INFORMATION!
Just nu ligger hemsidan nere för uppdatering samt förnyas kan ta ett tag.
Om man har problem att logga in får man testa att rensa sina cookies i webbläsaren!

Webshop finns i nuläget på denna adress http://webshop.peugeot-sport-club.se/index.php !

Fjäderkonstant och sjunkning

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Pär H
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 8446
Blev medlem: fre 28 feb 2003, 15:45
Ort: Gävle
Kontakt:

Fjäderkonstant och sjunkning

Inlägg av Pär H » tor 04 feb 2010, 21:47

Har fått en del frågor om fjäderkonstanter och vilken sjunkning de ger, så jag tänkte att jag skulle knåpa ihop en lathund.

I tabellen nedan anges sjunkning från att fjädern är precis obelastad men glappfri till full hjullast.

Bild

Lite förklaringar; 250 kg*) = 2453 N, 200 lb/in = 35 N/mm.

Nu täcker jag bara framvagnen på våra bilar tills vidare, hjulkonstanter för bakvagnen hittar du här: http://www.peugeot-sport-club.se/forume ... ulkonstant

Hur använder man då tabellen? -Jo, till exempel så här:

Du har en 205:a som väger ca 1000 kg och har 70% av vikten på framaxeln. Det ger motsvarande 700 kg axellast och hälften av det blir 350 kg hjullast. Eftersom MR/utväxling mellan hjul och fjäder är nära 1 på 205 m fl så blir även fjäderlasten ca 350 kg.

Om fjäderkonstanten är 200 lb/in så blir sjunkningen 98 mm. Om du då ökar till 400 lb/in blir sjunkningen 49 mm. Alltså dubbel fjäderkonstant -> halverad sjunkning.

I detta fall blir sjunkningen 49 mm mindre och om du vill ha bibehållen markfrigång ska du ha 49 mm = ca 2" kortare fjäder.

Säg till om det behövs mer/bättre förklaringar. :wave:

*)Jag vet mycket väl skillnad mellan massa och kraft, men väljer att inte vara så anal... ;)
Senast redigerad av 1 Pär H, redigerad totalt 0 gånger.

Raderat konto
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 24407
Blev medlem: fre 11 jul 2003, 23:47

Inlägg av Raderat konto » fre 05 feb 2010, 16:59

Jag hänger med dåligt som vanligt, men det är klart, det krävs ju i vart fall normal intelligens för att förstå :lol: :wink:

Användarvisningsbild
SNILLET
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 14058
Blev medlem: fre 11 nov 2005, 10:58
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av SNILLET » fre 10 sep 2010, 21:33

Klistrar denna, kändes "nyttig".
Notera länken till en annan tråd där Pär även klurat fram konstanter på stavarna baktill med olika diametrar.

Om Pär misstycker på något vis får han gärna påpeka :)

Annars tror jag det är till nytta för folk.
Hans Hellström Laxing

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.

Användarvisningsbild
Pär H
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 8446
Blev medlem: fre 28 feb 2003, 15:45
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Pär H » fre 10 sep 2010, 23:03

SNILLET skrev:....

Om Pär misstycker på något vis får han gärna påpeka :)

...
Inte alls! :thumbup:

Lite rörig tabell kanske när jag ser den så här efteråt... :oops:

Användarvisningsbild
SNILLET
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 14058
Blev medlem: fre 11 nov 2005, 10:58
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av SNILLET » lör 11 sep 2010, 13:14

Bara att det FINNS en tabell är ju gott :)
Hans Hellström Laxing

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.

bosse50
Klubbmedlem
Klubbmedlem
Inlägg: 1210
Blev medlem: ons 13 jul 2005, 19:21
Ort: Kristinehamn
Kontakt:

Re: Fjäderkonstant och sjunkning

Inlägg av bosse50 » tis 28 apr 2015, 10:47

hittade denna tabell över fjäderstavar till 306 verkar rätt komplett
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
hedis
Kassör
Kassör
Inlägg: 6334
Blev medlem: tor 25 maj 2006, 13:49

Re: Fjäderkonstant och sjunkning

Inlägg av hedis » tis 28 apr 2015, 10:50

25,5 finns inte med :(
Alexander Hedström - Peugeot Sport Club | Kassör

BMW 330d e91 -10        Bruksbil
Peugeot 306 GTi -97       226hk N/A busbil
Peugeot 206 RC -04          To be bruksbil

Tack till: FR-Autosport

bosse50
Klubbmedlem
Klubbmedlem
Inlägg: 1210
Blev medlem: ons 13 jul 2005, 19:21
Ort: Kristinehamn
Kontakt:

Re: Fjäderkonstant och sjunkning

Inlägg av bosse50 » tis 28 apr 2015, 11:57

Hittade detta som info till 306 Maxi

Användarvisningsbild
hedis
Kassör
Kassör
Inlägg: 6334
Blev medlem: tor 25 maj 2006, 13:49

Re: Fjäderkonstant och sjunkning

Inlägg av hedis » tis 28 apr 2015, 13:05

Jag vet inte vilka av peugeot sports bilar som hade 25.5mm stavar, för jag har peugeot original :P

Men jag skulle behöva en tolk för att förstå tabellen :P
Alexander Hedström - Peugeot Sport Club | Kassör

BMW 330d e91 -10        Bruksbil
Peugeot 306 GTi -97       226hk N/A busbil
Peugeot 206 RC -04          To be bruksbil

Tack till: FR-Autosport

bosse50
Klubbmedlem
Klubbmedlem
Inlägg: 1210
Blev medlem: ons 13 jul 2005, 19:21
Ort: Kristinehamn
Kontakt:

Re: Fjäderkonstant och sjunkning

Inlägg av bosse50 » tis 28 apr 2015, 13:26

Ja min franska är obefintlig prova Google ?

Användarvisningsbild
hedis
Kassör
Kassör
Inlägg: 6334
Blev medlem: tor 25 maj 2006, 13:49

Re: Fjäderkonstant och sjunkning

Inlägg av hedis » tis 28 apr 2015, 14:37

Sätter Martin på det ^^
Alexander Hedström - Peugeot Sport Club | Kassör

BMW 330d e91 -10        Bruksbil
Peugeot 306 GTi -97       226hk N/A busbil
Peugeot 206 RC -04          To be bruksbil

Tack till: FR-Autosport

Skriv svar