INFORMATION!
Just nu ligger hemsidan nere för uppdatering samt förnyas kan ta ett tag.
Om man har problem att logga in får man testa att rensa sina cookies i webbläsaren!

Webshop finns i nuläget på denna adress http://webshop.peugeot-sport-club.se/index.php !

idiot-tråd ('Våga fråga'-tråd )

Allmänna bilrelaterade diskussioner.
Post Reply
MrPallman
Registrerad
Registrerad

idiot-tråd ('Våga fråga'-tråd )

Post by MrPallman » Fri 16 Feb 2007, 10:19

Tänkte ställa mina dummaste frågor i en o samma tråd.
Bakgrunden är att jag är snart 27 och har absolut sämst koll inom klubben på bilar och sånt, samt att jag är en idiot rent allmänt.
Tack vare det här forumet så har jag utan någon tidigare mek-vana lyckats byta kamrem, hastighetsmätare, termostat etc..

Sök funktionen är fantastisk, men ibland lyckas man trots allt inte inte begripa

Vad menas med torped-väggen?
Vad är en automathuv?
Peugeot 205 gti -90

Veiko
Styrelsen
Styrelsen

Post by Veiko » Fri 16 Feb 2007, 10:22

Torpedväggen e väggen mellan motorutrymmet o kupen.

Automathuv är en modell men en högre del på motorhuven.

OBS. inga frågor är för dumma
--------------------------------------------
308 SW HDI -15
406 Coupe Settant´anni
306 Gti -97b

"Man ska inte knarka om man redan är dum i huvet!"p

André V
Registrerad
Registrerad

Re: idiot-tråd

Post by André V » Fri 16 Feb 2007, 10:24

MrPallman wrote:Vad menas med torped-väggen?
Plåtväggen mellan motorrummet och passagerarutrymmet. :)
MrPallman wrote:Vad är en automathuv?
En huv till 205:an som är lite mer upphöjd i mitten. Denna satt enligt utsago bara på automatbilarna (utan anledning eftersom det inte finns något på dem som kräver mer plats), men har senare visat sig sitta på slumpmässigt valda 205or. Antagligen användes de om de fanns på lagret... Namnet lever dock kvar och huven anses av många vara mkt tuff. ;)
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11 | Bekvämbil: 406 V6 Coupé Aut -00
Körde:
Toyota Avensis 2.4 Kombi -06
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00

Veiko
Styrelsen
Styrelsen

Post by Veiko » Fri 16 Feb 2007, 10:27

Image

Lånar en bild på Effes bil, hoppas de går bra Effe.

Här ser du huven
--------------------------------------------
308 SW HDI -15
406 Coupe Settant´anni
306 Gti -97b

"Man ska inte knarka om man redan är dum i huvet!"p

krille!
Registrerad
Registrerad

Post by krille! » Fri 16 Feb 2007, 10:46

Kan inte denna tråden användas som en sorts 'Våga fråga'-tråd som de har på en del forum där folk kan fråga saker de undrat över som de flesta andra kanske ser som en självklarhet?

Har själv lärt mig mycket från såna :)

Niklas
Registrerad
Registrerad

Post by Niklas » Fri 16 Feb 2007, 11:07

Du är lite hård mot dig själv :) torpedvägg är inte självklart vad det är för något, automathuv är en beteckning man inte förstår någonting av, som tidigare nämnts, knappt när man vet vad det är för något ;)

SNILLET
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by SNILLET » Fri 16 Feb 2007, 12:09

André V wrote:
En huv till 205:an som är lite mer upphöjd i mitten. Denna satt enligt utsago bara på automatbilarna (utan anledning eftersom det inte finns något på dem som kräver mer plats), men har senare visat sig sitta på slumpmässigt valda 205or. Antagligen användes de om de fanns på lagret... Namnet lever dock kvar och huven anses av många vara mkt tuff. ;)
De flesta 205 med automatlåda har ju XU5M BDZ/BDY motor, eftersom det från början sitter en sådan i min 309 så kan jag tänka mig att det visst behövs en något högre huv på mitten om man stoppar den motorn i en 205:a, detta då insuget blir betydligt högre, på 309:an är det det berömda skohornet som använts om man ser till utrymmet mellan huv/insug och 205:an har ju kortare/mer sluttande huv så jag tror att den behövdes.
Hans Hellström Laxing

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.

Morbidio
Registrerad
Registrerad

Post by Morbidio » Fri 16 Feb 2007, 12:17

snillet wrote:
André V wrote:
De flesta 205 med automatlåda har ju XU5M BDZ/BDY motor, eftersom det från början sitter en sådan i min 309 så kan jag tänka mig att det visst behövs en något högre huv på mitten om man stoppar den motorn i en 205:a, detta då insuget blir betydligt högre, på 309:an är det det berömda skohornet som använts om man ser till utrymmet mellan huv/insug och 205:an har ju kortare/mer sluttande huv så jag tror att den behövdes.
Det roliga med Automathuven (som även sitter på min 205:a 8) ) är att isoleringen inte skiljer sig ifrån originalhuven. Alltså är det inte mer utrymme. :lol:

SNILLET
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by SNILLET » Fri 16 Feb 2007, 12:23

Morbidio wrote:
snillet wrote:
André V wrote:
Det roliga med Automathuven (som även sitter på min 205:a 8) ) är att isoleringen inte skiljer sig ifrån originalhuven. Alltså är det inte mer utrymme. :lol:
Knasigt.
Hans Hellström Laxing

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.

nesseman
Registrerad
Registrerad

Post by nesseman » Fri 16 Feb 2007, 16:28

en sån här tråd ska ju egentligen inte behövas.. man ska kuna fråga vad som helst.. men ok då..

jåbärt
Registrerad
Registrerad

Post by jåbärt » Fri 16 Feb 2007, 16:31

IllaIlla wrote:Jag har isåfall några frågor som ja har lite funderingar över;

1. Wastegate, sitter vid turbon iaf...VAD ÄR DET? FUNKTIO?

2. Vad är det egentligen som driver själva turbon, vad är det som gör att den blåser all denna luft till motorn?

Hade nån till, men har nog glömt vad de var...

// IllaIlla
http://auto.howstuffworks.com/turbo.htm
Robert Johansson
If it's not a rotor, it's not a motor.

PSC-medlem Nr. 1160
Halmstadsträffen 2008!

Kristian
Registrerad
Registrerad

Post by Kristian » Fri 16 Feb 2007, 16:33

IllaIlla wrote:Jag har isåfall några frågor som ja har lite funderingar över;

1. Wastegate, sitter vid turbon iaf...VAD ÄR DET? FUNKTIO?

2. Vad är det egentligen som driver själva turbon, vad är det som gör att den blåser all denna luft till motorn?

Hade nån till, men har nog glömt vad de var...

// IllaIlla

Här har du en guide som förklarar det mesta om hur en turbo fungerar. Du kan även läsa om vad en WG har för funktion..

http://www.mitsuclubsweden.com/mcs/guid ... ide.htm#12
Volkswagen Passat Variant TDI170 DSG 4Motion 2011

Niklas
Registrerad
Registrerad

Post by Niklas » Fri 16 Feb 2007, 17:13

men om du läser engelska illa så kan jag förklara :)

Turbon drivs helt enkelt av att motorns avgaser driver en propeller (turbin) som är sammankopplad med en annan propeller (impeller) genom en axel. Ju mer avgaser som sätter fart på turbinen, ju fortare snurrar även impellern och ju mer luft trycker turbon in i motorn. Mellan impeller och turbin sitter lagerhuset som håller axeln i läge och det är här en turbos smörjning (för axelns lager) och kylning finns.

Wastegaten i sin tur är en liten kanal täckt av en lucka som leder avgaser förbi turbinen på turbons avgassida. den kan sitta integrerad i turbons avgashus (där avgaserna flödar igenom) eller separat monterad på grenröret. När den lilla luckan öppnar minskar man farten på turbinen vilket resulterar i att även impellern snurrar långsammare och därmed håller man laddtrycket på den förinställda nivån.
Hur öppnas då luckan? Jo, den är sammankopplad med en spak utanpå turbon vilken leder till en (tryck)klocka med en fjäder och ett membran i, fjädern håller i normalfallet luckan stängd, men bakom fjädern leder man in tryck från turbons trycksida. När trycket når en förinställd nivå övervinner det kraften i fjädern och trycker upp luckan, jämför med att fysiskt trycka på en fjäderbelastad knapp eller liknande med tummen.

svårare än så är det inte :)

André V
Registrerad
Registrerad

Post by André V » Fri 16 Feb 2007, 17:32

IllaIlla wrote:Bra svar!

Bra länk med föresten..!

Nu förstår jag bättre, så wastegaten är till för att slå till när turbon ska gå igång? eller...så uppfattade jag de

Sen har ja en fråga ang. s16 motorn. Upptill 4000varv händer inte ett piss, seg å tradig helt enkelt, men precis vid 4000varv så (vad jag fått höra nåt om) öppnar sig ett nåt spjäll och bilen drar på lite bättre...Är det kamaxleln som gör detta? eller vad, kan man inte göra så man får jämn styrka över hela registret, som en golf gti motor?

:!:
Om det inte händer nåt alls upp till 4000 kan det ev. vara fel på vakuumklockorna som styr det variabla insuget (som ska ge just lite bättre bottendrag). Men annars är det generellt så hyfsat högtrimmade sugmotorer fungerar; man blir tvungen att offra en del av bottenregistret för att få effekt högre upp i varv. Man kan inte både få kammar, insug, avgas m.m. att fungera optimalt både på höga och låga varv, utan man får kompromissa lite och välja det som är viktigast.

En turbomotor (typ Golf GTi av nyare modell) har oftast jämnare effektkurva tack vare stressfläkten.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11 | Bekvämbil: 406 V6 Coupé Aut -00
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00

André V
Registrerad
Registrerad

Post by André V » Fri 16 Feb 2007, 17:43

IllaIlla wrote:Ja syftade nog mer på dem äldre gti motorerna från golf 2an typ..där e ju shysst drag i dem hela tiden

Den e ju inte helt slö, men känns ju inte som nån "gti"bil direkt upp till 4k varv..

Ps. Heter åsså Andre :lol: å bor utanför Malmö :P
Fint namn. 8);)

De gamla Golf GTi-motorerna har ju ingen jättehög litereffekt heller, precis som 205 GTi (122 hk ur 1.9 liter är nästan ingenting med dagens mått mätt), så det är enklare att få till ett jämnare register då.
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00

Niklas
Registrerad
Registrerad

Post by Niklas » Fri 16 Feb 2007, 17:47

IllaIlla wrote:Bra svar!

Bra länk med föresten..!

Nu förstår jag bättre, så wastegaten är till för att slå till när turbon ska gå igång? eller...så uppfattade jag de
:!:
Nej, det var visst inte ett så bra svar, för du uppfattade lite fel :)

Wastegaten är till för att få turbon att minska i "kraft" om man skulle låta turbon pumpa så mycket luft den bara orkar så skulle laddtrycket stiga med avgasmängden. Det skulle betyda att man antingen skulle få montera små turbos, eller stora turbos vilka skulle bli både svårkörda och eventuellt ha sönder motorn :)

Post Reply