INFORMATION!
Just nu ligger hemsidan nere för uppdatering samt förnyas kan ta ett tag.
Om man har problem att logga in får man testa att rensa sina cookies i webbläsaren!

Webshop finns i nuläget på denna adress http://webshop.peugeot-sport-club.se/index.php !

205 GTi-modifieringar för bana/sport (309/306/ZX/Xsara?)

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
joysam
Registrerad
Registrerad

Re: 205 GTi-modifieringar för bana/sport (309/306/ZX/Xsara?)

Inlägg av joysam » tor 28 maj 2015, 11:52

Pär H skrev: Framvagn.
Apropå negativ camber, en förutsättning för att få optimalt grepp i framvagnen, så måste du gå över till ”coilovers” för att kunna ställa in övre fjäderbenslagringarna till de -2.5 - -3° som behövs för att utnyttja framdäckens tillgängliga grepp. Annars tar fjädrarna i fjäderbenstornen.

Dessa coilovers kan vara med fjädrar av uppåt 65 mm och du får ändå plats i fjäderbenstornen att vicka fjäderbenen inåt tillräckligt. Men välj gärna fjäderben som passar för innerdiameter 2.25” eller 60 mm, så har du ett bra urval av billiga fjädrar om du vill byta. 2.25” är att föredra vad gäller urval.
Gäller det här även för 306:an?

Skulle det gå att välja en fjäder med mindre ytterdiameter för att ge mer utrymme?
Hur mycket behöver man flytta in topplagringen för att få -2,5-3 grader camber?

Användarvisningsbild
Janne L
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av Janne L » tor 28 maj 2015, 13:18

Jovars. Original så sitter fjädern helt ovanför däcket och en sänkfjäder påverkar inte detta pga hur fjäderbenet är konstruerat, men med coilisar hamnar fjädern istället innanför hjulet, och ju mer du sänker desto längre ner kommer den. På mina K-SPORT ben har jag den nedre muttern ungefär i höjd med fälgkanten.
Jag kör med 16x7" fälg, ET ungefär 15 tror jag. Jag kan inte bredda speciellt många millimeter inåt utan att gå i.
Peugeot 306 GTI -97 Banracer
Tack till FR-Autosport

Svävar även runt i: Dompan, Citroen C5 V6 Exclusive -07
Träffbilder: HIT ME!

MrRaffe
Registrerad
Registrerad

Inlägg av MrRaffe » lör 18 aug 2018, 13:43

Hej allihopa! För några år sedan köpte jag en 205gti med mi16 motor av en här på forumet (reg MGM2..) men det är först nu jag tog ut bilen på banan. För någon vecka sen testade jag mig själv och bilen allra första gången på Gelleråsen, fick en tid 1:33. Mina brister som förare är uppenbara, spårval och tidpunkt för inbromsning måste jag träna på. Planen är att köra bilen på banan 3-4 gånger på året. Nu till några frågor.
Om man nu skulle vilja pressa tider på banan och kan satsa säg 10000, vad satsas dessa pengar bäst på?
En fråga till gällande underhåll av en bil som sporadiskt körs på banan, vad gällande av service intervaller och något extra att vara uppmärksam på?
Sista fråga. Jag funderar på att skicka bilen till en snubbe i Polen för total renovering ev karossen (nästa höst), motor ska plockas ur och tanken är att den skulle kunna få sig en rejäl genomgång. Har vi någon här som sysslar med motor renovering/lätt trimmning som åtar sig sådana jobb?

Användarvisningsbild
MrMikaelEricsson
Sekreterare
Sekreterare

Inlägg av MrMikaelEricsson » Igår, 08:15

Om du skickar bilen till Polen så finns det möjligheter att renoveta/trimma motorn där. Prata med Pitchå som har sånt pågående i Polen eller Munne som också gjort det.

Sendt fra min SM-N950F med Tapatalk

Mikael Ericsson - Peugeot Sport Club | Sekreterare
Peugeot 205 GTI fantast
Motto: Det SKALL gå att elda med snö

Användarvisningsbild
hedis
Kassör
Kassör

Inlägg av hedis » Idag, 15:07

MrRaffe skrev:
lör 18 aug 2018, 13:43
Hej allihopa! För några år sedan köpte jag en 205gti med mi16 motor av en här på forumet (reg MGM2..) men det är först nu jag tog ut bilen på banan. För någon vecka sen testade jag mig själv och bilen allra första gången på Gelleråsen, fick en tid 1:33. Mina brister som förare är uppenbara, spårval och tidpunkt för inbromsning måste jag träna på. Planen är att köra bilen på banan 3-4 gånger på året. Nu till några frågor.
Om man nu skulle vilja pressa tider på banan och kan satsa säg 10000, vad satsas dessa pengar bäst på?
En fråga till gällande underhåll av en bil som sporadiskt körs på banan, vad gällande av service intervaller och något extra att vara uppmärksam på?
Sista fråga. Jag funderar på att skicka bilen till en snubbe i Polen för total renovering ev karossen (nästa höst), motor ska plockas ur och tanken är att den skulle kunna få sig en rejäl genomgång. Har vi någon här som sysslar med motor renovering/lätt trimmning som åtar sig sådana jobb?
Väghållning, bromsar och däck!
  • 309 bakaxel, tex från pät i säljes.
  • Fräscha fjäderben fram med hårdare fjädrar och dämpare bak
  • En uppgradering är att slänga dit 306 GTi-bromsok och skivor. Bakbromsar behöver inte bytas. Kontrollera att du har 32mm kolv bak. beroende på känsla uppdaterar du huvudbromscylindern
  • Rejsigare bromsbelägg
  • och sist R-däck på gärna 15x7 fälg men duger med original. 195/50 eller 205/50, vad som är billigast att få tag på eller utbud begagnat.
Sen börjar det bli dags att fixa diffbroms.

Men innan allt detta så bör du göra skvalpskydd i tråget, för annars är lagerraset nära, speciellt med R-däck.
Alexander Hedström - Peugeot Sport Club | Kassör

BMW 330d e91 -10        Bruksbil
Peugeot 306 GTi -97       226hk N/A busbil
Peugeot 206 RC -04          To be bruksbil

Tack till: FR-Autosport

Användarvisningsbild
Pichå
Ordförande
Ordförande

Inlägg av Pichå » Idag, 16:03

hedis skrev:
MrRaffe skrev:
lör 18 aug 2018, 13:43
Väghållning, bromsar och däck!
  • 309 bakaxel, tex från pät i säljes.
  • Fräscha fjäderben fram med hårdare fjädrar och dämpare bak
  • En uppgradering är att slänga dit 306 GTi-bromsok och skivor. Bakbromsar behöver inte bytas. Kontrollera att du har 32mm kolv bak. beroende på känsla uppdaterar du huvudbromscylindern
  • Rejsigare bromsbelägg
  • och sist R-däck på gärna 15x7 fälg men duger med original. 195/50 eller 205/50, vad som är billigast att få tag på eller utbud begagnat.
Sen börjar det bli dags att fixa diffbroms.

Men innan allt detta så bör du göra skvalpskydd i tråget, för annars är lagerraset nära, speciellt med R-däck.

Snyggt gjort Hedis. Alltid kul att läsa sånt här på nytt.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Alan Masic - Peugeot Sport Club | Ordförande
Mašo
PEUGEOT 306 Cabriolet GTI6 - 98
PEUGEOT 205 DIMMA Turbo - 89
IH SCOUT II Traveler -76
PEUGEOT 308 SW -09
http://www.garaget.org/Maso

Morbidio
Registrerad
Registrerad

Inlägg av Morbidio » Idag, 17:42

Funkar med bromsar från 206 RC samt 307 2,0 också (lite vanligare än 306 GTi6). Alla dom har 283 mm skivor, kryllar ju nästan av 307or på skrotarna runtom i landet.

MrRaffe
Registrerad
Registrerad

Inlägg av MrRaffe » Idag, 21:05

Hej!
Skickade PM till pät angående bakaxeln, än inget svar.
Glömde att nämna att min Pegga kördes på banan ibland av förra ägaren, det sitter colisar av för mig okänd märke.
Planen är att absolut uppdatera brommsarna, satsar på nya grejor blir 206rc eller 306 skivor och bromsok. Märke på klossar ni rekomenderar?
Har äldre Toyo R888 på 16tum fälgar, duger nog till en sväng på banan innan skrott. Ska köpa nya R888 fast till 205as orginal 15 tummare.
Enligt förra ägaren så har ägaren innan monterat skvalpskydd, jag ber till högre makter att så är fallet.
Ligger en skyddsbur till försäljning på marketplace (FB) till 205 för 1500kr, ska man slå till?, tänkte på att montera in vid renoveringen för att få styvare kaross. Eller är det överkill?
Jättetack för alla tips.

Skriv svar