Sida 4 av 7

Postat: lör 01 maj 2010, 09:50
av Rx37
peugeot405gtx skrev:Någon som har den optimala lösningen på placering av filter på 405gtx, det ser ju helskumt ut när insuget kröker bakåt upp över toppen för att sen gå ut på sidan och fram till grillen! (sorry om jag hattar runt o kladdar i varenda tråd nu).

Det finns ju inte direkt gott om utrymme där original slang mynnar ut i grillen, förutom innanför då, men där värmen kylaren på ganska fint.
Du kan dra ett rör direkt från insuget (där orginalet sitter fast) och till vänstra framkanten vid lampan. Jag hade planer på det en gång i tiden på GLX'en min men det blev aldrig av.

Postat: lör 01 maj 2010, 13:20
av peugeot405gtx
Menar du att det inte ska gå bak till luftburken på toppen alls utan direkt från insuget och åt sidan? Eller menar du från uttaget på sidan av toppen?

Sitter det några slangar i toppen som måste dras om ifall jag skippar den biten? Sitter där något annat vitalt?

/Peter

Postat: sön 02 maj 2010, 00:08
av Rx37
peugeot405gtx skrev:Menar du att det inte ska gå bak till luftburken på toppen alls utan direkt från insuget och åt sidan? Eller menar du från uttaget på sidan av toppen?

Sitter det några slangar i toppen som måste dras om ifall jag skippar den biten? Sitter där något annat vitalt?

/Peter
Ja. Ah det var de slangarna också, glömde jag bort... :lol: Vet inte vad du ska göra med dom, men antagligen så får de vara där de är :P Dock så frågade jag angående detta här på forumet när det var aktuellt på min och fick till svar att orginal lufttillförsel skulle förmodligen fungera bättre, om man inte skärmar av filtret då.
Ser ju iaf finare ut med öppet filter + ett roligare ljud :D

Postat: sön 02 maj 2010, 00:28
av peugeot405gtx
Jo precis. Min tanke var att antingen leda om röret/slangen från luftburken till ner i skärm/front med öppet filter.

Eller ta redan på var slangarna går, den ena borde väl vara för återcirkulerande vevhusventilation va? Får kolla i haynes när jag kommer hem. Den andra.. nån vaakumslang kanske? vad göra med den?

Någon som vet om luftburken (plasten) ovanpå toppen annars är vital eller om den helt sonika går att ta bort?! förutsatt att det går att lösa oljepåfyllningslock och att vevhusventilation kan ledas in i det nya röret (måste vara så för sbp).

Kass bild, men visar hur det ser ut
Bild
1. påfyllning av bromsvätska
2. påfyllning av olja
3. torkarmotor
4. luftfilterburk
5. tändspole
6. osv
9. luftintag från fronten

Postat: sön 02 maj 2010, 01:02
av Rx37
Varför vill du ta bort den? Jag kan anta att det ser helt klart bättre ut med plasten där. Ang. slangarna så får de vara där de är pga att jag tror inte det har nån betydelse ifall luften till insuget går genom där eller om där bara finns luft överhuvudtaget. Och jo det är väl till nån ventilation av nåt slag.

Här e en bild på min gamla. Det var dock 1.8L XU7'an

Bild

Postat: sön 02 maj 2010, 01:09
av peugeot405gtx
Den egentliga anledningen är väl att jag vill dra nytt insugsrör som inte passerar genom plastburken och då fyller den ju ingen funktion (kan ha fel!)
Om den täcker något fult vet jag inte.. jag har inte lyft bort den, kan ju kolla på en bil på skroten hur det ser ut under..

Luften tar ju en jävla massa kringelkrokar från att den kommer in i grillen till motorn.

Postat: sön 02 maj 2010, 09:56
av Rx37
Jo det är ett underligt system :?

Postat: sön 02 maj 2010, 10:03
av peugeot405gtx
sannerligen, jag har aldrig sett något liknande förut. Men tror du att plastlådan på toppen har någon annan funktion än att husera för luftfiltret?

Postat: sön 02 maj 2010, 10:29
av Rx37
Kan jag inte svara på. Säkert bara för ventilation då som sagt eftersom det går slangar dit.

Postat: sön 02 maj 2010, 10:34
av datapata
det plastlocket som du kallar det är även ventilkåpa

Postat: sön 02 maj 2010, 10:52
av peugeot405gtx
ok, skit oxå.. då kan det bli smått problematiskt att ta bort den :twisted:


Eller!? går det att byta den från en annan pugmotor som inte har luftburken på toppen? eller det kanske är annan passform, någon som vet?

Postat: sön 02 maj 2010, 12:55
av datapata
peugeot405gtx skrev:ok, skit oxå.. då kan det bli smått problematiskt att ta bort den :twisted:


Eller!? går det att byta den från en annan pugmotor som inte har luftburken på toppen? eller det kanske är annan passform, någon som vet?
toppen är samma på turbon, och den har vanlig ventilkåpa. skulle inte förvåna om du kan ta en ventilkåpa från en vanlig JAZ heller. men då får du ju ordna ny oljepåfyllning eftersom den inte sitter i ventilkåpan på dem

Postat: sön 02 maj 2010, 13:00
av peugeot405gtx
Se där ja, det låter ju lite intressant :) Oljepåfyllningen blir ju lite mer problematiskt.. Någon idé om hur man kan lösa det?
datapata skrev:
peugeot405gtx skrev:ok, skit oxå.. då kan det bli smått problematiskt att ta bort den :twisted:


Eller!? går det att byta den från en annan pugmotor som inte har luftburken på toppen? eller det kanske är annan passform, någon som vet?
toppen är samma på turbon, och den har vanlig ventilkåpa. skulle inte förvåna om du kan ta en ventilkåpa från en vanlig JAZ heller. men då får du ju ordna ny oljepåfyllning eftersom den inte sitter i ventilkåpan på dem

Postat: sön 02 maj 2010, 14:06
av datapata
peugeot405gtx skrev:Se där ja, det låter ju lite intressant :) Oljepåfyllningen blir ju lite mer problematiskt.. Någon idé om hur man kan lösa det?
datapata skrev:
peugeot405gtx skrev:ok, skit oxå.. då kan det bli smått problematiskt att ta bort den :twisted:


Eller!? går det att byta den från en annan pugmotor som inte har luftburken på toppen? eller det kanske är annan passform, någon som vet?
toppen är samma på turbon, och den har vanlig ventilkåpa. skulle inte förvåna om du kan ta en ventilkåpa från en vanlig JAZ heller. men då får du ju ordna ny oljepåfyllning eftersom den inte sitter i ventilkåpan på dem
det är vanlig plåt, sno lock och första biten från annan lämplig motor och ta fram svetsen, eller gör ett eget :wink:

Postat: sön 02 maj 2010, 16:22
av peugeot405gtx
will do, ska hänga på låset hos bilgunnar imorn bitti, hehe finns det inte där sticker jag till mölndals bildemontering o finns det inte där då får jag ta det i partille på tisdag :)

Postat: sön 18 jul 2010, 14:29
av Rx37
Var hittar man en komplett luftfiltersats åt 2.2an?
Hittade denna: http://www.europerformance.co.uk/pages/ ... duct=34012 Men vet ni av något annat? Eller går det att lägga dit vad som helst?

Postat: sön 18 jul 2010, 22:05
av Peder
Rx37 skrev:Var hittar man en komplett luftfiltersats åt 2.2an?
Hittade denna: http://www.europerformance.co.uk/pages/ ... duct=34012 Men vet ni av något annat? Eller går det att lägga dit vad som helst?

lägg upp en bild på motorrummet!
Hemmafix is the shit!

Postat: sön 18 jul 2010, 22:29
av Rx37
En orginal EW12'a...

Bild

Postat: sön 18 jul 2010, 22:32
av Peder
Rx37 skrev:En orginal EW12'a...

Bild
tror rc cold air intake passar din motor faktiskt >(

Postat: sön 18 jul 2010, 22:59
av Rx37
Peder skrev:
Rx37 skrev:En orginal EW12'a...

Bild
tror rc cold air intake passar din motor faktiskt >(
På riktigt? Menar du att typ ett sånt här skulle passa?
http://www.stylingshopen.se/carbon-fibe ... 690-2.html Eller http://www.knfilters.com/search/product ... =69-7503TS