I tabellen nedan anges sjunkning från att fjädern är precis obelastad men glappfri till full hjullast.

Lite förklaringar; 250 kg*) = 2453 N, 200 lb/in = 35 N/mm.
Nu täcker jag bara framvagnen på våra bilar tills vidare, hjulkonstanter för bakvagnen hittar du här: http://www.peugeot-sport-club.se/forume ... ulkonstant
Hur använder man då tabellen? -Jo, till exempel så här:
Du har en 205:a som väger ca 1000 kg och har 70% av vikten på framaxeln. Det ger motsvarande 700 kg axellast och hälften av det blir 350 kg hjullast. Eftersom MR/utväxling mellan hjul och fjäder är nära 1 på 205 m fl så blir även fjäderlasten ca 350 kg.
Om fjäderkonstanten är 200 lb/in så blir sjunkningen 98 mm. Om du då ökar till 400 lb/in blir sjunkningen 49 mm. Alltså dubbel fjäderkonstant -> halverad sjunkning.
I detta fall blir sjunkningen 49 mm mindre och om du vill ha bibehållen markfrigång ska du ha 49 mm = ca 2" kortare fjäder.
Säg till om det behövs mer/bättre förklaringar.

*)Jag vet mycket väl skillnad mellan massa och kraft, men väljer att inte vara så anal...
