INFORMATION!
Just nu ligger hemsidan nere för uppdatering samt förnyas kan ta ett tag.
Om man har problem att logga in får man testa att rensa sina cookies i webbläsaren!

Webshop finns i nuläget på denna adress http://webshop.peugeot-sport-club.se/index.php !

Bakvagnsutveckling - samlingstråd

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Post Reply
User avatar
Pär H
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 8445
Joined: Fri 28 Feb 2003, 15:45
Location: Gävle
Contact:

Bakvagnsutveckling - samlingstråd

Post by Pär H » Tue 05 Jan 2010, 21:57

Det börjar komma fram en del funderingar om hur man utvecklar bakvagnen väghållningsmässigt på våra bilar förutom den stora allmänna "bakvagn 205, erfarenheter!" under Mekhjälp & teknik som mer behandlar underhåll.

Länkar:

1. Mer negativ camber i bakvagnen
2. Camberjustering bak 205/309
3. Per Larssons beskrivning av ombygge till coilovers: http://www.peugeot-sport-club.se/forume ... 966#462966
4. Bakvagnsbussningar t 205, nylon eller aluminium?
5. Torsion & krängare till bakaxel 205
----- 5.1. Grövre krängare och torsionstavar (länkar tillbaka till 5)

Någon som kommer på fler länkar?

EDIT: Länk 3 och 4 adderade.
EDIT2: Länk 5 och 5.1 adderade.
Last edited by Pär H on Sat 23 Jan 2010, 01:24, edited 2 times in total.

User avatar
Pär H
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 8445
Joined: Fri 28 Feb 2003, 15:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Pär H » Tue 05 Jan 2010, 22:02

Kom på att det kanske behövs en samlingstråd / allmän tråd när jag snubblade över ytterligare en fundering på "fulmeck" som jag umgåtts med :) :
Pär H wrote:Slarv-indexerad skiss:

Image

Som du redan sett så är 1-2 droplinken, 2-6 nya tvärlänken och 6-7 konsolen till karossen.

I (1) sitter en radialstyv bussning/lagring, i (2) sitter ett ledlager och i (6) sitter en förhållandevis styv PU-bussning.

3 och 4 är fjäderlagringarna och om jag ska gå iland med att testa konceptet så måste de vara fasta och passa 2.25-tumsfjädrar.
Ursprungsdiskussionen börjar här på projektforumet: http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... 137#567137

User avatar
Pär H
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 8445
Joined: Fri 28 Feb 2003, 15:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Pär H » Tue 05 Jan 2010, 23:18

Åsså en skiss på "dubbla A-armar-konceptet" som jag kommenterat och scannat:

Image

Här skulle alltså också 307:ans navtapp och nav vara ett bra alternativ om man vill hålla sig inom familjen med samma bultmönster osv.

Hela "paketet" på bilden skulle ersätta en vanlig bakvagn på en 205/309 och vara bolt-on i karossen. Möjligen behövs lite kapning i innerskärmarna.

Har vare sig räknat på geometrin eller strukturen, det är en principskiss.

Om inte roll-center ska bli helt koko, så blir markfrigången mycket dålig.

Postar detta i syfte att visa att det finns alternativ innan man går loss på alltför omfattande ombyggnader av originalbakvagn med de begränsningar det innebär.

User avatar
R-Gubbe
Registrerad
Registrerad
Posts: 10888
Joined: Tue 20 Jun 2006, 12:33
Location: Hedemora
Contact:

Post by R-Gubbe » Tue 05 Jan 2010, 23:57

Något snarlikt den sista skissen har väl han gjort som bygger 4 hjulsdrift på 205GTIDrivers.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.

User avatar
Pär H
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 8445
Joined: Fri 28 Feb 2003, 15:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Pär H » Wed 06 Jan 2010, 13:15

R-Gubbe wrote:Något snarlikt den sista skissen har väl han gjort som bygger 4 hjulsdrift på 205GTIDrivers.
Känner inte till den, men det är ju en rätt klassisk utformning, inga konstigheter.

Började fundera på detta när jag håll på med stavarna och insåg hur dyrt det ändå är att få till en ordentlig bakvagn baserad på originalgrejer:

Bra utgångsmaterial (?) 1000
Renovering 1000
Stavar 6500
Bussningar 500
Summa 9000

Sen tillkommer dämpare, men det gör det ju för multilinken också.

Om man drar av:
Krängare 1000
2.25" fjädrar 600

..säg 2000, så har man 7000 kr kvar att bygga multilink* för.

Men jag skulle nog personligen gå på 207-spåret (förutsatt att den går att konvertera dit utan alltför mkt meck) om jag inte skulle tävla, men få en skaplig bakvagn som är lätt att ställa in.

*Skriver multilink eftersom "dubbla A-armar" är en form av flerlänks/multilink-hjulupphängning. Det behövs fem länkar för att en fjädrande hjulupphängning ska fungera. Med dubbla A-armar som tycks bestå av fyra länkar, utgörs den femte länken av momentupptag och/eller medvetet tvång i en eller flera leder.

User avatar
Pär H
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 8445
Joined: Fri 28 Feb 2003, 15:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Pär H » Mon 30 Aug 2010, 09:39

Kom på en sak vad gäller stumma bakre bakvagnsbussningar / silentblock.

Många sätter en genomgående, rak, skruv genom ett block i plast/alu där utan att bry sig om den offset på 10 mm som finns i original silent-block.

Om man har bussningar i bakdämparna; blir det inte brytningar i dessa då?

Man flyttar ju bakre/övre dämparinfästningen i sidled.

-Eller har jag gjort en tankevurpa?

User avatar
SNILLET
Klubbmedlem
Klubbmedlem
Posts: 14058
Joined: Fri 11 Nov 2005, 10:58
Location: Ytterby / Kungälv

Post by SNILLET » Mon 30 Aug 2010, 09:57

De flesta använder väl inte originalhålen när de gör så?
Hans Hellström Laxing

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.

User avatar
Pär H
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 8445
Joined: Fri 28 Feb 2003, 15:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Pär H » Mon 30 Aug 2010, 21:22

SNILLET wrote:De flesta använder väl inte originalhålen när de gör så?
Jag har egentligen ingen uppfattning om hur många som gör det ena eller det andra, men att använda originalhålen och genomgående skruv känns inte helt OK med dämparbussningar iaf, det var väl det som var frågan/påståendet egentligen.

Tror att det förekommer eller kan komma att göras iaf.

User avatar
R-Gubbe
Registrerad
Registrerad
Posts: 10888
Joined: Tue 20 Jun 2006, 12:33
Location: Hedemora
Contact:

Post by R-Gubbe » Mon 30 Aug 2010, 21:57

Dämparna sitter ju fästade i framkant så det är inte många mmden flyttas i sidled. Jag kör alltså men runda aluminiumblock och genomgående skruv. M10 12.9 kvalite. Har inte märkt att det skulle ge några problem. När jag bände ut fästet för de nya AVO dämparna bände jag inåt vilket gör att skillnaden blir minimal Gällande sidoförflyttningen.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.

User avatar
Pär H
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 8445
Joined: Fri 28 Feb 2003, 15:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Pär H » Mon 30 Aug 2010, 23:15

R-Gubbe wrote:Dämparna sitter ju fästade i framkant så det är inte många mmden flyttas i sidled. Jag kör alltså men runda aluminiumblock och genomgående skruv. M10 12.9 kvalite. Har inte märkt att det skulle ge några problem. När jag bände ut fästet för de nya AVO dämparna bände jag inåt vilket gör att skillnaden blir minimal Gällande sidoförflyttningen.
Förstår nog inte riktigt vad du menar med att dämparna sitter fästade i framkant?

Du har ju dessutom ledlager och de tar ju upp sidoförflyttningen utan att det blir brytningar. Därför var jag noga med att speca att det gällde dämpare med bussningar. :wave:

Av 10 mm som längsbalken flyttas i sidled (inåt) genom att tvinga in genomgående (rak) skruv i originalhål så förskjuts chassiets fästpunkt för dämparen åtminstone 8-9 mm i förhållande till fästpunkten i bärarmen. Längdförhållandena:

Image

Här syns original-offseten rätt tydligt:

Image

...med genomgående skruv hade längsbalkens anliggningsyta befunnit sig ungefär mitt på delrin-blocket.

Har gjort en skiss på hur jag menar, sett uppifrån eller nedifrån, grönt är original, när båda dämparskruvarna är parallella och icke sidoförskjutna. Rött är två sätt på vilka det kan gå fel, som jag tror:

Image

User avatar
R-Gubbe
Registrerad
Registrerad
Posts: 10888
Joined: Tue 20 Jun 2006, 12:33
Location: Hedemora
Contact:

Post by R-Gubbe » Mon 30 Aug 2010, 23:38

Felskrivning såklar jag menade framför infästningen för silentblocken. Men inte var det några 10mm jag behövde skjuta mina åt sidan. Men det är ju möjligt att allt är snett därbak. Den har ju varit baksmälld en gång i tiden.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.

User avatar
Pär H
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 8445
Joined: Fri 28 Feb 2003, 15:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Pär H » Tue 31 Aug 2010, 00:58

Nåväl, övre fästpunkten förskjuts, hur mycket, tja... men om ingen argumenterar ner mig skulle jag vilja avråda från att ha genomgående skruv i originalhål i kombination med dämpare med bussningar.

User avatar
R-Gubbe
Registrerad
Registrerad
Posts: 10888
Joined: Tue 20 Jun 2006, 12:33
Location: Hedemora
Contact:

Post by R-Gubbe » Tue 31 Aug 2010, 01:25

Pär H wrote:Nåväl, övre fästpunkten förskjuts, hur mycket, tja... men om ingen argumenterar ner mig skulle jag vilja avråda från att ha genomgående skruv i originalhål i kombination med dämpare med bussningar.
Det ställer jag upp på utan protester. Ledlager är ju en helt annan sak. Som jag ser det iaf. Men nu får vi väl hitta på några nya vilda ideer. Fanns det inte en tabell med hur mycket olika axlar breddade? Hittar inte på den, men det kanske var fram det gällde. Jag skulle vilja veta bredd på bakaxlar av lite nyare modell 207, 307 och 308.
Last edited by R-Gubbe on Tue 15 Feb 2011, 07:29, edited 2 times in total.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.

Loffas
Registrerad
Registrerad
Posts: 3301
Joined: Fri 28 Feb 2003, 14:08
Location: Malmöit

Post by Loffas » Tue 31 Aug 2010, 12:49

med orginal gummikuddar rör väl sig axeln rätt så rejält i kurvor varpå dämparna borde belastas något snett? detta tar väl dämparnas bussningar hand om med marginal? har för mig flertalet engelsmen kör såhär utan problem?

User avatar
Pär H
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 8445
Joined: Fri 28 Feb 2003, 15:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Pär H » Fri 03 Sep 2010, 02:22

Loffas wrote:med orginal gummikuddar rör väl sig axeln rätt så rejält i kurvor varpå dämparna borde belastas något snett? detta tar väl dämparnas bussningar hand om med marginal? har för mig flertalet engelsmen kör såhär utan problem?

OK, då är det väl inget problem då.

:thumbup: :wink: :wave:

User avatar
Alex
Ordförande
Ordförande
Posts: 6240
Joined: Sat 18 Jun 2005, 19:06
Location: Malmö

Post by Alex » Sun 12 Sep 2010, 19:32

fastkletad
Alexander Bergin - Peugeot Sport Club | Ordförande
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
Volkswagen Passat R -17

bosse50
Klubbmedlem
Klubbmedlem
Posts: 1201
Joined: Wed 13 Jul 2005, 19:21
Location: Kristinehamn
Contact:

Re: Bakvagnsutveckling - samlingstråd

Post by bosse50 » Sun 03 Apr 2016, 09:35

hjulvinklar fram o bak vid olika grepp förhållande (torrt vs vått)
http://www.peugeotsport-store.com/cms/w ... 51f85d.pdf

Post Reply