger med genom åren
2008-2009 tror jag det var. Tror det var grenrörsböjen som satt fel eller läckte som behövde åtgärdas när bilen hade nyligen blivit inköpt då det lät en himla massa för den personen då men mer än så kommer ja inte ihåg. Nu vet jag inte hur många som ägt bilen sedan dess. Jag hade garage bakom Liseberg i GÖTEBORG på den tiden.
jag tog över från byggherren i Norrköping som är peugeotmek, sålde till peter som förvarade den i norr ända tills sato hämtade den. måste varit en annan bil isf
205 T16 -90

Användarvisningsbild
Pichå
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 2678
Blev medlem: tor 19 jun 2003, 14:37
Ort: Lerum

Re: hur går det till regga motorbyte

Inlägg av Pichå » tor 14 mar 2013, 15:17

datapata skrev:
Pichå skrev:
datapata skrev:
Pichå skrev:
Sato skrev:
Pichå skrev:
Sato skrev:Jag har ju nyss reggat en 205gti med EW10J4RS. Byt motor och bromsar.
Boka tid hos sfro för bullerprov och byggbesiktningen. Ta med (godkänt) protokoll och boka tid hos SBP för registreringsbesiktning. Klart o betalt!!! :wink:

Så lätt? Bara motor och bromsar så går den igenom? Inget mer som behöver ses över eller bytas?
Impressive! Kan tålas att tänkas på...

Japp, Det är RC-motorn.

I princip så är det inte så mycket mer. Dock flaggade min Sfro-besiktningsman att om man har otur så kan SBP gnälla om det är för mycket bolt-on. Men det ska räcka med komplett drivlina och bromsar enligt förskrifterna. Men jag etanol-konverterade ju i samma veva också (enbart för att kunna regga den med och använda ett eftermarknadssprut)

Projekttråd: http://www.rascasse.se/forum/viewtopic. ... 3&start=50

Jaja, det är ju denna som var i mitt garage för nåra år sen å fick svetsat i avgassystemet och jag fick mig även provtur. Gick grymt bra!!
hur några? jag sålde den 2009, och har varit i norrland sen dess. den byggdes i Norrköping och jag är rätt säker på att avgaset inte är svetsat i dina trakter.

ang reg beror det på vilken sbp du pratar med. jag fick grönt ljus på effekt med mi16, men maskinen har 1 nm för mycket så gick inte... det som sato skrev har varit välkänt på forumet i flera år ;) jag har skrivet det en hel massa gånger med genom åren
2008-2009 tror jag det var. Tror det var grenrörsböjen som satt fel eller läckte som behövde åtgärdas när bilen hade nyligen blivit inköpt då det lät en himla massa för den personen då men mer än så kommer ja inte ihåg. Nu vet jag inte hur många som ägt bilen sedan dess. Jag hade garage bakom Liseberg i GÖTEBORG på den tiden.
jag tog över från byggherren i Norrköping som är peugeotmek, sålde till peter som förvarade den i norr ända tills sato hämtade den. måste varit en annan bil isf

Hör med Peter, måste varit han. Jag glömmer inte en svart 205a med RC-motor.
Det är ingen dröm att jag fått uppleva något sådant :lol:
Alan Masic - Peugeot Sport Club | Ordförande
Mašo
PEUGEOT 306 Cabriolet GTI6 - 98
PEUGEOT 205 DIMMA Turbo - 89
IH SCOUT II Traveler -76
PEUGEOT 308 SW -09
http://www.garaget.org/Maso

datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem
Inlägg: 4661
Blev medlem: lör 18 jun 2005, 12:55
Ort: Köping

Re: hur går det till regga motorbyte

Inlägg av datapata » tor 14 mar 2013, 15:42

Pichå skrev:
datapata skrev:
Pichå skrev:
datapata skrev:
Pichå skrev:
Sato skrev:
Pichå skrev:
Sato skrev:Jag har ju nyss reggat en 205gti med EW10J4RS. Byt motor och bromsar.
Boka tid hos sfro för bullerprov och byggbesiktningen. Ta med (godkänt) protokoll och boka tid hos SBP för registreringsbesiktning. Klart o betalt!!! :wink:

Så lätt? Bara motor och bromsar så går den igenom? Inget mer som behöver ses över eller bytas?
Impressive! Kan tålas att tänkas på...

Japp, Det är RC-motorn.

I princip så är det inte så mycket mer. Dock flaggade min Sfro-besiktningsman att om man har otur så kan SBP gnälla om det är för mycket bolt-on. Men det ska räcka med komplett drivlina och bromsar enligt förskrifterna. Men jag etanol-konverterade ju i samma veva också (enbart för att kunna regga den med och använda ett eftermarknadssprut)

Projekttråd: http://www.rascasse.se/forum/viewtopic. ... 3&start=50

Jaja, det är ju denna som var i mitt garage för nåra år sen å fick svetsat i avgassystemet och jag fick mig även provtur. Gick grymt bra!!
hur några? jag sålde den 2009, och har varit i norrland sen dess. den byggdes i Norrköping och jag är rätt säker på att avgaset inte är svetsat i dina trakter.

ang reg beror det på vilken sbp du pratar med. jag fick grönt ljus på effekt med mi16, men maskinen har 1 nm för mycket så gick inte... det som sato skrev har varit välkänt på forumet i flera år ;) jag har skrivet det en hel massa gånger med genom åren
2008-2009 tror jag det var. Tror det var grenrörsböjen som satt fel eller läckte som behövde åtgärdas när bilen hade nyligen blivit inköpt då det lät en himla massa för den personen då men mer än så kommer ja inte ihåg. Nu vet jag inte hur många som ägt bilen sedan dess. Jag hade garage bakom Liseberg i GÖTEBORG på den tiden.
jag tog över från byggherren i Norrköping som är peugeotmek, sålde till peter som förvarade den i norr ända tills sato hämtade den. måste varit en annan bil isf

Hör med Peter, måste varit han. Jag glömmer inte en svart 205a med RC-motor.
Det är ingen dröm att jag fått uppleva något sådant :lol:
det måste det varit isf, men vem vet, kan finnas fler svarta 205 med rc-motor ;) det existerar faktiskt fräna peugeoter som inte är kända på forumet med ;)
205 T16 -90

Morbidio
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 11122
Blev medlem: tis 11 maj 2004, 12:08

Re: hur går det till regga motorbyte

Inlägg av Morbidio » tor 14 mar 2013, 17:23

Men Peter bodde väl i Göteborg? Han kan ju ha att den där innan han skeppade den norrut?

Användarvisningsbild
Pichå
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 2678
Blev medlem: tor 19 jun 2003, 14:37
Ort: Lerum

Re: hur går det till regga motorbyte

Inlägg av Pichå » tor 14 mar 2013, 17:32

Morbidio skrev:Men Peter bodde väl i Göteborg? Han kan ju ha att den där innan han skeppade den norrut?
Jag har ingen aning. Jag vet bara att han sökte nån i gbg trakten som kunde svetsa hans avgassystem & jag svarade på förfrågan. Fick mig ett minne för livet sen. Tog aldrig betalt för jobbet utan var yttligare lovad en provkörning när den var klar för då "gick" inte så bra vilket jag märkte inte av. Snabbaste 205an jag upplevt ända fram tills man körde Mats Turbo 205a med 400hk...
Alan Masic - Peugeot Sport Club | Ordförande
Mašo
PEUGEOT 306 Cabriolet GTI6 - 98
PEUGEOT 205 DIMMA Turbo - 89
IH SCOUT II Traveler -76
PEUGEOT 308 SW -09
http://www.garaget.org/Maso

Enoksson
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 09 sep 2013, 12:47
Ort: Avesta

Re: hur går det till regga motorbyte

Inlägg av Enoksson » sön 17 mar 2019, 01:27

Jönsson skrev:
mån 11 mar 2013, 21:53
enoksson hade väl inga större problem när han reggade sin?
Japp det hade jag 😊

Användarvisningsbild
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem
Inlägg: 2723
Blev medlem: fre 28 feb 2003, 18:04
Ort: Falun
Kontakt:

Re: hur går det till regga motorbyte

Inlägg av Sundin » sön 17 mar 2019, 10:04

Årtiondets trådlyft! Hahaha! :)
205GTI205PTS16306MaxiXX309DIMMATURBO

datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem
Inlägg: 4661
Blev medlem: lör 18 jun 2005, 12:55
Ort: Köping

Re: hur går det till regga motorbyte

Inlägg av datapata » sön 17 mar 2019, 10:53

Kul trådlyft ändå :thumbup:

Hur går det för dig Johan, regbes i år både för dig och Fredrik? Du har en annan kaross stående (hoppas jag) jag vill se ett bygge på!
205 T16 -90

Användarvisningsbild
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem
Inlägg: 2723
Blev medlem: fre 28 feb 2003, 18:04
Ort: Falun
Kontakt:

Re: hur går det till regga motorbyte

Inlägg av Sundin » sön 17 mar 2019, 12:03

Det har inte blivit något gjort på länge... Jag hoppas att lusten att skruva kommer med solen och värmen i vår. Är det 306 Maxikarossen du tänker på?
205GTI205PTS16306MaxiXX309DIMMATURBO

datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem
Inlägg: 4661
Blev medlem: lör 18 jun 2005, 12:55
Ort: Köping

Re: hur går det till regga motorbyte

Inlägg av datapata » sön 17 mar 2019, 12:45

Samma läge hos mig, typ.

Korrekt! Jag skulle också gärna ha en 306 dimma eller maxi i samlingen, otroligt läckra :love10:
205 T16 -90

Skriv svar