INFORMATION!
Just nu ligger hemsidan nere för uppdatering samt förnyas kan ta ett tag.
Om man har problem att logga in får man testa att rensa sina cookies i webbläsaren!

Webshop finns i nuläget på denna adress http://webshop.peugeot-sport-club.se/index.php !

205 GTi-modifieringar för bana/sport (309/306/ZX/Xsara?)

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Användarvisningsbild
R-Gubbe
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 10889
Blev medlem: tis 20 jun 2006, 12:33
Ort: Hedemora
Kontakt:

Inlägg av R-Gubbe » sön 20 sep 2009, 15:52

Självklart borde den det.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.

Användarvisningsbild
Jaaacob
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 10591
Blev medlem: mån 27 feb 2006, 18:59
Ort: Stockholm

Inlägg av Jaaacob » lör 26 dec 2009, 14:21

Hittat något nytt tips i samband med mek av din 309a eller ligger den helt i viloläge?
Peugeot Sport Club | Meep
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Vad kommer näst?
Peugeot 508 GT -12
Toyota Prius -05 (miljökompensation för ovan)


Användarvisningsbild
Peter Igelhammar
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 14280
Blev medlem: tor 27 mar 2003, 22:50
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Peter Igelhammar » lör 26 dec 2009, 21:31

Vi borde starta en "vi vill se Pär köra bana 2010-tråd" eller grupp på facebook :wink:
Peugeot Sport Club Veteran
http://www.igelhammar.se

Just nu:
9-5 SC "Dame Edna"

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16, 307 kombi

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.

Användarvisningsbild
Alex
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 6255
Blev medlem: lör 18 jun 2005, 19:06
Ort: Malmö

Inlägg av Alex » sön 27 dec 2009, 01:49

Klistrad
Alexander Bergin - Peugeot Sport Club | Suppleant
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
Volkswagen Passat R -17

Användarvisningsbild
Jaaacob
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 10591
Blev medlem: mån 27 feb 2006, 18:59
Ort: Stockholm

Inlägg av Jaaacob » sön 27 dec 2009, 16:16

Alex skrev:Klistrad
Kanske var lika bra ;)
Peugeot Sport Club | Meep
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Vad kommer näst?
Peugeot 508 GT -12
Toyota Prius -05 (miljökompensation för ovan)


Användarvisningsbild
Pär H
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 8446
Blev medlem: fre 28 feb 2003, 15:45
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Pär H » mån 28 dec 2009, 10:02

Jaaacob skrev:Hittat något nytt tips i samband med mek av din 309a eller ligger den helt i viloläge?
Viloläge sedan ett drygt halvår, men iofs fixade jag negativ camber på ett par bakvagnsbärarmar som hamnade på Clarres bil. Det kan ju kanske vara av allmänt intresse.
Peter Igelhammar skrev:Vi borde starta en "vi vill se Pär köra bana 2010-tråd" eller grupp på facebook :wink:
Tack för omtanken! :)

Användarvisningsbild
hedis
Kassör
Kassör
Inlägg: 6327
Blev medlem: tor 25 maj 2006, 13:49

Inlägg av hedis » mån 28 dec 2009, 15:34

Pär H skrev:
Jaaacob skrev:Hittat något nytt tips i samband med mek av din 309a eller ligger den helt i viloläge?
Viloläge sedan ett drygt halvår, men iofs fixade jag negativ camber på ett par bakvagnsbärarmar som hamnade på Clarres bil. Det kan ju kanske vara av allmänt intresse.
Peter Igelhammar skrev:Vi borde starta en "vi vill se Pär köra bana 2010-tråd" eller grupp på facebook :wink:
Tack för omtanken! :)
Det skulle jag vilja veta lite mer om :)
Alexander Hedström - Peugeot Sport Club | Kassör

BMW 330d e91 -10        Bruksbil
Peugeot 306 GTi -97       226hk N/A busbil
Peugeot 206 RC -04          To be bruksbil

Tack till: FR-Autosport

Användarvisningsbild
R-Gubbe
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 10889
Blev medlem: tis 20 jun 2006, 12:33
Ort: Hedemora
Kontakt:

Inlägg av R-Gubbe » fre 02 apr 2010, 17:31

Jaha ja då var vi där igen. Lyckades ju få kanonbalans på bilen under förra säsongen. Nu däremot med ny motor och diffbroms så har jag en bil jag knappt kan hålla i. Lyckades ju stabilisera den med toe-out fram så frågan är om jag nu ska ha ännu mera toe-out eller ska jag gå på toe-in.

Kanske en bidragande orsak kan vara de fruktansvärt dåliga vägar vi har här uppe. Men jag har ju ingen lust att komma till Mantorp med en bil som knappt är körbar.

Så alla chassispecialister lätta ert sinne o kom med ideer.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.

Sliced
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 3509
Blev medlem: tis 01 apr 2003, 17:47
Kontakt:

Inlägg av Sliced » tis 06 apr 2010, 10:49

R-Gubbe skrev:Jaha ja då var vi där igen. Lyckades ju få kanonbalans på bilen under förra säsongen. Nu däremot med ny motor och diffbroms så har jag en bil jag knappt kan hålla i. Lyckades ju stabilisera den med toe-out fram så frågan är om jag nu ska ha ännu mera toe-out eller ska jag gå på toe-in.

Kanske en bidragande orsak kan vara de fruktansvärt dåliga vägar vi har här uppe. Men jag har ju ingen lust att komma till Mantorp med en bil som knappt är körbar.

Så alla chassispecialister lätta ert sinne o kom med ideer.
Är det en quaifediff tror jag inte den påverkar alls negativt.. jag skulle inte börja leta där. Vi märkte ingen som helst skillnad på Lionne när vi satte i den.
Fast iofs, vi bytte diff underifrån på 5-papp-bilen så det är en ganska liten grej att verifiera.
Du bör nog vara två för att lyfta in den och skruva dit kåpan, dock.

Knappt kan hålla? Hur visar det sig? Har du ändrat nåntig i bakaxeln sen i fjol? I så fall, kolla om du fått toe-out bak. Eller kolla det ändå..
/Arne Lindgren
Det som inte brinner, det ruttnar
Den som tar på sig skorna stående, dör stående (Gammalt vikingaordspråk)
Man lever så länge man lär, inte tvärtom.
Jag har varit i handgemäng med en hkp3, och vunnit
Suzis dagbok ändrad 20100111

Användarvisningsbild
R-Gubbe
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 10889
Blev medlem: tis 20 jun 2006, 12:33
Ort: Hedemora
Kontakt:

Inlägg av R-Gubbe » tis 06 apr 2010, 11:20

Konstaterat nu att det beror på vägarna. Har varit nere i Avesta och kört på nyasfalterade vägar och då finns inte problemet. Så enkelt det kan vara. :)
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.

Sliced
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 3509
Blev medlem: tis 01 apr 2003, 17:47
Kontakt:

Inlägg av Sliced » tis 06 apr 2010, 13:24

R-Gubbe skrev:Konstaterat nu att det beror på vägarna. Har varit nere i Avesta och kört på nyasfalterade vägar och då finns inte problemet. Så enkelt det kan vara. :)
Bra! Men håll dig på det svarta på träffarna bara.. där går den bäst. :)
/Arne Lindgren
Det som inte brinner, det ruttnar
Den som tar på sig skorna stående, dör stående (Gammalt vikingaordspråk)
Man lever så länge man lär, inte tvärtom.
Jag har varit i handgemäng med en hkp3, och vunnit
Suzis dagbok ändrad 20100111

Användarvisningsbild
R-Gubbe
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 10889
Blev medlem: tis 20 jun 2006, 12:33
Ort: Hedemora
Kontakt:

Inlägg av R-Gubbe » tis 06 apr 2010, 13:39

Jag ska göra vad jag kan.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.

Användarvisningsbild
Lappen
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2096
Blev medlem: lör 09 jan 2010, 22:14
Ort: Lödöse/GBG

Inlägg av Lappen » tis 06 apr 2010, 13:40

En kompis 850 med nymonterad quaife diff betedde sig roligt på premiärturen.

550 hästar ger lite vrid-styrning upptäckte han när han gasade på max första gången och bilen bytte fil innan han fick räddat upp det.
Lite svettigt när man sitter bredvid och trodde han skulle förbereda omkörning och han berättade att det inte var med mening. :?
(//Lappen
206 GTI -00 - Le bébé bleu
Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>245DL -75<>Porcar -89

Användarvisningsbild
Peder
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 5774
Blev medlem: tis 10 apr 2007, 19:46
Ort: Göteborg

Inlägg av Peder » tis 04 maj 2010, 18:33

Fick veta igår att man får lite mer camber utav en vts bakaxel på 306an, någon som vet hur mycket ungefär?
Peder Balerado - Peugeot Sport Club | Suppleant
Peugeot 306 Dimma Coupé Highboost -95

m@s
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1248
Blev medlem: mån 05 sep 2005, 13:53
Ort: GBG

Inlägg av m@s » tis 04 maj 2010, 20:08

VoLappen skrev:En kompis 850 med nymonterad quaife diff betedde sig roligt på premiärturen.

550 hästar ger lite vrid-styrning upptäckte han när han gasade på max första gången och bilen bytte fil innan han fick räddat upp det.
Lite svettigt när man sitter bredvid och trodde han skulle förbereda omkörning och han berättade att det inte var med mening. :?
Haha, ja så gjorde min 205a oxå när laddtrycket kom... mycket berodde på taskiga hjulvinklar fram (toe-out). En framvagnsjustering fixade biffen. ...sen gick den rakt å ritade svarta sträck upp tom 3ans växel.

...ingen quaife iofs men en esab-diff i den. :wink:
www.almostracing.se

Pesjå 206 & Pesjå 205 Turbo "Black Pearl" ...å nu även en 406 2,0 16v som familjepulka

Användarvisningsbild
SNILLET
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 14058
Blev medlem: fre 11 nov 2005, 10:58
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av SNILLET » tis 04 maj 2010, 20:12

Peder_306Dimma skrev:Fick veta igår att man får lite mer camber utav en vts bakaxel på 306an, någon som vet hur mycket ungefär?
Samma med ZX grejer.
ZX16V och Xsara VTS år i det närmaste identiska i bakvagnsspecen.
Finns tabell någonstans här...
Hans Hellström Laxing

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.

Användarvisningsbild
hedis
Kassör
Kassör
Inlägg: 6327
Blev medlem: tor 25 maj 2006, 13:49

Inlägg av hedis » ons 05 maj 2010, 00:44

Alexander Hedström - Peugeot Sport Club | Kassör

BMW 330d e91 -10        Bruksbil
Peugeot 306 GTi -97       226hk N/A busbil
Peugeot 206 RC -04          To be bruksbil

Tack till: FR-Autosport

Användarvisningsbild
SNILLET
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 14058
Blev medlem: fre 11 nov 2005, 10:58
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av SNILLET » ons 05 maj 2010, 08:22

Just det, så var det, man kommer ifrån toe-in i bakvagnen med ZX armarna.

Minnet e gott men..., ja :)
Hans Hellström Laxing

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.

Användarvisningsbild
Jaaacob
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 10591
Blev medlem: mån 27 feb 2006, 18:59
Ort: Stockholm

Inlägg av Jaaacob » ons 05 maj 2010, 08:53

Har ett par armar till zx16v hemma. Kan väl pressa ur dem ur röret å kolla om de är körda.
Peugeot Sport Club | Meep
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Vad kommer näst?
Peugeot 508 GT -12
Toyota Prius -05 (miljökompensation för ovan)


Användarvisningsbild
hedis
Kassör
Kassör
Inlägg: 6327
Blev medlem: tor 25 maj 2006, 13:49

Inlägg av hedis » ons 05 maj 2010, 09:00

Jaaacob skrev:Har ett par armar till zx16v hemma. Kan väl pressa ur dem ur röret å kolla om de är körda.
Jag är faktiskt lite intresserad av dem. Är nyfiken hur mycket skillnad det gör med den mindre toe-in. Dock är jag osäker hur det är med infästningar och splines till stavarna.
Alexander Hedström - Peugeot Sport Club | Kassör

BMW 330d e91 -10        Bruksbil
Peugeot 306 GTi -97       226hk N/A busbil
Peugeot 206 RC -04          To be bruksbil

Tack till: FR-Autosport

Skriv svar