INFORMATION!
Just nu ligger hemsidan nere för uppdatering samt förnyas kan ta ett tag.
Om man har problem att logga in får man testa att rensa sina cookies i webbläsaren!

Webshop finns i nuläget på denna adress http://webshop.peugeot-sport-club.se/index.php !

Frågor om trimchip!

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Raderat konto
Registrerad
Registrerad
Posts: 24407
Joined: Fri 11 Jul 2003, 23:47

Frågor om trimchip!

Post by Raderat konto » Thu 03 Jan 2008, 05:38

Snälla, klistra denna tråden så vi slipper en ny varenda dag!!! :lol:

User avatar
Jaaacob
Registrerad
Registrerad
Posts: 10591
Joined: Mon 27 Feb 2006, 18:59
Location: Stockholm

Post by Jaaacob » Thu 03 Jan 2008, 09:24

Sen kan vi ju säga det att på en sugmotor så hjälper inte trimchip till något bättre än kanske 2-3hk möjligtvis någon till.

Har du turbomotor till din bil så är det en helt annan sak då du har helt andra grunder till att kunna förbättra prestandan på motorn.

Och sen vad "Vi-säljer-trimchip-till-alla-bilar-ink-bubbla -67-frammåt-och tjänar-pengar-på-puckon-AB" säger är ju en helt annan sak. Men ni förstår kanske vad jag menar med min pik.
Last edited by Jaaacob on Mon 28 Jan 2008, 20:06, edited 1 time in total.
Peugeot Sport Club | Meep
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Vad kommer näst?
Peugeot 508 GT -12
Toyota Prius -05 (miljökompensation för ovan)


User avatar
SNILLET
Klubbmedlem
Klubbmedlem
Posts: 14058
Joined: Fri 11 Nov 2005, 10:58
Location: Ytterby / Kungälv

Post by SNILLET » Thu 03 Jan 2008, 09:31

Många "chipningar" till sugmotorer ändrar bara motorkaraktären något, så bilen blir trevligare att köra och i vissa fall faktiskt drar mindre bränsle, men toppeffekten påverkas inte mer än vad som nämnts ovan.

Snabbare blir bilen oftast inte, även om det upplevs så pga att den blir mer lättkörd, i VISSA fall.

Knappast värt flera tusenlappar.
Hans Hellström Laxing

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.

User avatar
Jaaacob
Registrerad
Registrerad
Posts: 10591
Joined: Mon 27 Feb 2006, 18:59
Location: Stockholm

Post by Jaaacob » Thu 03 Jan 2008, 09:34

Peugeot Sport Club | Meep
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Vad kommer näst?
Peugeot 508 GT -12
Toyota Prius -05 (miljökompensation för ovan)


Joakim Enoksson
Registrerad
Registrerad
Posts: 7242
Joined: Fri 28 Feb 2003, 11:48
Location: Avesta
Contact:

Post by Joakim Enoksson » Tue 19 Feb 2008, 08:28

Vilken säljer nya eller beg, chip till xu10j2te? Har för mej någonsom skickat in boxen eller alt fått 2 st chipp o prova med.

Har kollat i min box och mitt chipp e lött. Går det att konvertera sockelbotten till att man trycker i chip?

User avatar
Peder
Styrelsen
Styrelsen
Posts: 5768
Joined: Tue 10 Apr 2007, 19:46
Location: Göteborg

Post by Peder » Tue 19 Feb 2008, 08:41

Joakim Enoksson wrote:Vilken säljer nya eller beg, chip till xu10j2te? Har för mej någonsom skickat in boxen eller alt fått 2 st chipp o prova med.

Har kollat i min box och mitt chipp e lött. Går det att konvertera sockelbotten till att man trycker i chip?

Ja det går :)
Peder Balerado - Peugeot Sport Club | Suppleant
Peugeot 306 Dimma Coupé Highboost -95

User avatar
Dr. Mabuse
Registrerad
Registrerad
Posts: 562
Joined: Wed 29 Mar 2006, 23:32
Location: Kumla
Contact:

Post by Dr. Mabuse » Wed 20 Feb 2008, 00:11

snillet spambot wrote:Många "chipningar" till sugmotorer ändrar bara motorkaraktären något, så bilen blir trevligare att köra och i vissa fall faktiskt drar mindre bränsle, men toppeffekten påverkas inte mer än vad som nämnts ovan.
... vilket kan vara en av poängerna med att skaffa ett chip. Även om toppeffekten inte påverkas, så kan körbarheten på låg- och mellanregister.
"When the going gets tough, the Tough get DUCT-tape"

Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - Volvo s60. (Peugeot 605 SVE -98 såld)

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

User avatar
Dr. Mabuse
Registrerad
Registrerad
Posts: 562
Joined: Wed 29 Mar 2006, 23:32
Location: Kumla
Contact:

Post by Dr. Mabuse » Wed 20 Feb 2008, 00:15

Joakim Enoksson wrote: Har kollat i min box och mitt chipp e lött. Går det att konvertera sockelbotten till att man trycker i chip?
Länk till ELFA
Det finns flera olika radastånd på de där socklarna. Sök på "sockel för DIL" om inte någon av ovan passar.
"When the going gets tough, the Tough get DUCT-tape"

Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - Volvo s60. (Peugeot 605 SVE -98 såld)

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

User avatar
Fnatte
Registrerad
Registrerad
Posts: 4714
Joined: Fri 28 Feb 2003, 16:35
Location: Stockholm
Contact:

Post by Fnatte » Wed 20 Feb 2008, 00:56

En grej som vissa gör också, är att höja varvstoppet. Det gör att man drar växeln längre och kommer upp i högre hastighet på varje växel. I fallet 206 XSi är blir det en märkbar skillnad i 0-100-tid, då man slipper växla upp till trean för att nå hundra. Därav kapar man sekunder på just den bilen i en accelerationsjämförelse. Andra bilar har annan kuggning i växellådan så skillnader finns.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO3 l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW - Världens första stand-alonesystem till Peugeot 206 - Get your order now!

User avatar
Peder
Styrelsen
Styrelsen
Posts: 5768
Joined: Tue 10 Apr 2007, 19:46
Location: Göteborg

Post by Peder » Wed 20 Feb 2008, 01:08

Fnatte wrote:En grej som vissa gör också, är att höja varvstoppet. Det gör att man drar växeln längre och kommer upp i högre hastighet på varje växel. I fallet 206 XSi är blir det en märkbar skillnad i 0-100-tid, då man slipper växla upp till trean för att nå hundra. Därav kapar man sekunder på just den bilen i en accelerationsjämförelse. Andra bilar har annan kuggning i växellådan så skillnader finns.

En 405 le mans gör 96 km/t på tvåan va? lite segt att slänga i 3an där om man ska möta 0-100.

Hade det i min 205a jaz motorn, det kändes som den gick lite bättre. Men mest nog placebo :roll:
Peder Balerado - Peugeot Sport Club | Suppleant
Peugeot 306 Dimma Coupé Highboost -95

User avatar
Decimal
Registrerad
Registrerad
Posts: 4204
Joined: Fri 18 Mar 2005, 02:47
Location: Hultsfred

Post by Decimal » Sun 23 Mar 2008, 16:30

Men har man en full preppad sugismotor så måste du höja varvstoppet för att komma åt hästarna men då har man vanligtvis inte kvar orginal styrsystem så chip behövs ej. :)
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ

Joakim Enoksson
Registrerad
Registrerad
Posts: 7242
Joined: Fri 28 Feb 2003, 11:48
Location: Avesta
Contact:

Post by Joakim Enoksson » Wed 30 Apr 2008, 15:13

funderar starkt på chiptrim till min 2.0 liters turbosnurra istället för pysventil o så.

Motornnord säljer men de tar ju 5500kr för ett chip. Det ger jag inte....

Var det inte någon på citroenakuten som fixar billigare??

2-3000kr är nog smärtgränsen.

Raderat konto
Registrerad
Registrerad
Posts: 24407
Joined: Fri 11 Jul 2003, 23:47

Post by Raderat konto » Wed 30 Apr 2008, 15:18

Joakim Enoksson wrote:funderar starkt på chiptrim till min 2.0 liters turbosnurra istället för pysventil o så.

Motornnord säljer men de tar ju 5500kr för ett chip. Det ger jag inte....

Var det inte någon på citroenakuten som fixar billigare??

2-3000kr är nog smärtgränsen.
Kollat på E-Gay?

Joakim Enoksson
Registrerad
Registrerad
Posts: 7242
Joined: Fri 28 Feb 2003, 11:48
Location: Avesta
Contact:

Post by Joakim Enoksson » Wed 30 Apr 2008, 15:19

TheDagger wrote:
Joakim Enoksson wrote:funderar starkt på chiptrim till min 2.0 liters turbosnurra istället för pysventil o så.

Motornnord säljer men de tar ju 5500kr för ett chip. Det ger jag inte....

Var det inte någon på citroenakuten som fixar billigare??

2-3000kr är nog smärtgränsen.
Kollat på E-Gay?
kollade förrut för nån månad sedan utan resultat...men kan kika igen

Joakim Enoksson
Registrerad
Registrerad
Posts: 7242
Joined: Fri 28 Feb 2003, 11:48
Location: Avesta
Contact:

Post by Joakim Enoksson » Sun 18 May 2008, 07:49

Joakim Enoksson wrote:
TheDagger wrote:
Joakim Enoksson wrote:funderar starkt på chiptrim till min 2.0 liters turbosnurra istället för pysventil o så.

Motornnord säljer men de tar ju 5500kr för ett chip. Det ger jag inte....

Var det inte någon på citroenakuten som fixar billigare??

2-3000kr är nog smärtgränsen.
Kollat på E-Gay?
kollade förrut för nån månad sedan utan resultat...men kan kika igen
www.svenskmotoroptimering.se

User avatar
Decimal
Registrerad
Registrerad
Posts: 4204
Joined: Fri 18 Mar 2005, 02:47
Location: Hultsfred

Post by Decimal » Sun 18 May 2008, 08:50

På min 440 turbo jag hade lödde jag bort överladdsskyddet + att jag lödde på en sladd med en potensiumeter så jag hade ställbart ladd inne i bilen, Körde man på landsvägen i 80 km/h på 3an och tryckte gasen i botten vart det hjulspin men sedan brann kopplingen upp
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ

User avatar
Jönsson
Styrelsen
Styrelsen
Posts: 6593
Joined: Thu 04 Aug 2005, 00:18
Location: Ängelholm
Contact:

Post by Jönsson » Thu 09 Oct 2008, 11:33

Vad menas med att en bil är chippad genom styrdonsoptimering?
Ich Bin obst gemuse
Emil Jönsson - Peugeot Sport Club | CREW Ledarmot

308 Gti -16
306 Gti-99
Datsun 240Z-73

User avatar
Decimal
Registrerad
Registrerad
Posts: 4204
Joined: Fri 18 Mar 2005, 02:47
Location: Hultsfred

Post by Decimal » Thu 09 Oct 2008, 11:55

Jönsson wrote:Vad menas med att en bil är chippad genom styrdonsoptimering?
Mappning
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ

Stofer
Registrerad
Registrerad
Posts: 257
Joined: Tue 08 Jul 2008, 11:31
Location: Halmstad
Contact:

Post by Stofer » Thu 16 Oct 2008, 19:07

Jag vet att alla säger att chip är lönlöst till sugmotorer! Men jag frågar ändå om någon har testat att chippa en mi16? Blev de någon skillnad? på itsfun så står de ju 9hk+.

Post Reply