INFORMATION!
Just nu ligger hemsidan nere för uppdatering samt förnyas kan ta ett tag.
Om man har problem att logga in får man testa att rensa sina cookies i webbläsaren!

Webshop finns i nuläget på denna adress http://webshop.peugeot-sport-club.se/index.php !

Alla frågor om öppna/sportluftfilter ställes här.

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Post Reply
Raderat konto
Registrerad
Registrerad

Post by Raderat konto » Thu 26 Aug 2010, 23:09

Dead-Brain wrote:assa ja kollat lite på detta forum ja har en gti 205 där förra ägarn hängt på ett sportluft filter men i mina ögon verkar detta värdelöst för va ja kunnat se så sitter orginal luftintag i grillen o de måste ju bli bättre me en så kallad tattar turbo när man kan tryckla in mer kalluft än om de hänger ett sportluftfilter över grenrörert så den bara får varmluft??? rätta mej om ja har fel !!

MVH
Du tänker helt rätt. Är på tok för varmt över grenröret.

Dead-Brain
Registrerad
Registrerad

Post by Dead-Brain » Fri 27 Aug 2010, 16:03

HellMek wrote:
Dead-Brain wrote:assa ja kollat lite på detta forum ja har en gti 205 där förra ägarn hängt på ett sportluft filter men i mina ögon verkar detta värdelöst för va ja kunnat se så sitter orginal luftintag i grillen o de måste ju bli bättre me en så kallad tattar turbo när man kan tryckla in mer kalluft än om de hänger ett sportluftfilter över grenrörert så den bara får varmluft??? rätta mej om ja har fel !!

MVH
jaa ja menar väll de så tror de måste va de optimala o ha kvar orginal burken o sätta sportluftfilter som insatsfilter isof? eller ?
MVH
If you dont live fore something you die for nothing...

pät
Registrerad
Registrerad

Post by pät » Fri 27 Aug 2010, 20:16

Dead-Brain wrote:
HellMek wrote:

MVH
jaa ja menar väll de så tror de måste va de optimala o ha kvar orginal burken o sätta sportluftfilter som insatsfilter isof? eller ?
MVH
Eller så flyttar du ett öppet luftfilter till nåt bättre ställe. Original brukar det vara ganska restriktivt byggt så det blir nog bättre med ett öppet, OM det inte får för mycket varmluft.
Patrik

Opel Vectra OPC2 - 2007

Dead-Brain
Registrerad
Registrerad

Post by Dead-Brain » Sat 28 Aug 2010, 16:31

pät wrote:
Dead-Brain wrote:
HellMek wrote:

MVH
MVH
Eller så flyttar du ett öppet luftfilter till nåt bättre ställe. Original brukar det vara ganska restriktivt byggt så det blir nog bättre med ett öppet, OM det inte får för mycket varmluft.
okej ska grunna lite på detta :)
If you dont live fore something you die for nothing...

Raderat konto
Registrerad
Registrerad

Post by Raderat konto » Sat 28 Aug 2010, 17:56

Dead-Brain wrote:
HellMek wrote:

MVH
MVH
På en i övrigt helt original motor tror jag inte man har nåt att vinna på att krångla med öppet filter. Skulle vara om man vill ha nöjet att konstruera och bygga nåt själv då :)
Men sportfilter i originalburk är bra eftersom dom är tvättbara :)

SNILLET
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by SNILLET » Sat 28 Aug 2010, 18:11

HellMek wrote:
På en i övrigt helt original motor tror jag inte man har nåt att vinna på att krångla med öppet filter.
Varierar ju, du skall se ormboet i en sån 306:a som jag har *urk*
Hans Hellström Laxing

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.

Raderat konto
Registrerad
Registrerad

Post by Raderat konto » Sat 28 Aug 2010, 18:18

SNILLET wrote:
HellMek wrote:
På en i övrigt helt original motor tror jag inte man har nåt att vinna på att krångla med öppet filter.
Nu syftade jag på killens 205 :)

SNILLET
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by SNILLET » Sat 28 Aug 2010, 18:21

HellMek wrote:
SNILLET wrote:
HellMek wrote:
Nu syftade jag på killens 205 :)
205/309 filtret är rätt bra gjort från fabrik, tycker jag (också).
Visserligen ligger själva filterburken över avgasgrenröret men luften hinner inte bli särdeles uppvärmd av det, är en jäkla massa luft som passerar luftfiltret och uppehållstiden i filtret är för kort för att det skall bli någon värme att tala om.

Då värmer själva insuget desto mer, men...ja.
Hans Hellström Laxing

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.

Kaktusapan
Registrerad
Registrerad

Post by Kaktusapan » Tue 19 Oct 2010, 17:03

Hej alla Peugeot ägare/fantaster, jag har nyligen köpt mig en 205 gti 1.6:a samt ett K&N 57i sportluftfilter kit till den (för ljudets skull :wink: ). Men jag stötte på ett problem igår som jag skulle behöva er hjälp med. :?

Första bilden tog jag bara för att visa hur luftintaget går:
http://i1222.photobucket.com/albums/dd4 ... 1287500471

Min fråga är nu vad detta är som tar luft efter luftfiltret?
http://i1222.photobucket.com/albums/dd4 ... 1287500005

Och hur ska jag lösa det då mitt sportluftfilter kommer hamna bakom den vänstra framlyktan (från förarens perspektiv), kan jag t.ex ta ett vevhusventilations filter och sätta där?

Tackar på förhand! :)
MVH
205 GTI -87

Kaktusapan
Registrerad
Registrerad

Post by Kaktusapan » Wed 20 Oct 2010, 13:51

Jag fick reda på att det var pulsair systemet som jag hade markerat så det är inte längre ett frågetecken. :)

Min fråga är nu hur ni andra har löst det med pulsair i samband med K&Ns 57i kit, har ni dragit en gummislang till det nya insuget eller t.ex täppt för det bara?

MVH
205 GTI -87

_AD_
Registrerad
Registrerad

Post by _AD_ » Wed 01 Jun 2011, 11:19

Jag har precis uppgraderat mig från en trött 306 1.6 till 306 GTI och är fruktansvärt nöjd fyfan vad den går bra :D den förra ägaren har satt öppet luftfilter som är placerat till vänster om kylaren lite längre ner och där borde den ju få kall luft men är det risk att filtret blir blött när det regnar? för det är väll ingen höjdare
peugeot, mycket själ hjärta och passion men inte så mycket hjärna ;)

Perchen
Registrerad
Registrerad

Post by Perchen » Wed 01 Jun 2011, 22:36

_AD_ wrote:Jag har precis uppgraderat mig från en trött 306 1.6 till 306 GTI och är fruktansvärt nöjd fyfan vad den går bra :D den förra ägaren har satt öppet luftfilter som är placerat till vänster om kylaren lite längre ner och där borde den ju få kall luft men är det risk att filtret blir blött när det regnar? för det är väll ingen höjdare
Mitt sitter där nere och jag har inte haft några problem alls än ! :)

S.Hedström
Moderator
Moderator

Post by S.Hedström » Fri 03 Jun 2011, 20:28

_AD_ wrote:Jag har precis uppgraderat mig från en trött 306 1.6 till 306 GTI och är fruktansvärt nöjd fyfan vad den går bra :D den förra ägaren har satt öppet luftfilter som är placerat till vänster om kylaren lite längre ner och där borde den ju få kall luft men är det risk att filtret blir blött när det regnar? för det är väll ingen höjdare
Minst 50cm ovanför marken kan man ha som riktmärke.
Peugeot 206 RC - snabbelisnabb
Peugeot 407 SW 2.0 HDi - brukshäck
Citroën C5 2.0 - "slit å släng"-bil

NorrBjörn
Registrerad
Registrerad

Post by NorrBjörn » Sat 04 Jun 2011, 23:28

Image

Mitt motorutrymme ser ut som ovan, luften dras in genom en bökig slang (längst ner till höger i bild) och upp på ventilkåpan, där filtret sitter. (ignorera rödmarkeringen runt motorfästet)

- Fråga 1: Riskerar jag överhettningsproblem om jag flytttar bort insugsluften från ventilkåpan?

- Fråga 2: På slangen som går mellan gasspjället och luftfilterboxen ansluter en liten tunn slang, antar att det är vevhusventen. Den borde vara OK att ansluta bakom öppet filter, t.ex. mha en sådan?
Image
Är det några andra anslutningar som kommer internt i filterboxen/innan filterboxen som jag måste ta hänsyn till på en XU10J2C?
306 Cabriolet -95 -- Sommarglidare
Volvo V40 -02 -- Stjärttransportör
Honda S2000 -00 -- Köpa-glass-bil

Decimal
Registrerad
Registrerad

Re:

Post by Decimal » Sun 02 Oct 2011, 01:12

NorrBjörn wrote:Image

Mitt motorutrymme ser ut som ovan, luften dras in genom en bökig slang (längst ner till höger i bild) och upp på ventilkåpan, där filtret sitter. (ignorera rödmarkeringen runt motorfästet)

- Fråga 1: Riskerar jag överhettningsproblem om jag flytttar bort insugsluften från ventilkåpan?

- Fråga 2: På slangen som går mellan gasspjället och luftfilterboxen ansluter en liten tunn slang, antar att det är vevhusventen. Den borde vara OK att ansluta bakom öppet filter, t.ex. mha en sådan?
Image
Är det några andra anslutningar som kommer internt i filterboxen/innan filterboxen som jag måste ta hänsyn till på en XU10J2C?
1. Nej, Ta luften i fronten så är det inga problem
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ

Mean Machine
Registrerad
Registrerad

Re: Alla frågor om öppna/sportluftfilter ställes här.

Post by Mean Machine » Mon 26 Mar 2012, 13:30

Tänkte rengöra och olja om mitt filter, vet att LMM:er är lite känsliga för olja... Jag har dock inbillat mig att det är klafftypen av LMM:er som är det, och MAP-sensorer inte gnäller så jäkligt, tänker jag rätt? Tänkte förstås inte köra så det dryper olja om filtret, men vill höra efter ändå.
Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa.
Renault Vel Satis 2.0T -02
Renault Vel Satis 3.5 V6 -02
VW Sharan 1.8T -03
Renault Megane RS -11

NorrBjörn
Registrerad
Registrerad

Post by NorrBjörn » Wed 28 Mar 2012, 18:58

MAP-sensorer ska inte vara något problem med så vitt jag förstår. MAP:en har jag för mig är ett membran med en sträck/trycksensor på så det är ganska robusta grejor. Däremot kan det bli problem om man har luftmassemätare. Dessa innehåller bl.a. en glödtråd som fördärvas om det kommer olja på. Vad gäller luftmängdsmätare så tror jag det är en rent mekanisk klaff som vrider en potentiometer, kan inte tänka mig att det ska vara några problem att få olja på en sådan.
306 Cabriolet -95 -- Sommarglidare
Volvo V40 -02 -- Stjärttransportör
Honda S2000 -00 -- Köpa-glass-bil

Raderat konto
Registrerad
Registrerad

Post by Raderat konto » Tue 03 Apr 2012, 13:28

NorrBjörn wrote:Vad gäller luftmängdsmätare så tror jag det är en rent mekanisk klaff som vrider en potentiometer, kan inte tänka mig att det ska vara några problem att få olja på en sådan.
Sitter en tempgivare i dem med, tror inte den tål hur mycket som helst även om den inte är lika känslig som en luftmassemätare.

cosse
Registrerad
Registrerad

Post by cosse » Mon 09 Dec 2013, 11:22

jag har en 406-01 HDI, nån som provat öppetfilter på dieselmotorn ? nån skillnad ?

Janne L
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Janne L » Thu 12 Dec 2013, 07:10

Dieselmotorer arbetar alltid med luftöverskott så att öka på det överskottet med hjälp av ett öppethus filter ska inte påverka prestandan. På dieslar skruvar man istället upp bränsletillförseln för att öka effekten (och får lite härlig svartrök på köpet :-D)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
Peugeot 306 GTI -97 Banracer
Tack till FR-Autosport

Svävar även runt i: Dompan, Citroen C5 V6 Exclusive -07
Träffbilder: HIT ME!

Post Reply