INFORMATION! Forumet har blivit mer inaktuell idag pga Facebooks dragkraft av medlemmar.
Om ni söker aktuell information från PSC eller söker aktiva medlemmars hjälp kan ni hitta samtliga på våran facebook grupp, detta riktiga men nu mer inaktiva forum agerar arkiv för er som söker info facebook länk nedan. https://www.facebook.com/groups/peugeot ... ?ref=share
Dock finnes webshopen kvar till förfogande på länken nedan. Webshop http://webshop.peugeot-sport-club.se/index.php
Ok, fortsätter med mitt fälgletande. Hittat ett set snygga 17" originalfälgar till Peugeot 308. Dessa har väl ET 32 eller 27, lite oklart. Måtten är iallafall 17/45/225. Lär behöva köpa spacers men osäker på hur mycket jag behöver?
Fälgarna heter Osorno Kapsiki och finns i både 16" och 17".
Kör återigen min 406:a 3.0 efter att ha testat Audi under några år... Alldeles snart kör jag en 308 1.2T Allure
http://www.docstoc.com/docs/35498537/Alloy-wheel-rims
Där ser det ut som att det är 17x7,5 tum, ET32.
För att de ska sitta bra gissar jag på att 15-20mm spacers behövs Vill man bara gå ner till original ET18 blir det 32-18=14mm spacers men jag hade i alla fall velat ta lite tjockare.
406_Jonathan skrev:http://www.docstoc.com/docs/35498537/Alloy-wheel-rims
Där ser det ut som att det är 17x7,5 tum, ET32.
För att de ska sitta bra gissar jag på att 15-20mm spacers behövs Vill man bara gå ner till original ET18 blir det 32-18=14mm spacers men jag hade i alla fall velat ta lite tjockare.
Då räcker 15mm. Kommer nog se tillräckligt bra ut. Mina 16" GTR originalfälgar har ET 20 vill jag minnas ^^
Förresten, bredden, 225 mot 205, kommer de ta i eller funkar det utan problem med ET 17?
Kör återigen min 406:a 3.0 efter att ha testat Audi under några år... Alldeles snart kör jag en 308 1.2T Allure
Oavsett antal bultar är ET-beräkningen fel om de nya fälgarna är 1" bredare än originalfälgarna.
Har vi inte en klistrad tråd om Inpressning och bredd på fälgar? Man bör alltid mäta och räkna på sin egen bil.
Men, om du har en fälg med 205 däck på 6" och en annan fälg med 205 på 7", båda med samma ET så gör det ingen skillnad då slitageytan på däcket kommer vara på exakt samma position i hjulhuset.
Vem säger att 206 har ET runt 20 original, för det är fel. De GTR-fälgarna kommer ifrån 406 i så fall.
Challengerfälgarna är 17x7 ET28 och plåtfälgarna är nog 15x6 ET27
Alexander Hedström - Peugeot Sport Club | Kassör
BMW 330d e91 -10 Bruksbil
Peugeot 306 GTi -97 226hk N/A busbil
Peugeot 206 RC -04 To be bruksbil
hedis skrev:Men, om du har en fälg med 205 däck på 6" och en annan fälg med 205 på 7", båda med samma ET så gör det ingen skillnad då slitageytan på däcket kommer vara på exakt samma position i hjulhuset.
Vem säger att 206 har ET runt 20 original, för det är fel. De GTR-fälgarna kommer ifrån 406 i så fall.
Challengerfälgarna är 17x7 ET28 och plåtfälgarna är nog 15x6 ET27
Say what? Tänker du verkligen rätt nu Hedis? ET är alltid beroende av fälgbredd
Ja, men det breddar lika mycket åt båda hållen vid samma ET, dvs att däckets slitageyta vid samma däckbredd kommer inte flyttas om man byter från 6 till 7" med samma ET
Jag är väldigt medveten om att ett ET är beroende på bredden, men pga det jag skrev ovan kan man säga till medelsvensken att en bil har ett ET då personen i fråga ofta behåller däckbredden medan fälgen är smalare eller bredare så fungerar det ändå
Edit: om vi går upp på 8" eller ändrar däckbredd så börjar andra parametrar att komma in som gör att det kanske inte passar eller liknande.
Alexander Hedström - Peugeot Sport Club | Kassör
BMW 330d e91 -10 Bruksbil
Peugeot 306 GTi -97 226hk N/A busbil
Peugeot 206 RC -04 To be bruksbil