Sida 1 av 1

kopplingsbyte Xsara 1.4 -99 - hilfe!

Postat: ons 05 dec 2012, 20:40
av NorrBjörn
Det är dags att byta koppling på Xsaran. Kikar jag i Haynes för 306:an med samma motor (TU3JP) så tycker de att man ska lossa växellådan med motorn kvar i bilen.

Till saken hör att det även är dags att byta kamrem. Borde det inte vara smidigare att lyfta ur hela drivpaketet och separera på golvet?

Har aldrig bytt koppling förut så hoppas på lite input från mer rutinerade garagerävar! :)

Re: kopplingsbyte Xsara 1.4 -99 - hilfe!

Postat: ons 05 dec 2012, 20:51
av hedis
Bytte växellåda på 205an och det tog bara ett par timmar. Fördelen när du har växellådan väl ute så lutar motorn rätt bra så du kommer åt på andra sidan att byta kamrem :)
Det blir lite mer jobb att ta ut hela drivpaketet, jag hade nog inte gjort så :P

Re: kopplingsbyte Xsara 1.4 -99 - hilfe!

Postat: ons 05 dec 2012, 21:00
av Claes B
Inte jag heller.

Re: kopplingsbyte Xsara 1.4 -99 - hilfe!

Postat: ons 05 dec 2012, 21:21
av S.Hedström
Jag bytte kamrem på 106an utan att flytta på motorn. Det kändes inte alls trångt så du ska nog klara dig du med :) Jag har också bytt koppling genom att plocka ner bra växellådan både på TU och EW-motor, inga större problem så länge man har tvåpelarlyft och växellådslyft (underlättar åtminstone). Ta det bara lugnt och var gärna två :)

Re: kopplingsbyte Xsara 1.4 -99 - hilfe!

Postat: tor 06 dec 2012, 07:46
av NorrBjörn
Ok, då får moroten sitta kvar alltså. Någon tvåpelarlyft har jag inte, men man kanske kan reda ut det med pallbockar och verkstadskran? :)

Re: kopplingsbyte Xsara 1.4 -99 - hilfe!

Postat: tor 06 dec 2012, 08:04
av S.Hedström
NorrBjörn skrev:Ok, då får moroten sitta kvar alltså. Någon tvåpelarlyft har jag inte, men man kanske kan reda ut det med pallbockar och verkstadskran? :)
Jag och Jönsson bytte växellåda så på 106an en gång. Det funkar det med :)

Re: kopplingsbyte Xsara 1.4 -99 - hilfe!

Postat: lör 16 feb 2013, 16:12
av NorrBjörn
efter att ha skjutit upp jobbet tillräckligt länge så står jag nu där, lådan är klar att tas ner bortsett från höger drivaxel. Jag misstänker att det är stödlagret som inte vill släppa ifrån lagerhållaren.

Har någon nåt jägartips på hur man får loss eländet? :) Har bänt med diverse tillhyggen så jag trodde bilen skulle hoppa av bockarna, men det rör sig inte en millimeter.

Man kanske kunde lossa lådan hängandes i lyften och dra den bort från axeln?

Re: kopplingsbyte Xsara 1.4 -99 - hilfe!

Postat: lör 16 feb 2013, 19:10
av hedis
Skulle fungera men är det som på xu där lagret sitter fast med ett par klor. Jag brukar lossa dem och vrida undan och sen tar jag ett dorn och slår lite runt om för att möget ska lossna. Var länge sedan jag gjorde det sist nu. Annars får vi se om lillebror har något bra svar :)

Re: kopplingsbyte Xsara 1.4 -99 - hilfe!

Postat: lör 16 feb 2013, 19:26
av NorrBjörn
japp det sitter såna små "hockeyklubbor" som man vrider ur vägen. Att vålda loss axeln bakifrån kompliceras av att avgasröret går förbi precis bredvid =/ men får väl plocka ner det om det krävs för att få rum :)

Re: kopplingsbyte Xsara 1.4 -99 - hilfe!

Postat: sön 17 feb 2013, 17:05
av NorrBjörn
Det gick att ta ner lådan med axeln kvar, men det var fasen på håret. Axeln sitter ju inte centrerat på lådan, och eftersom man måste vrida upp diffsidan för att lådan ska gå fritt nedåt så blev det en ganska intressant manöver :lol: Högra packboxen gick åt skogen så klart, men dessa skadar nog inte att byta när man ändå håller på. När lådan väl var väck så var det inga problem att slå loss axeln, men den satt bra jäkla hårt. En hel del övertygande med handsläggan gick det åt. Lite molybdenfett eller nåt skadar nog inte vid återmontering.

En fundering bara, "hylsan" som urtrampningslagret glider på, ska den vara så här rundad? Själva lagret har ju fina tydliga splines, men de på växellådan ser mer diffusa ut..
Bild

Re: kopplingsbyte Xsara 1.4 -99 - hilfe!

Postat: sön 17 feb 2013, 17:41
av Asbjørn S
Dette er helt rett det er inte splines der lagret sitter. Har sett lager uten splines også ;)