INFORMATION!
Just nu ligger hemsidan nere för uppdatering samt förnyas kan ta ett tag.
Om man har problem att logga in får man testa att rensa sina cookies i webbläsaren!

Webshop finns i nuläget på denna adress http://webshop.peugeot-sport-club.se/index.php !

Motorer i 308

Allmänna bilrelaterade diskussioner.
matti
Registrerad
Registrerad

Motorer i 308

Inlägg av matti » fre 16 mar 2018, 21:21

Jag har nu nästan bestämt mig för att köpa en 308 SW i årsmodellerna kring 09-11 som passar min budget.
Har räknat lite på skatt och förbrukning och landat i att bränsle inte spelar särskilt stor roll för ekonomin och fokus blir snarare att hitta rätt exemplar.

Frågan är alltså om det är någon av motorerna man bör se upp med. Har läst om problem med kamkedjan på 1,6 liters turbon.
Hur allvarligt är det?
Och visst är det samma motor som 120 hk versionen som rimligen också bör vara känslig för oljebyten?

Några svagheter på 1,6 dieseln?

Användarvisningsbild
Rx37
Registrerad
Registrerad

Re: Motorer i 308

Inlägg av Rx37 » lör 17 mar 2018, 23:15

Alla 1.6 varianter är av samma motorblock men med små skillnader här och där. Folk verkar ha absolut mest problem med 156 hästarn då toppen på dom är lite dåligt utfunderad jämfört med dom andra modellerna. Kan faktiskt inte säga om kamkedjeproblemet också finns på 120 hästarn, har inte hört om nån med det problemet på den motorn, så jag skulle välja 120 hästarn iaf.

Dieseln borde inte ha några större svagheter vad jag har hört.

Användarvisningsbild
MrMikaelEricsson
Sekreterare
Sekreterare

Inlägg av MrMikaelEricsson » sön 18 mar 2018, 08:28

Kamkedjan har problem men Peugeot byter den gratis, även på vår 308 -13. Är ju Prince motorn som bmw var med att utveckla. Många rykten om problem men vi har trivts med den (i 5 år) då den är snål och går tyst med tillräckligt kraft

Sendt fra min SM-N950F med Tapatalk

Mikael Ericsson - Peugeot Sport Club | Sekreterare
Peugeot 205 GTI fantast
Motto: Det SKALL gå att elda med snö

Användarvisningsbild
Pichå
Ordförande
Ordförande

Inlägg av Pichå » tis 27 mar 2018, 19:05

Jag har en 308SW 2009 1.6HDi (109hk) 6vxl Manuell låda 7sits som köptes för 48.000kr.

Innan jag köpte denna bil gjorde jag lite lätt forskning kring bilen & motorn. Fann inget som skrämde mig iaf.

Just DV6 motorn från Peugeot såldes till flera andra till verkare vilket gjorde den till en storsäljare. Volvo hade den i sina D2(Driv-e) modeller. Sen vet jag att Mazda, Ford, Citroen, Suzuki och Mini(BMW)har denna motorn i sina modeller. Jag har inte haft några problem alls med motorn eller bilen för den delen sen jag köpte den iaf. Ta i trä.

Köpte den med 11tusen för 8mån sen. Har redan hunnit köra 3000mil. Mappade den efter 2mån hos TMChiptuning då 109hk räckte inte alls för mig. 109hk var så illa för mig att det var att antigen mappa eller sälja bilen, jag tog chansningen att mappa den då priset var inte alls så farligt för en mapp.

Efter mappningen så valde jag att behålla bilen. Hela bilen samt diesel kurvan blev så myclet bättre. Den gick ner nästan direkt från 0,51 i förbrukning till 0,47l/milen tack vare det extra vridet. Bilen fick nytt liv i sig.

På rekommendation från Tomas(TMChiptuning) kopplade han bort EGR då han har stora erfarenheter att den kommer sota igen pdf:en och i sin tur leda till dyra kostnader av att byta EGR samt pdf filter med mera.
Tomas rekommenderade endast bortkoppling av EGR till mig och sa att för eller senare kommer DPF:en sota igen förr eller senare men då tar vi bara bort den sa han och mappar om för att gå utan DPF så det är inget man behövde göra direkt tyckte han.

Jag valde diesel motorn över bensin pga att jag gillar den körstilen samt karaktären bra mycket mer till vardags/brukis är att hålla på åh varva så jäkla mkt med en bensin för att det skall hända nått. Samt att jag hatar att tanka. Idag så kommer jag cirka 900-1200km på en full tank beroende på om jag kör med släp eller ej eller om jag kör längre landsvägsträckor eller inom Göteborg.

Köpte en motor till mig 306 Cabriolet i Falun åh körde ner till Göteborg, bilen lastad med en GTI-6 motor i skuffen så drack den inte mer än 0,48l/milen. Jag tycker detta är klockrena siffror med tanke på inköpspriset kontra att det snart är en 10år gammal bil.

Jag är nöjd. Måste påpeka att innan så körde jag endast mappade 3liters diesel 6or från BMW senaste 8åren.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Alan Masic - Peugeot Sport Club | Ordförande
Mašo
PEUGEOT 306 Cabriolet GTI6 - 98
PEUGEOT 205 DIMMA Turbo - 89
IH SCOUT II Traveler -76
PEUGEOT 308 SW -09
http://www.garaget.org/Maso

Användarvisningsbild
Pichå
Ordförande
Ordförande

Inlägg av Pichå » tis 27 mar 2018, 19:08

Se om du kan finna en 308SW som är redo för 7säten, alltså utrustad med bälten i bagaget. Dessa håller ett bättre andrahands värde enligt Peugeot själva samt om man ser på blocket.

Du behöver inte ha 7säten men möjligheten att uppgradera med 2 säten gör det lättare att träffa en större marknad. Då jag var i behov av 6 säten så köpte jag det 6e sätet på skroten från en bil som endast gått 4tusen mil.

Mašo
IH SCOUT II Traveler -76
PEUGEOT 308 SW -09

Användarvisningsbild
Pichå
Ordförande
Ordförande

Inlägg av Pichå » tis 27 mar 2018, 19:20

Måste också nämna att söker man efter fel på bilar/motorer kommer man alltid finna något på nätet.

Frågan är vad man kan leva med. Jag utgick från hur väl volvos bilar funggerat med denna motorn.

Sen att man kopplar bort EGR i samband med mappning på en 1.6HDi och med tiden behöva ta bort DPF:en ser jag inte som några problem ALLS, då jag gjorde detta på alla mina BMW dieslar ändå.

Att koppla/ta bort ger bara mer effekt då EGR och DPF stryper och sotar igen skiten, EGR samt DPF är försök från tillverkaren att klara alla cert krav som fanns för EURO5. Inget en motor egentligen behöver. Tillsammans gör dom mer en soppa än nytta.

Hur som, inget som hindrade mig från att köpa bilen.

Mašo
IH SCOUT II Traveler -76
PEUGEOT 308 SW -09

Användarvisningsbild
Pompe
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Pompe » tis 27 mar 2018, 21:50

Farsan kör 1.6 liters diesel, ligger och pendlar mellan 0.45-0.50 också, den har i nuläget rullat 28.000mil. Fantastiskt billig motor! Byter bara olja, bränslefilter. Aldrig bytt egr eller dpf . Kör bara långa mil.

Skickat från min ONEPLUS 5T via Tapatalk

Pontus Osterlindh Peugeot Sport Club | -
- Peugeot 308 GTi-16

- SKODA OCTAVIA III - 13 - SÅLD
- BMW 520D - 11 - SÅLD
- Peugeot 208 GTi - 12 - SÅLD
- Peugeot 406 Coupé V6 - 00 - SÅLD
- Peugeot 307 SW Griffe 1.6 - 04 - SÅLD och skrotad
- Volvo V70 2.5T AWD -98 - SÅLD
- Peugeot 605 Sedan 2.0T - SÅLD och skrotad
- Toyota MR2 Turbo -91 JDM - SÅLD
- Peugeot 206 GTi -00 - SÅLD
- Peugeot 405MI16X (4x4) - SÅLD och skrotad
- 205 GTi -92 Fransk import - SÅLD och skrotad
Nr.1725

Användarvisningsbild
Pichå
Ordförande
Ordförande

Inlägg av Pichå » tis 27 mar 2018, 21:57

Grymt bra meriter. Bara att gratulera. Hoppas på samma.
Pompe skrev:Farsan kör 1.6 liters diesel, ligger och pendlar mellan 0.45-0.50 också, den har i nuläget rullat 28.000mil. Fantastiskt billig motor! Byter bara olja, bränslefilter. Aldrig bytt egr eller dpf Bild. Kör bara långa mil.

Skickat från min ONEPLUS 5T via Tapatalk

Mašo
IH SCOUT II Traveler -76
PEUGEOT 308 SW -09

Skriv svar