INFORMATION!
Just nu ligger hemsidan nere för uppdatering samt förnyas kan ta ett tag.
Om man har problem att logga in får man testa att rensa sina cookies i webbläsaren!

Webshop finns i nuläget på denna adress http://webshop.peugeot-sport-club.se/index.php !

Drivlina på C2 vts och vtr?

Här samlar vi allt som är specifikt för Citroën
Skriv svar
Användarvisningsbild
Peter Igelhammar
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 14280
Blev medlem: tor 27 mar 2003, 22:50
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Drivlina på C2 vts och vtr?

Inlägg av Peter Igelhammar » ons 19 nov 2008, 18:33

Som gammal 106ägare så undrar jag om det är tu5j4 , precis som i 106gti'n som sitter i den starkare c2an?!

Är det samma spis som i 206 xsi som sitter i den andre? Allså 110 hästar?! Eller är det samma som i 106 rallyen?

Vilken modell har vilken motor?

Är det sant att den ena modellen endast såldes med en halvautomatiskt växellåda?
Peugeot Sport Club Veteran
http://www.igelhammar.se

Just nu:
9-5 SC "Dame Edna"

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16, 307 kombi

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.

Användarvisningsbild
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem
Inlägg: 4714
Blev medlem: fre 28 feb 2003, 16:35
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fnatte » ons 19 nov 2008, 19:29

VTRen hade väl samma som snurra som i 206 XSi, alltså TU5JP4. Gamla 106 GTi-snurran TU5J4 övergavs för dom behövde elektriskt gasspjäll i bilarna, för att kontrollera avgasutsläpp.

Till VTSen kom TU5JP4S, med 120 hk(mot 110hk), och det var annat insug, mapp och kammar. Insuget är helt i gjutaluminium. Kommer inte ihåg exakt, men det kan vara så att grenröret ser lite annorlunda också.
Den ska bara ha kommit med halvautomat, tror jag.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO3 l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW - Världens första stand-alonesystem till Peugeot 206 - Get your order now!

Användarvisningsbild
Peter Igelhammar
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 14280
Blev medlem: tor 27 mar 2003, 22:50
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Peter Igelhammar » ons 19 nov 2008, 21:21

Just att 125 (eller 120?) bara kom med halvautomat har jag med hört.

Borde inte en smälld sån vara en kul donatorbil för 106-folket?!
Peugeot Sport Club Veteran
http://www.igelhammar.se

Just nu:
9-5 SC "Dame Edna"

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16, 307 kombi

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.

Användarvisningsbild
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem
Inlägg: 4714
Blev medlem: fre 28 feb 2003, 16:35
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fnatte » ons 19 nov 2008, 21:24

Förutom immobilizern och lite konstig el så borde den funka bra.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO3 l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW - Världens första stand-alonesystem till Peugeot 206 - Get your order now!

Användarvisningsbild
Briby
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2980
Blev medlem: mån 12 maj 2003, 18:39
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Briby » tor 20 nov 2008, 08:11

Peter Igelhammar skrev:Just att 125 (eller 120?) bara kom med halvautomat har jag med hört.
Har en kompis som hade en C2 VTS med 125 motorn och den var manuell.
Tack till: FR Autosport | Finess | Kewlar&Carbon

www.pugaction.se

Andreas Bystedt
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1578
Blev medlem: fre 28 feb 2003, 15:53
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Andreas Bystedt » tor 20 nov 2008, 11:49

Fnatte skrev: Till VTSen kom TU5JP4S, med 120 hk(mot 110hk), och det var annat insug, mapp och kammar. Insuget är helt i gjutaluminium. Kommer inte ihåg exakt, men det kan vara så att grenröret ser lite annorlunda också.
Den ska bara ha kommit med halvautomat, tror jag.
Fel, alla VTS är manuella, det är 110 hästars VTR som är automatisk. Sen finns det en annan VTR, men 1,4 på 75(?) hästar. Den är också manuell.
VTS har 125 hästar som Igel nämde.

Mångas VTS lider av läckande insug, underdimensionerade bultar som är boven. plastinsuget på 110:n är tydligen bättre i hållbarhetssynpunkt.

Har även sett en riktig snik på 1 liter eller strax däröver. Men dom verkar väldigt ovanliga i Sverige.
Fd. Medlem nr 527

Peugeot 307 kombi 1,6 HDI 2006/11
Peugeot 406 Coupé 2002 *SÅLD*
Citroen Zx 1,8 1996 *SÅLD*
*RIP* Citroen ZX
Peugeot 306 Gti -99 *SÅLD*
Peugeot 306 XSI-96 *SÅLD*
Peugeot 405 Mi16 -88 *SÅLD*

Användarvisningsbild
Peter Igelhammar
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 14280
Blev medlem: tor 27 mar 2003, 22:50
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Peter Igelhammar » tor 20 nov 2008, 20:45

Så då borde det vara samma 125 hästars motor i VTS'en som i 106 Gti/s16???
Peugeot Sport Club Veteran
http://www.igelhammar.se

Just nu:
9-5 SC "Dame Edna"

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16, 307 kombi

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.

Raderat konto
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 24407
Blev medlem: fre 11 jul 2003, 23:47

Inlägg av Raderat konto » tor 20 nov 2008, 20:46

Peter Igelhammar skrev:Så då borde det vara samma 125 hästars motor i VTS'en som i 106 Gti/s16???
Inte exakt, men närbesläktade. Dvs samma block typ.

Det är 118hk i 106 GTi.

Användarvisningsbild
Peter Igelhammar
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 14280
Blev medlem: tor 27 mar 2003, 22:50
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Peter Igelhammar » tor 20 nov 2008, 20:48

Jo att det e en Tu5j4 förstår jag. Det jag va ute o fiska efter va om många 106 rallye ägare missat att det finns en lättrimmad motor som passar rätt ner i sin bil. 106gti donatorbilar växer ju inte på träd :wink:
Peugeot Sport Club Veteran
http://www.igelhammar.se

Just nu:
9-5 SC "Dame Edna"

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16, 307 kombi

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.

Raderat konto
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 24407
Blev medlem: fre 11 jul 2003, 23:47

Inlägg av Raderat konto » tor 20 nov 2008, 20:49

Peter Igelhammar skrev:Jo att det e en Tu5j4 förstår jag. Det jag va ute o fiska efter va om många 106 rallye ägare missat att det finns en lättrimmad motor som passar rätt ner i sin bil. 106gti donatorbilar växer ju inte på träd :wink:
Har jag inte visat att det finns bättre vägar än sura sugisar? TU3/5J2 har en helt otrolig potential :)

Skillnaden på rallyen och gti´n tyckte jag inte ens var märkbar.

Användarvisningsbild
Peter Igelhammar
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 14280
Blev medlem: tor 27 mar 2003, 22:50
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Peter Igelhammar » tor 20 nov 2008, 22:45

Den röde gtin e ju i princip 2 sek snabbare än en rallye till 100. Visserligen ryktas det om andra kammar men...
Peugeot Sport Club Veteran
http://www.igelhammar.se

Just nu:
9-5 SC "Dame Edna"

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16, 307 kombi

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.

Raderat konto
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 24407
Blev medlem: fre 11 jul 2003, 23:47

Inlägg av Raderat konto » tor 20 nov 2008, 22:51

Peter Igelhammar skrev:Den röde gtin e ju i princip 2 sek snabbare än en rallye till 100. Visserligen ryktas det om andra kammar men...
Det är inte sant, jag har åkt i den. Tror den hade gått rätt jämt skägg med din rallye. Iofs har jag inte fått spaka gti´n själv, sigge kanske inte kan ;)

Raderat konto
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 24407
Blev medlem: fre 11 jul 2003, 23:47

Inlägg av Raderat konto » tor 20 nov 2008, 22:52

TheDagger skrev:
Peter Igelhammar skrev:Den röde gtin e ju i princip 2 sek snabbare än en rallye till 100. Visserligen ryktas det om andra kammar men...
Det är inte sant, jag har åkt i den. Tror den hade gått rätt jämt skägg med din rallye. Iofs har jag inte fått spaka gti´n själv, sigge kanske inte kan ;)
Men du stirrar dig lite för blind på 0-100. Det säger ingenting. Min gör ju "bara" det på 6,8 typ. Men du skulle åka med från 100-200, det är då man märker av effekten ordentligt.

Skriv svar