INFORMATION!
Just nu ligger hemsidan nere för uppdatering samt förnyas kan ta ett tag.
Om man har problem att logga in får man testa att rensa sina cookies i webbläsaren!

Webshop finns i nuläget på denna adress http://webshop.peugeot-sport-club.se/index.php !

205 GTi-modifieringar för bana/sport (309/306/ZX/Xsara?)

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Post Reply
Joakim Enoksson
Registrerad
Registrerad
Posts: 7242
Joined: Fri 28 Feb 2003, 11:48
Location: Avesta
Contact:

Post by Joakim Enoksson » Fri 02 Jun 2006, 08:57

Kan rekommendera 309-länkarmar fram på 205:a. Gör otroligt mycket på en originalbil. Räkna med att däcken slits mer, men du får ut hjulen och en bättre camber? vinkel.

Sliced
Registrerad
Registrerad
Posts: 3509
Joined: Tue 01 Apr 2003, 17:47
Contact:

Post by Sliced » Fri 02 Jun 2006, 09:18

Pär Hansson wrote:
Arne Lindgren wrote: ......................

Men för att starta nånstans.. varför har bilen fjädring överhuvudtaget, supercartarna har väl fortfarande varvrekordet runt monaco.
Nu går du över huvet på mig iaf. Eller kanske inte. Vi har en skalfaktor och att en kart aldrig kan ha över ca 100 kg ofjädrad vikt.

Sen får du nog hänvisa mig till källor för att övertyga mig. Tills dess är jag övertygad om att dagens F1 gör Monaco-slingan på under 75% av en superkarts varvtid. :)

Varför bilen har fjädring? För att återgå. Flexibilitet nog att ta upp ojämnheter i underlaget. För att loopa tillbaka till kart-diskussionen, har de "lagom" vridstyva chassin som medger en del fjädring.

Men i våra "hot hatches" så tror jag att det är fråga om att komma fram till en hyfsad krängstyvhetsbalans med fjädrarna, därefter kompensera med krängarna. Eventuellt byta fjädrar/krängare. Detta utifrån statisk kurvtagning.

Dynamiska egenskaper som instyrning eller track out, det är finsliperi avsett för dämparna.
Bra.. Now were talking bussiness..
Pär Hansson wrote:Flexibilitet nog att ta upp ojämnheter i underlaget.
Sen har kartarna fjädring, på samma sätt som F1-orna under vingbilstiden, och det är däcken som fjädrar.. men jag tog upp det för att väcka tankarna lite.

OK, på ett underlag utan några som helst ojämnheter, typ biljardbord, skulle vi alltså kunna köra med en helt styv bil med aluhjul lindade med kontaktlimmad vulktejp klätt med handbollsklister? Ja antagligen, men om nån kör ut ett gruskorn på banan sitter vi i Armcon..

Bra, fjädringen är ett störande måste som ska precis jämna ut underlaget.
Då måste vi veta var vi kör nånstans. En bil som bara går på banan klarar sig med mindre fjädringrörelser än en som dessutom måste ha hand om mellannorrlands tjälskador.

Ju mindre fjädringsväg vi har, desto hårdare fjädrar måste vi ha för att inte bottna. Och ju mindre fjärdringsväg vi har desto lägre kan bilen vara i normalläge, och låga bilar blir snabbare.
Alltså vill vi ha så hårda fjädrar, och så liten fjädringsväg vi kan så att vi precis håller kontakten med asfalten i alla lägen.

Det är en bra början, krängningshämmare och stötdämpare är nåt helt annat.

User avatar
Pär H
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 8445
Joined: Fri 28 Feb 2003, 15:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Pär H » Fri 02 Jun 2006, 09:18

Joakim Enoksson wrote:Kan rekommendera 309-länkarmar fram på 205:a. Gör otroligt mycket på en originalbil. Räkna med att däcken slits mer, men du får ut hjulen och en bättre camber? vinkel.
Tipset är redan med i första inlägget. Vid bankörning slits däcken mindre och jämnare med negativ camber å andra sidan.

User avatar
Pär H
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 8445
Joined: Fri 28 Feb 2003, 15:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Pär H » Fri 02 Jun 2006, 09:30

Waern wrote:Min har en styvhetsfaktor fram/bak uppåt knappt tre medan Blyberg har marginellt mer, Arne hade mycket mer på Lionne och Reinhold har massivt mer....

Vad menar du med massivt mer? typ 600lbs fram och 150 bak?
Hoppas inte Reinhold misstycker om att jag lägger ut hans setup, kanske han tittar in själv och kommenterar. Han kör budgetstuk och har inte kostat på bakfjädringen nya stavar, så det är original där, har för mig att Lionne hade det också? Fram har jag för mig att Reinhold har uppåt 1200 lbs/in. Balansen fixar han genom att ha drop-stops i bak så att innerhjulet lyfter ändå.

1:03.147 på kullen har det räckt till hittills i alla fall, en mycket bra tid! :thumbup:

En sak till vad gäller hårda framfjädrar de race-205 jag känner till har allihopa hjälpfjädrar/sekundärfjädrar på runt 50-100 lbs/in. Dessa ligger bottnade i vila men ser till att inte primärfjädern ligger och skallrar vid utfjädring och att man har kontroll på lasten på innerhjulet.

Sliced
Registrerad
Registrerad
Posts: 3509
Joined: Tue 01 Apr 2003, 17:47
Contact:

Post by Sliced » Fri 02 Jun 2006, 09:36

Pär Hansson wrote: En sak till vad gäller hårda framfjädrar de race-205 jag känner till har allihopa hjälpfjädrar/sekundärfjädrar på runt 50-100 lbs/in. Dessa ligger bottnade i vila men ser till att inte primärfjädern ligger och skallrar vid utfjädring och att man har kontroll på lasten på innerhjulet.
I princip rätt, eftersom Lionne inte finns längre, men vi satte aldrig dit några. :oops:

User avatar
Waern
Registrerad
Registrerad
Posts: 583
Joined: Mon 20 Jun 2005, 11:31
Location: Frillesås

Post by Waern » Fri 02 Jun 2006, 12:00

Vid vilken hårdhet på fjädrar skulle du börja rekomendera hjälp fjädrar? Eller får man prova sig fram?
406 2,0 -00
406 2,2 sport -00
MX5 1,8 roadsport C -94 #77

2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739 1050kg/131hk
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742 1110kg/131hk
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817 1000kg/131hk

medlem nr.816

Sliced
Registrerad
Registrerad
Posts: 3509
Joined: Tue 01 Apr 2003, 17:47
Contact:

Post by Sliced » Fri 02 Jun 2006, 13:07

Waern wrote:Vid vilken hårdhet på fjädrar skulle du börja rekomendera hjälp fjädrar? Eller får man prova sig fram?
Grejen är att fjädrana egenligen aldiig ska kunna skallra.
Du kan sätta längre fjädrar med samma konstant men eftersom antal varv gör fjädern mjukare och man då måste kompensera med kraftigare material i själva så tråden blir det en rejält tyngre lösning.

Så fort du riskerar att fjädern inte sitter i spänn även när hjulet fjädar ut, så behöver du hjälpfjädern.

User avatar
Pär H
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 8445
Joined: Fri 28 Feb 2003, 15:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Pär H » Tue 05 Sep 2006, 23:03

Väcker tråden utan att åtgärda. I min Avo-säljestråd och i en del dialoger på sidan om diskuteras det vad som är hårt och inte vad gäller fjädring på bana. Mina 100 N/mm (570 lb/in) i fram upplever jag som aningen mjukt, kanske. 23 mm stavar i bak är heller inte överdrivet hårt.

I UK anses det som ganska hårt med 300 lb/in för ren banracing medan det i Sverige anses som mer 'lagom' med 600 lb/in.

Vilka är era erfarenheter och utifrån vilka förutsättningar har ni dragit dem?

Nik
Registrerad
Registrerad
Posts: 3397
Joined: Fri 28 Feb 2003, 14:02

Post by Nik » Tue 05 Sep 2006, 23:08

Pär Hansson wrote:Vilka är era erfarenheter och utifrån vilka förutsättningar har ni dragit dem?
Att en dåligt moddad 205:a är sämre än en fräsch original.
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)

User avatar
Pär H
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 8445
Joined: Fri 28 Feb 2003, 15:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Pär H » Tue 05 Sep 2006, 23:18

Nik wrote:
Pär Hansson wrote:Vilka är era erfarenheter och utifrån vilka förutsättningar har ni dragit dem?
Att en dåligt moddad 205:a är sämre än en fräsch original.
Kan du utveckla?

User avatar
Peter Igelhammar
Registrerad
Registrerad
Posts: 14280
Joined: Thu 27 Mar 2003, 22:50
Location: Ängelholm
Contact:

Post by Peter Igelhammar » Tue 05 Sep 2006, 23:22

menar nog som på min ralley :oops: toksänka o förlora väghållning o studsa i kurvorna. tex
Peugeot Sport Club Veteran
http://www.igelhammar.se

Just nu:
9-5 SC "Dame Edna"

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16, 307 kombi

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.

User avatar
Pär H
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 8445
Joined: Fri 28 Feb 2003, 15:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Pär H » Tue 05 Sep 2006, 23:42

Peter Igelhammar wrote:menar nog som på min ralley :oops: toksänka o förlora väghållning o studsa i kurvorna. tex
Men det var väl medvetet i ditt fall, eller? Annars har väl broder digel bra koll på sånt?

Nåväl, jag anar att Nik menar nåt annat?

Nik
Registrerad
Registrerad
Posts: 3397
Joined: Fri 28 Feb 2003, 14:02

Post by Nik » Tue 05 Sep 2006, 23:58

Pär Hansson wrote:
Peter Igelhammar wrote:menar nog som på min ralley :oops: toksänka o förlora väghållning o studsa i kurvorna. tex
Men det var väl medvetet i ditt fall, eller? Annars har väl broder digel bra koll på sånt?

Nåväl, jag anar att Nik menar nåt annat?
Japp, jag menar att med solida bakaxeln fästen och en front som är så nära stum man kan komma så finns det inget hopp om att kunna balansera genom kurvorna. Visst det är tryggt som f*n, men det känns ändå döfött...

Mao, akta er för ghetto-sänkning och race-fjädrar fram om bakänden är standard :P
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)

User avatar
Pär H
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 8445
Joined: Fri 28 Feb 2003, 15:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Pär H » Wed 06 Sep 2006, 00:05

Nik wrote:
Pär Hansson wrote:
Peter Igelhammar wrote:menar nog som på min ralley :oops: toksänka o förlora väghållning o studsa i kurvorna. tex
Men det var väl medvetet i ditt fall, eller? Annars har väl broder digel bra koll på sånt?

Nåväl, jag anar att Nik menar nåt annat?
Japp, jag menar att med solida bakaxeln fästen och en front som är så nära stum man kan komma så finns det inget hopp om att kunna balansera genom kurvorna. Visst det är tryggt som f*n, men det känns ändå döfött...

Mao, akta er för ghetto-sänkning och race-fjädrar fram om bakänden är standard :P
Men har du testat att skruva upp den ett par cm i fram då? Jag känner igen beteendet från när jag inte hade nån fjädringsväg.

Nik
Registrerad
Registrerad
Posts: 3397
Joined: Fri 28 Feb 2003, 14:02

Post by Nik » Wed 06 Sep 2006, 00:08

Pär Hansson wrote:
Nik wrote:
Pär Hansson wrote:
Peter Igelhammar wrote:menar nog som på min ralley :oops: toksänka o förlora väghållning o studsa i kurvorna. tex
Men det var väl medvetet i ditt fall, eller? Annars har väl broder digel bra koll på sånt?

Nåväl, jag anar att Nik menar nåt annat?
Japp, jag menar att med solida bakaxeln fästen och en front som är så nära stum man kan komma så finns det inget hopp om att kunna balansera genom kurvorna. Visst det är tryggt som f*n, men det känns ändå döfött...

Mao, akta er för ghetto-sänkning och race-fjädrar fram om bakänden är standard :P
Men har du testat att skruva upp den ett par cm i fram då? Jag känner igen beteendet från när jag inte hade nån fjädringsväg.
Japp, oförändrat.
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)

User avatar
Pär H
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 8445
Joined: Fri 28 Feb 2003, 15:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Pär H » Wed 06 Sep 2006, 00:55

Nik wrote:
Pär Hansson wrote:
Nik wrote:
Pär Hansson wrote:
Peter Igelhammar wrote:menar nog som på min ralley :oops: toksänka o förlora väghållning o studsa i kurvorna. tex
Men det var väl medvetet i ditt fall, eller? Annars har väl broder digel bra koll på sånt?

Nåväl, jag anar att Nik menar nåt annat?
Japp, jag menar att med solida bakaxeln fästen och en front som är så nära stum man kan komma så finns det inget hopp om att kunna balansera genom kurvorna. Visst det är tryggt som f*n, men det känns ändå döfött...

Mao, akta er för ghetto-sänkning och race-fjädrar fram om bakänden är standard :P
Men har du testat att skruva upp den ett par cm i fram då? Jag känner igen beteendet från när jag inte hade nån fjädringsväg.
Japp, oförändrat.
Skuva upp undre fjädertallriken alltså?

OK, kan du ge mig tråddiameter, innerdiameter på spolen, fri längd och en uppskattning av aktivt antal spolvarv vid vila, så kan jag göra ett överslag över vad du har för fjäder. Men det kan du säkert göra själv. Det är Milliken² jag har översatt till SI bara.

User avatar
André V
Registrerad
Registrerad
Posts: 2983
Joined: Fri 28 Feb 2003, 19:27
Location: Höör, Skåne

Post by André V » Tue 09 Jan 2007, 11:54

Ett bolt on-alternativ till att köpa en grövre "splajnsad" torsionskrängningshämmare à la Peugeot Sport är den australiensiska tillverkaren Whitelines justerbara externa krängare. Saluförs av bl.a. Balance Motorsports i UK, http://ww.balancemotorsport.co.uk. Kostar där ca 1800 inkl VAT exkl frakt. Finns kanske billigare på andra ställen i UK, har inte undersökt detta än.

Monteringsanvisningen visar ganska tydligt konstruktionen.
http://www.whiteline.com.au/docs/instru ... BPR21Z.pdf

Det rör sig om en 20 mm grov stav som bultas runt bakaxelröret. Justerbara fästen sätts fast runt själva svingarmarna. På så vis kan man öka eller minska krängarens effekter. Har inte satt mig ner än och räknat på vilken effekt den externa krängaren har jämfört med en 25 mm-variant från t.ex. Peugeot Sport, men även om den inte blir lika styv bör den ge ett hyfsat tillskott.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11 | Bekvämbil: 406 V6 Coupé Aut -00
Körde:
Toyota Avensis 2.4 Kombi -06
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00

danielr112
Registrerad
Registrerad
Posts: 4908
Joined: Mon 04 Oct 2004, 14:11
Location: Växjö
Contact:

Post by danielr112 » Tue 09 Jan 2007, 12:16

skulle man inte isåfall t ex kunna göra en egen? 405ans ser ju ut ung så där.. den fram alltså
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto

User avatar
SNILLET
Klubbmedlem
Klubbmedlem
Posts: 14058
Joined: Fri 11 Nov 2005, 10:58
Location: Ytterby / Kungälv

Post by SNILLET » Tue 09 Jan 2007, 12:35

daromer wrote:skulle man inte isåfall t ex kunna göra en egen? 405ans ser ju ut ung så där.. den fram alltså
F-n, aldrig får man vara först med något :lol: , hade tänkt göra på det viset både framtill å baktill på min 309GR.

Det är inga svåra saker att tillverka det där. Länkagen hade jag nog tänkt göra lite mer pålitliga än dom i länken iofsig, ser lite "vimsigt" ut tycket jag.
Hans Hellström Laxing

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.

User avatar
André V
Registrerad
Registrerad
Posts: 2983
Joined: Fri 28 Feb 2003, 19:27
Location: Höör, Skåne

Post by André V » Tue 09 Jan 2007, 13:19

snillet wrote:
daromer wrote:skulle man inte isåfall t ex kunna göra en egen? 405ans ser ju ut ung så där.. den fram alltså
F-n, aldrig får man vara först med något :lol: , hade tänkt göra på det viset både framtill å baktill på min 309GR.

Det är inga svåra saker att tillverka det där. Länkagen hade jag nog tänkt göra lite mer pålitliga än dom i länken iofsig, ser lite "vimsigt" ut tycket jag.
205:ans framkrängare ser ut sådär också. Det är ju så att säga så en "normal" krängningshämmare är utformad, det är bara krängaren i torsionsbakvagnarna som är lite speciell.

Kanske inga direkt svåra grejer att tillverka, men stången bör ju vara av fjäderstål vilket kanske är svårare/dyrare att lägga vantarna på (gissar jag) än vanlig rundstång?

Anledningen till de "flimsiga" fästena är att den ska gå att montera på 309-axeln också, som ju är 4-5 cm bredare.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11 | Bekvämbil: 406 V6 Coupé Aut -00
Körde:
Toyota Avensis 2.4 Kombi -06
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00

Post Reply