INFORMATION!
Just nu ligger hemsidan nere för uppdatering samt förnyas kan ta ett tag.
Om man har problem att logga in får man testa att rensa sina cookies i webbläsaren!

Webshop finns i nuläget på denna adress http://webshop.peugeot-sport-club.se/index.php !

Alla frågor om öppna/sportluftfilter ställes här.

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
User avatar
Rx37
Registrerad
Registrerad
Posts: 1558
Joined: Wed 19 Mar 2008, 17:31
Location: Finland

Post by Rx37 » Sat 01 May 2010, 09:50

peugeot405gtx wrote:Någon som har den optimala lösningen på placering av filter på 405gtx, det ser ju helskumt ut när insuget kröker bakåt upp över toppen för att sen gå ut på sidan och fram till grillen! (sorry om jag hattar runt o kladdar i varenda tråd nu).

Det finns ju inte direkt gott om utrymme där original slang mynnar ut i grillen, förutom innanför då, men där värmen kylaren på ganska fint.
Du kan dra ett rör direkt från insuget (där orginalet sitter fast) och till vänstra framkanten vid lampan. Jag hade planer på det en gång i tiden på GLX'en min men det blev aldrig av.

peugeot405gtx
Registrerad
Registrerad
Posts: 145
Joined: Sat 24 Apr 2010, 23:46
Location: Göteborg

Post by peugeot405gtx » Sat 01 May 2010, 13:20

Menar du att det inte ska gå bak till luftburken på toppen alls utan direkt från insuget och åt sidan? Eller menar du från uttaget på sidan av toppen?

Sitter det några slangar i toppen som måste dras om ifall jag skippar den biten? Sitter där något annat vitalt?

/Peter

User avatar
Rx37
Registrerad
Registrerad
Posts: 1558
Joined: Wed 19 Mar 2008, 17:31
Location: Finland

Post by Rx37 » Sun 02 May 2010, 00:08

peugeot405gtx wrote:Menar du att det inte ska gå bak till luftburken på toppen alls utan direkt från insuget och åt sidan? Eller menar du från uttaget på sidan av toppen?

Sitter det några slangar i toppen som måste dras om ifall jag skippar den biten? Sitter där något annat vitalt?

/Peter
Ja. Ah det var de slangarna också, glömde jag bort... :lol: Vet inte vad du ska göra med dom, men antagligen så får de vara där de är :P Dock så frågade jag angående detta här på forumet när det var aktuellt på min och fick till svar att orginal lufttillförsel skulle förmodligen fungera bättre, om man inte skärmar av filtret då.
Ser ju iaf finare ut med öppet filter + ett roligare ljud :D

peugeot405gtx
Registrerad
Registrerad
Posts: 145
Joined: Sat 24 Apr 2010, 23:46
Location: Göteborg

Post by peugeot405gtx » Sun 02 May 2010, 00:28

Jo precis. Min tanke var att antingen leda om röret/slangen från luftburken till ner i skärm/front med öppet filter.

Eller ta redan på var slangarna går, den ena borde väl vara för återcirkulerande vevhusventilation va? Får kolla i haynes när jag kommer hem. Den andra.. nån vaakumslang kanske? vad göra med den?

Någon som vet om luftburken (plasten) ovanpå toppen annars är vital eller om den helt sonika går att ta bort?! förutsatt att det går att lösa oljepåfyllningslock och att vevhusventilation kan ledas in i det nya röret (måste vara så för sbp).

Kass bild, men visar hur det ser ut
Image
1. påfyllning av bromsvätska
2. påfyllning av olja
3. torkarmotor
4. luftfilterburk
5. tändspole
6. osv
9. luftintag från fronten

User avatar
Rx37
Registrerad
Registrerad
Posts: 1558
Joined: Wed 19 Mar 2008, 17:31
Location: Finland

Post by Rx37 » Sun 02 May 2010, 01:02

Varför vill du ta bort den? Jag kan anta att det ser helt klart bättre ut med plasten där. Ang. slangarna så får de vara där de är pga att jag tror inte det har nån betydelse ifall luften till insuget går genom där eller om där bara finns luft överhuvudtaget. Och jo det är väl till nån ventilation av nåt slag.

Här e en bild på min gamla. Det var dock 1.8L XU7'an

Image

peugeot405gtx
Registrerad
Registrerad
Posts: 145
Joined: Sat 24 Apr 2010, 23:46
Location: Göteborg

Post by peugeot405gtx » Sun 02 May 2010, 01:09

Den egentliga anledningen är väl att jag vill dra nytt insugsrör som inte passerar genom plastburken och då fyller den ju ingen funktion (kan ha fel!)
Om den täcker något fult vet jag inte.. jag har inte lyft bort den, kan ju kolla på en bil på skroten hur det ser ut under..

Luften tar ju en jävla massa kringelkrokar från att den kommer in i grillen till motorn.

User avatar
Rx37
Registrerad
Registrerad
Posts: 1558
Joined: Wed 19 Mar 2008, 17:31
Location: Finland

Post by Rx37 » Sun 02 May 2010, 09:56

Jo det är ett underligt system :?

peugeot405gtx
Registrerad
Registrerad
Posts: 145
Joined: Sat 24 Apr 2010, 23:46
Location: Göteborg

Post by peugeot405gtx » Sun 02 May 2010, 10:03

sannerligen, jag har aldrig sett något liknande förut. Men tror du att plastlådan på toppen har någon annan funktion än att husera för luftfiltret?
405 gtx -95 *projekt öka körglädje*

User avatar
Rx37
Registrerad
Registrerad
Posts: 1558
Joined: Wed 19 Mar 2008, 17:31
Location: Finland

Post by Rx37 » Sun 02 May 2010, 10:29

Kan jag inte svara på. Säkert bara för ventilation då som sagt eftersom det går slangar dit.

datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem
Posts: 4591
Joined: Sat 18 Jun 2005, 12:55
Location: Köping

Post by datapata » Sun 02 May 2010, 10:34

det plastlocket som du kallar det är även ventilkåpa
205 T16 -90

peugeot405gtx
Registrerad
Registrerad
Posts: 145
Joined: Sat 24 Apr 2010, 23:46
Location: Göteborg

Post by peugeot405gtx » Sun 02 May 2010, 10:52

ok, skit oxå.. då kan det bli smått problematiskt att ta bort den :twisted:


Eller!? går det att byta den från en annan pugmotor som inte har luftburken på toppen? eller det kanske är annan passform, någon som vet?
405 gtx -95 *projekt öka körglädje*

datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem
Posts: 4591
Joined: Sat 18 Jun 2005, 12:55
Location: Köping

Post by datapata » Sun 02 May 2010, 12:55

peugeot405gtx wrote:ok, skit oxå.. då kan det bli smått problematiskt att ta bort den :twisted:


Eller!? går det att byta den från en annan pugmotor som inte har luftburken på toppen? eller det kanske är annan passform, någon som vet?
toppen är samma på turbon, och den har vanlig ventilkåpa. skulle inte förvåna om du kan ta en ventilkåpa från en vanlig JAZ heller. men då får du ju ordna ny oljepåfyllning eftersom den inte sitter i ventilkåpan på dem
205 T16 -90

peugeot405gtx
Registrerad
Registrerad
Posts: 145
Joined: Sat 24 Apr 2010, 23:46
Location: Göteborg

Post by peugeot405gtx » Sun 02 May 2010, 13:00

Se där ja, det låter ju lite intressant :) Oljepåfyllningen blir ju lite mer problematiskt.. Någon idé om hur man kan lösa det?
datapata wrote:
peugeot405gtx wrote:ok, skit oxå.. då kan det bli smått problematiskt att ta bort den :twisted:


Eller!? går det att byta den från en annan pugmotor som inte har luftburken på toppen? eller det kanske är annan passform, någon som vet?
toppen är samma på turbon, och den har vanlig ventilkåpa. skulle inte förvåna om du kan ta en ventilkåpa från en vanlig JAZ heller. men då får du ju ordna ny oljepåfyllning eftersom den inte sitter i ventilkåpan på dem
405 gtx -95 *projekt öka körglädje*

datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem
Posts: 4591
Joined: Sat 18 Jun 2005, 12:55
Location: Köping

Post by datapata » Sun 02 May 2010, 14:06

peugeot405gtx wrote:Se där ja, det låter ju lite intressant :) Oljepåfyllningen blir ju lite mer problematiskt.. Någon idé om hur man kan lösa det?
datapata wrote:
peugeot405gtx wrote:ok, skit oxå.. då kan det bli smått problematiskt att ta bort den :twisted:


Eller!? går det att byta den från en annan pugmotor som inte har luftburken på toppen? eller det kanske är annan passform, någon som vet?
toppen är samma på turbon, och den har vanlig ventilkåpa. skulle inte förvåna om du kan ta en ventilkåpa från en vanlig JAZ heller. men då får du ju ordna ny oljepåfyllning eftersom den inte sitter i ventilkåpan på dem
det är vanlig plåt, sno lock och första biten från annan lämplig motor och ta fram svetsen, eller gör ett eget :wink:
205 T16 -90

peugeot405gtx
Registrerad
Registrerad
Posts: 145
Joined: Sat 24 Apr 2010, 23:46
Location: Göteborg

Post by peugeot405gtx » Sun 02 May 2010, 16:22

will do, ska hänga på låset hos bilgunnar imorn bitti, hehe finns det inte där sticker jag till mölndals bildemontering o finns det inte där då får jag ta det i partille på tisdag :)
405 gtx -95 *projekt öka körglädje*

User avatar
Rx37
Registrerad
Registrerad
Posts: 1558
Joined: Wed 19 Mar 2008, 17:31
Location: Finland

Post by Rx37 » Sun 18 Jul 2010, 14:29

Var hittar man en komplett luftfiltersats åt 2.2an?
Hittade denna: http://www.europerformance.co.uk/pages/ ... duct=34012 Men vet ni av något annat? Eller går det att lägga dit vad som helst?

User avatar
Peder
Styrelsen
Styrelsen
Posts: 5768
Joined: Tue 10 Apr 2007, 19:46
Location: Göteborg

Post by Peder » Sun 18 Jul 2010, 22:05

Rx37 wrote:Var hittar man en komplett luftfiltersats åt 2.2an?
Hittade denna: http://www.europerformance.co.uk/pages/ ... duct=34012 Men vet ni av något annat? Eller går det att lägga dit vad som helst?

lägg upp en bild på motorrummet!
Hemmafix is the shit!
Peder Balerado - Peugeot Sport Club | Suppleant
Peugeot 306 Dimma Coupé Highboost -95

User avatar
Rx37
Registrerad
Registrerad
Posts: 1558
Joined: Wed 19 Mar 2008, 17:31
Location: Finland

Post by Rx37 » Sun 18 Jul 2010, 22:29

En orginal EW12'a...

Image

User avatar
Peder
Styrelsen
Styrelsen
Posts: 5768
Joined: Tue 10 Apr 2007, 19:46
Location: Göteborg

Post by Peder » Sun 18 Jul 2010, 22:32

Rx37 wrote:En orginal EW12'a...

Image
tror rc cold air intake passar din motor faktiskt >(
Peder Balerado - Peugeot Sport Club | Suppleant
Peugeot 306 Dimma Coupé Highboost -95

User avatar
Rx37
Registrerad
Registrerad
Posts: 1558
Joined: Wed 19 Mar 2008, 17:31
Location: Finland

Post by Rx37 » Sun 18 Jul 2010, 22:59

Peder wrote:
Rx37 wrote:En orginal EW12'a...

Image
tror rc cold air intake passar din motor faktiskt >(
På riktigt? Menar du att typ ett sånt här skulle passa?
http://www.stylingshopen.se/carbon-fibe ... 690-2.html Eller http://www.knfilters.com/search/product ... =69-7503TS

Post Reply