INFORMATION!
Just nu ligger hemsidan nere för uppdatering samt förnyas kan ta ett tag.
Om man har problem att logga in får man testa att rensa sina cookies i webbläsaren!

Webshop finns i nuläget på denna adress http://webshop.peugeot-sport-club.se/index.php !

hur går det till regga motorbyte

Allmänna bilrelaterade diskussioner.
Användarvisningsbild
windad
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1772
Blev medlem: tis 25 mar 2008, 15:54
Ort: landskrona

hur går det till regga motorbyte

Inlägg av windad » sön 10 mar 2013, 00:04

Hur går det till när man vill regga en bil med annan motor?? Kollar dom efter alla motor nr å sånt eller berättar man sj vad det är i ??
Detta gäller peugeot 205 gti -91 byte till 16v motor.
Kör: Honda civic Aerodeck VTI

nexis
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 96
Blev medlem: ons 27 apr 2011, 10:33
Ort: Filipstad

Re: hur går det till regga motorbyte

Inlägg av nexis » sön 10 mar 2013, 11:04

För byte till 16V motor i 205 Gti krävs SFRO besiktning.
205 Dimma projekt Lillan "evo"
205 Dimma banracer Alizèe
106 Rallye Kakan

It´s simple, you have to earn my respect

Användarvisningsbild
Janne L
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2103
Blev medlem: ons 12 maj 2010, 03:30
Ort: Stockholm, Järfälla
Kontakt:

Re: hur går det till regga motorbyte

Inlägg av Janne L » sön 10 mar 2013, 11:13

De kollar allt. Och de kollar att moroten i bilen är den du fyllt i pappren att du stoppat i.

Jag gick igenom proceduren på min första bil, en 745'a där tidigare ägare hinkat i motorn från en 745 turbo. Alltså byggdes den om till en 745 turbo, som fanns från fabrik. Det tog 5 besök på stationen, massa bråk och till slut hjälpte pappa mig genom att få tag på en ingenjör på Volvo PV som fick fram ett papper som behövdes för att bevisa för den bråkiga besiktningsingenjören att turbomotorn med manuell växellåda inte ska ha EGR-ventil.
Peugeot 306 GTI -97 Banracer
Tack till FR-Autosport

Svävar även runt i: Dompan, Citroen C5 V6 Exclusive -07
Träffbilder: HIT ME!

Användarvisningsbild
windad
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1772
Blev medlem: tis 25 mar 2008, 15:54
Ort: landskrona

Re: hur går det till regga motorbyte

Inlägg av windad » sön 10 mar 2013, 13:53

Sfro ska inte behövas finns ju 16ventilare som passar i men har lite effekt..de borde inte va några problem.. finns ju xu10j4r på130 hk det är ju inom marginalerna för effekt och nm ökning.. även mindre.
Kör: Honda civic Aerodeck VTI

Asbjørn S
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 351
Blev medlem: tis 04 dec 2012, 18:40

Re: hur går det till regga motorbyte

Inlägg av Asbjørn S » sön 10 mar 2013, 14:08

I norge har vi noe som heter type godkjenning. Dette er godkjenning som blir gjort av bilen hos norske SFRO før bilen kan kjøres på veien.
ALLE endringer på bilen som ikke er type godkjent MÅ inn til norske SFRO for godkjenning. Spelar inte noen roll om det er en motor som yter det samme som org. vis den ikke var orginalt i bilen. Selvom vi er strengere i norge er det nok noe av det samme hos dere i sverige.
Asbjørn Skarpsno

Peugeot 306GTI-6 Breake -00
Peugeot 306T16 "maxi" -95

Användarvisningsbild
hedis
Kassör
Kassör
Inlägg: 6340
Blev medlem: tor 25 maj 2006, 13:49

Re: hur går det till regga motorbyte

Inlägg av hedis » sön 10 mar 2013, 18:06

nexis skrev:För byte till 16V motor i 205 Gti krävs SFRO besiktning.
Hur är du säker på det? Du vet ju inte vilken 16v som det ska reggas med
Alexander Hedström - Peugeot Sport Club | Kassör

BMW 330d e91 -10        Bruksbil
Peugeot 306 GTi -97       226hk N/A busbil
Peugeot 206 RC -04          To be bruksbil

Tack till: FR-Autosport

Användarvisningsbild
windad
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1772
Blev medlem: tis 25 mar 2008, 15:54
Ort: landskrona

Re: hur går det till regga motorbyte

Inlägg av windad » sön 10 mar 2013, 18:16

Nä men säg att ja monterar en 1.8 xu7 16v med 110hk i en 205 gti de borde gå snabbt och smärt fritt eller??
Kör: Honda civic Aerodeck VTI

Användarvisningsbild
hedis
Kassör
Kassör
Inlägg: 6340
Blev medlem: tor 25 maj 2006, 13:49

Re: hur går det till regga motorbyte

Inlägg av hedis » sön 10 mar 2013, 18:26

Ja, så länge det är max 20% effekt och 10% vrid så ska det gå bra har jag för mig :)
Alexander Hedström - Peugeot Sport Club | Kassör

BMW 330d e91 -10        Bruksbil
Peugeot 306 GTi -97       226hk N/A busbil
Peugeot 206 RC -04          To be bruksbil

Tack till: FR-Autosport

nexis
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 96
Blev medlem: ons 27 apr 2011, 10:33
Ort: Filipstad

Re: hur går det till regga motorbyte

Inlägg av nexis » sön 10 mar 2013, 20:12

windad skrev:Sfro ska inte behövas finns ju 16ventilare som passar i men har lite effekt..de borde inte va några problem.. finns ju xu10j4r på130 hk det är ju inom marginalerna för effekt och nm ökning.. även mindre.
205 Gti får ej regas med en motor med högre effekt än 122 hk. Hade kontakt med SBP för bara ett par veckor sedan ang detta då jag ville ha mi16 motor på 148 hk i min lilla men de går icke. 122 hk är högsta effekt som den bilen anses klara om man inte kan få papper från peugeot om att den klarar mer och de lär knappast gå.
205 Dimma projekt Lillan "evo"
205 Dimma banracer Alizèe
106 Rallye Kakan

It´s simple, you have to earn my respect

nexis
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 96
Blev medlem: ons 27 apr 2011, 10:33
Ort: Filipstad

Re: hur går det till regga motorbyte

Inlägg av nexis » sön 10 mar 2013, 20:13

hedis skrev:
nexis skrev:För byte till 16V motor i 205 Gti krävs SFRO besiktning.
Hur är du säker på det? Du vet ju inte vilken 16v som det ska reggas med
Utgick från att man va ute efter mer hk än orginalet. Ser ingen större nytta av att byta annars???
205 Dimma projekt Lillan "evo"
205 Dimma banracer Alizèe
106 Rallye Kakan

It´s simple, you have to earn my respect

nexis
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 96
Blev medlem: ons 27 apr 2011, 10:33
Ort: Filipstad

Re: hur går det till regga motorbyte

Inlägg av nexis » sön 10 mar 2013, 20:16

hedis skrev:Ja, så länge det är max 20% effekt och 10% vrid så ska det gå bra har jag för mig :)
Inte på denna modell enligt SBPs lista. Det är max 122 hk som gäller. Kollade det personligen för ett par veckor sedan. Annars stämmer den regeln över lag.
205 Dimma projekt Lillan "evo"
205 Dimma banracer Alizèe
106 Rallye Kakan

It´s simple, you have to earn my respect

Användarvisningsbild
windad
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1772
Blev medlem: tis 25 mar 2008, 15:54
Ort: landskrona

Re: hur går det till regga motorbyte

Inlägg av windad » sön 10 mar 2013, 21:06

Mest för att få den reggad med 16v motor sen byta till en med mer hk
Kör: Honda civic Aerodeck VTI

Användarvisningsbild
EpoXXy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1292
Blev medlem: tis 06 sep 2005, 09:42
Ort: Hofors (Gästrikland)

Re: hur går det till regga motorbyte

Inlägg av EpoXXy » sön 10 mar 2013, 21:52

Är det inte bättre att låta bli att regga och sedan byta till en motor med mer hk?
Nuvarande Bil(ar):
205 GTI - Projekt Turbo, Volvo V50 T5 AWD, BMW 320 - isbil, Volvo 360 - isbil.

Motto:
Fint folk kommer sent, kommer man inte alls så är man skitsnygg!

Användarvisningsbild
windad
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1772
Blev medlem: tis 25 mar 2008, 15:54
Ort: landskrona

Re: hur går det till regga motorbyte

Inlägg av windad » sön 10 mar 2013, 22:03

Svårt att regga en 205a med xu10j4rs motor
Kör: Honda civic Aerodeck VTI

nexis
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 96
Blev medlem: ons 27 apr 2011, 10:33
Ort: Filipstad

Re: hur går det till regga motorbyte

Inlägg av nexis » mån 11 mar 2013, 00:38

windad skrev:Svårt att regga en 205a med xu10j4rs motor
Inte speciellt om man följer SFRO hanboken.
Problemet man får om man reggar me en motor och sedan byter till en annan som är starkare så kan du få problem med försäkringsbolag vid evt olycka. Annars e de bara att köra på ;-)
205 Dimma projekt Lillan "evo"
205 Dimma banracer Alizèe
106 Rallye Kakan

It´s simple, you have to earn my respect

Användarvisningsbild
EpoXXy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1292
Blev medlem: tis 06 sep 2005, 09:42
Ort: Hofors (Gästrikland)

Re: hur går det till regga motorbyte

Inlägg av EpoXXy » mån 11 mar 2013, 03:46

Slå en signal till din lokale SFRO-kontakt-man(kvinna) och kolla upp ;)
Nuvarande Bil(ar):
205 GTI - Projekt Turbo, Volvo V50 T5 AWD, BMW 320 - isbil, Volvo 360 - isbil.

Motto:
Fint folk kommer sent, kommer man inte alls så är man skitsnygg!

Sato
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 943
Blev medlem: ons 12 jan 2005, 14:50
Ort: Köping

Re: hur går det till regga motorbyte

Inlägg av Sato » mån 11 mar 2013, 21:07

Jag har ju nyss reggat en 205gti med EW10J4RS. Byt motor och bromsar.
Boka tid hos sfro för bullerprov och byggbesiktningen. Ta med (godkänt) protokoll och boka tid hos SBP för registreringsbesiktning. Klart o betalt!!! :wink:

Användarvisningsbild
EpoXXy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1292
Blev medlem: tis 06 sep 2005, 09:42
Ort: Hofors (Gästrikland)

Re: hur går det till regga motorbyte

Inlägg av EpoXXy » mån 11 mar 2013, 21:36

Undrar om det blir så lätt med turbomotorn med o_O
Nuvarande Bil(ar):
205 GTI - Projekt Turbo, Volvo V50 T5 AWD, BMW 320 - isbil, Volvo 360 - isbil.

Motto:
Fint folk kommer sent, kommer man inte alls så är man skitsnygg!

Användarvisningsbild
Jönsson
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 6604
Blev medlem: tor 04 aug 2005, 00:18
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: hur går det till regga motorbyte

Inlägg av Jönsson » mån 11 mar 2013, 21:53

enoksson hade väl inga större problem när han reggade sin?
Ich Bin obst gemuse
306 Gti-99
Datsun 240Z-73

Användarvisningsbild
hedis
Kassör
Kassör
Inlägg: 6340
Blev medlem: tor 25 maj 2006, 13:49

Re: hur går det till regga motorbyte

Inlägg av hedis » mån 11 mar 2013, 21:59

Lika lätt med turbomotorn också ska det vara som för sato.
Men som sagt, maila dem :)
Alexander Hedström - Peugeot Sport Club | Kassör

BMW 330d e91 -10        Bruksbil
Peugeot 306 GTi -97       226hk N/A busbil
Peugeot 206 RC -04          To be bruksbil

Tack till: FR-Autosport

Skriv svar