INFORMATION!
Just nu ligger hemsidan nere för uppdatering samt förnyas kan ta ett tag.
Om man har problem att logga in får man testa att rensa sina cookies i webbläsaren!

Webshop finns i nuläget på denna adress http://webshop.peugeot-sport-club.se/index.php !

Frågor om trimchip!

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Putkimies2
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 93
Blev medlem: sön 11 jan 2009, 22:34
Ort: Esbo

Inlägg av Putkimies2 » mån 05 okt 2009, 14:58

Stofer skrev:HAha 12hk för borttagen kat?! Men tack för svaret iallfall! Skipper nog de där chippet!
Ligger väl i det att non-kat-modellen har 160 mot 148 hkr i kat-versionen. Det finsn dock fler skillander än bara katalysatorn, tex kolvar.
C5 II 2,0 HDi Break, AX GT, BX 19 GTi, Porsche 928 4,5

Användarvisningsbild
T.P
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1853
Blev medlem: tor 17 feb 2005, 15:51
Ort: filipstad

Inlägg av T.P » mån 12 okt 2009, 16:53

kompisen var i väg o brommsade en folkrace bil idag
en 205a med mi16 i
första bromsningen med originalbox 145hk
box 2. med okänt timmchip köpt här på forumet 153hk
box3. box med chip från bil jag köpt här från forumet 160hk 174nm

ska försöka lägga upp bromspapprena i helgen när jag kommer hem från jobbet

så visst blir det lite skillnad i allafall på den här bilen
205mi16-89
205 dimma-89
406 hdi-00
406 hdi-01
406-turbo 98
306sr-95
306 gti-97
mm.mm

Användarvisningsbild
Decimal
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 4204
Blev medlem: fre 18 mar 2005, 02:47
Ort: Hultsfred

Inlägg av Decimal » tis 29 dec 2009, 15:28

T.P skrev:kompisen var i väg o brommsade en folkrace bil idag
en 205a med mi16 i
första bromsningen med originalbox 145hk
box 2. med okänt timmchip köpt här på forumet 153hk
box3. box med chip från bil jag köpt här från forumet 160hk 174nm

ska försöka lägga upp bromspapprena i helgen när jag kommer hem från jobbet

så visst blir det lite skillnad i allafall på den här bilen
Kanon.
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ

Användarvisningsbild
Dr. Mabuse
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 562
Blev medlem: ons 29 mar 2006, 23:32
Ort: Kumla
Kontakt:

Inlägg av Dr. Mabuse » ons 30 dec 2009, 15:58

Vi väntar spänt...
"When the going gets tough, the Tough get DUCT-tape"

Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - Volvo s60. (Peugeot 605 SVE -98 såld)

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Användarvisningsbild
SNILLET
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 14058
Blev medlem: fre 11 nov 2005, 10:58
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av SNILLET » mån 01 feb 2010, 16:03

Katalysatorutgåvan av J4:an är väldigt väldigt väldigt snällt mappad, så jag är inte överdrivet förvånad.

Så länge bänken var pålitlig :)
Hans Hellström Laxing

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.

Användarvisningsbild
Peder
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 5774
Blev medlem: tis 10 apr 2007, 19:46
Ort: Göteborg

Inlägg av Peder » tis 16 feb 2010, 11:31

Stofer skrev:Jag vet att alla säger att chip är lönlöst till sugmotorer! Men jag frågar ändå om någon har testat att chippa en mi16? Blev de någon skillnad? på itsfun så står de ju 9hk+.
Min gamla fick ut 162 hk med extraktor fullflödesdämpare och ett annat chip. vet dock inte om chipet gjorde något :)
Peder Balerado - Peugeot Sport Club | Suppleant
Peugeot 306 Dimma Coupé Highboost -95

Användarvisningsbild
Peder
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 5774
Blev medlem: tis 10 apr 2007, 19:46
Ort: Göteborg

Inlägg av Peder » tis 16 feb 2010, 11:31

Peder_306Dimma skrev:
Stofer skrev:Jag vet att alla säger att chip är lönlöst till sugmotorer! Men jag frågar ändå om någon har testat att chippa en mi16? Blev de någon skillnad? på itsfun så står de ju 9hk+.
Min gamla fick ut 162 hk med extraktor fullflödesdämpare och ett annat chip. vet dock inte om chipet gjorde något :)
Peder Balerado - Peugeot Sport Club | Suppleant
Peugeot 306 Dimma Coupé Highboost -95

Raderat konto
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 24407
Blev medlem: fre 11 jul 2003, 23:47

Inlägg av Raderat konto » ons 17 feb 2010, 20:10

Peder_306Dimma skrev:
Peder_306Dimma skrev:
Stofer skrev:Jag vet att alla säger att chip är lönlöst till sugmotorer! Men jag frågar ändå om någon har testat att chippa en mi16? Blev de någon skillnad? på itsfun så står de ju 9hk+.
Min gamla fick ut 162 hk med extraktor fullflödesdämpare och ett annat chip. vet dock inte om chipet gjorde något :)
Chipet KAN vara delaktigt, men det är inte ovanligt att "universlachip" sänker effekten på vissa bilar. Blir helt enkelt bra på vissa bilar och skit på andra. Lotteri!

Användarvisningsbild
Peder
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 5774
Blev medlem: tis 10 apr 2007, 19:46
Ort: Göteborg

Inlägg av Peder » tis 09 mar 2010, 18:53

Hur mycket skulle ni våga varva med en 405 mi16?
Peder Balerado - Peugeot Sport Club | Suppleant
Peugeot 306 Dimma Coupé Highboost -95

m@s
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1248
Blev medlem: mån 05 sep 2005, 13:53
Ort: GBG

Inlägg av m@s » tis 09 mar 2010, 19:56

Peder_306Dimma skrev:Hur mycket skulle ni våga varva med en 405 mi16?
:roll: ...till den inte orkar mer? Bör väl klara 8-8,5krpm?
www.almostracing.se

Pesjå 206 & Pesjå 205 Turbo "Black Pearl" ...å nu även en 406 2,0 16v som familjepulka

Användarvisningsbild
Peder
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 5774
Blev medlem: tis 10 apr 2007, 19:46
Ort: Göteborg

Inlägg av Peder » tis 09 mar 2010, 19:58

m@s skrev:
Peder_306Dimma skrev:Hur mycket skulle ni våga varva med en 405 mi16?
:roll: ...till den inte orkar mer? Bör väl klara 8-8,5krpm?
8k hade vart nice :lol:
Peder Balerado - Peugeot Sport Club | Suppleant
Peugeot 306 Dimma Coupé Highboost -95

Användarvisningsbild
Decimal
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 4204
Blev medlem: fre 18 mar 2005, 02:47
Ort: Hultsfred

Inlägg av Decimal » ons 14 apr 2010, 18:35

--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ

Användarvisningsbild
Mean Machine
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1661
Blev medlem: fre 01 aug 2008, 19:59
Ort: Stockholm/Tullinge
Kontakt:

Inlägg av Mean Machine » tor 15 apr 2010, 00:20

Är jag korkad om jag funderar på ett chip med varvstopp på 8krpm till min 309:a? Okej, den går alldeles tillräckligt som den är nu, men varva är roligt. :)
Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa.
Renault Vel Satis 2.0T -02
Renault Vel Satis 3.5 V6 -02
VW Sharan 1.8T -03
Renault Megane RS -11

Användarvisningsbild
Peder
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 5774
Blev medlem: tis 10 apr 2007, 19:46
Ort: Göteborg

Inlägg av Peder » tor 15 apr 2010, 06:43

Mean Machine skrev:Är jag korkad om jag funderar på ett chip med varvstopp på 8krpm till min 309:a? Okej, den går alldeles tillräckligt som den är nu, men varva är roligt. :)

jag funderade också på min mi16, men jag vill att bilen ska hålla :P
så jag struntade i det ;)
Peder Balerado - Peugeot Sport Club | Suppleant
Peugeot 306 Dimma Coupé Highboost -95

Teimurlang
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 284
Blev medlem: fre 24 dec 2004, 22:46

Inlägg av Teimurlang » fre 16 apr 2010, 14:06

Hmmm... då tänkte jag skriva lite om mina försök igår.
Jag satt och läste lite trådar för ett tag sedan och såg att Peder 306 dimma undrade om någon hade ett chip över. Dagger svarade med en länk till e-bay.
Jag sökte mig snabbt till e-bay och köpte mig 2 olika chip till min 205 mi 16. 2.0 l. 16 v.
Fick chipen inom ett par dagar.
Igår var jag och bromsade min bil på Tullängsskolan i Örebro på rullande landsväg. Här utbildar man KW-Bruns personal i diverse motor diagnostisering och motorstyrning o.s.v. Saab har använt denna rullande landsväg som referens. Jag antar att en viss reliabilitet och validitet kan antas. Orginal chip och de andra 2 olika chipen kördes 2-3 repor var.
Orginal: 176,1 Bhp. Bästa repan
Bästa "trimchip" 181,6 Bhp bästa repan, varvstopp fram flyttat lite över 400 rpm. (pris 49 euro)

Sämsta trimchip flyttade fram varvstoppet ytterliggare 200 rpm och gav samma resultat som orginal, diffade bara någon tiondels Bhp. Pris 0.99 euro)

På 4:an tjänar jag runt 10-15 km/h innan stoppet slår in.

Slutsats: Det var roligt! :D och värt pengarna.

Användarvisningsbild
SNILLET
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 14058
Blev medlem: fre 11 nov 2005, 10:58
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av SNILLET » fre 16 apr 2010, 14:15

Är det XU10J4Z du har i den bilen?, från antingen en sådan som min(se nedan) eller sena Mi16 ? eftersom du skriver 2.0 :)
Hans Hellström Laxing

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.

Teimurlang
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 284
Blev medlem: fre 24 dec 2004, 22:46

Inlägg av Teimurlang » fre 16 apr 2010, 14:46

Japp...

Användarvisningsbild
SNILLET
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 14058
Blev medlem: fre 11 nov 2005, 10:58
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av SNILLET » fre 16 apr 2010, 14:49

Intressant, känner igen effektsiffrorna från annat håll nämligen, du får gärna posta info om vilket ställe på "bukten" du skaffade det som gav mest på din, 400rpm extra på toppen som man kan använda vid tillfälle räcker och blir över, som det är nu smäller ju den motorn in i vavrstopp väldigt nära maxeffekt.
Hans Hellström Laxing

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.

Användarvisningsbild
T.P
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1853
Blev medlem: tor 17 feb 2005, 15:51
Ort: filipstad

Inlägg av T.P » fre 16 apr 2010, 15:46

Teimurlang skrev:Hmmm... då tänkte jag skriva lite om mina försök igår.
Jag satt och läste lite trådar för ett tag sedan och såg att Peder 306 dimma undrade om någon hade ett chip över. Dagger svarade med en länk till e-bay.
Jag sökte mig snabbt till e-bay och köpte mig 2 olika chip till min 205 mi 16. 2.0 l. 16 v.
Fick chipen inom ett par dagar.
Igår var jag och bromsade min bil på Tullängsskolan i Örebro på rullande landsväg. Här utbildar man KW-Bruns personal i diverse motor diagnostisering och motorstyrning o.s.v. Saab har använt denna rullande landsväg som referens. Jag antar att en viss reliabilitet och validitet kan antas. Orginal chip och de andra 2 olika chipen kördes 2-3 repor var.
Orginal: 176,1 Bhp. Bästa repan
Bästa "trimchip" 181,6 Bhp bästa repan, varvstopp fram flyttat lite över 400 rpm. (pris 49 euro)

Sämsta trimchip flyttade fram varvstoppet ytterliggare 200 rpm och gav samma resultat som orginal, diffade bara någon tiondels Bhp. Pris 0.99 euro)

På 4:an tjänar jag runt 10-15 km/h innan stoppet slår in.

Slutsats: Det var roligt! :D och värt pengarna.
då är frågan vad är mer gjort åt motorn? med tanke på den effekten
205mi16-89
205 dimma-89
406 hdi-00
406 hdi-01
406-turbo 98
306sr-95
306 gti-97
mm.mm

Användarvisningsbild
SNILLET
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 14058
Blev medlem: fre 11 nov 2005, 10:58
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av SNILLET » fre 16 apr 2010, 18:46

T.P skrev:
Teimurlang skrev:Hmmm... då tänkte jag skriva lite om mina försök igår.
Jag satt och läste lite trådar för ett tag sedan och såg att Peder 306 dimma undrade om någon hade ett chip över. Dagger svarade med en länk till e-bay.
Jag sökte mig snabbt till e-bay och köpte mig 2 olika chip till min 205 mi 16. 2.0 l. 16 v.
Fick chipen inom ett par dagar.
Igår var jag och bromsade min bil på Tullängsskolan i Örebro på rullande landsväg. Här utbildar man KW-Bruns personal i diverse motor diagnostisering och motorstyrning o.s.v. Saab har använt denna rullande landsväg som referens. Jag antar att en viss reliabilitet och validitet kan antas. Orginal chip och de andra 2 olika chipen kördes 2-3 repor var.
Orginal: 176,1 Bhp. Bästa repan
Bästa "trimchip" 181,6 Bhp bästa repan, varvstopp fram flyttat lite över 400 rpm. (pris 49 euro)

Sämsta trimchip flyttade fram varvstoppet ytterliggare 200 rpm och gav samma resultat som orginal, diffade bara någon tiondels Bhp. Pris 0.99 euro)

På 4:an tjänar jag runt 10-15 km/h innan stoppet slår in.

Slutsats: Det var roligt! :D och värt pengarna.
då är frågan vad är mer gjort åt motorn? med tanke på den effekten
Det var min nästa fråga också, men jag känner igen effektsiffran från måttliga mod på den maskinen, som jag skrev ovan.
Hans Hellström Laxing

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.

Skriv svar