INFORMATION!
Just nu ligger hemsidan nere för uppdatering samt förnyas kan ta ett tag.
Om man har problem att logga in får man testa att rensa sina cookies i webbläsaren!

Webshop finns i nuläget på denna adress http://webshop.peugeot-sport-club.se/index.php !

205 GTi-modifieringar för bana/sport (309/306/ZX/Xsara?)

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
joysam
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 72
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 13:22

Re: 205 GTi-modifieringar för bana/sport (309/306/ZX/Xsara?)

Inlägg av joysam » tor 28 maj 2015, 11:52

Pär H skrev: Framvagn.
Apropå negativ camber, en förutsättning för att få optimalt grepp i framvagnen, så måste du gå över till ”coilovers” för att kunna ställa in övre fjäderbenslagringarna till de -2.5 - -3° som behövs för att utnyttja framdäckens tillgängliga grepp. Annars tar fjädrarna i fjäderbenstornen.

Dessa coilovers kan vara med fjädrar av uppåt 65 mm och du får ändå plats i fjäderbenstornen att vicka fjäderbenen inåt tillräckligt. Men välj gärna fjäderben som passar för innerdiameter 2.25” eller 60 mm, så har du ett bra urval av billiga fjädrar om du vill byta. 2.25” är att föredra vad gäller urval.
Gäller det här även för 306:an?

Skulle det gå att välja en fjäder med mindre ytterdiameter för att ge mer utrymme?
Hur mycket behöver man flytta in topplagringen för att få -2,5-3 grader camber?

Användarvisningsbild
Janne L
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2103
Blev medlem: ons 12 maj 2010, 03:30
Ort: Stockholm, Järfälla
Kontakt:

Re: 205 GTi-modifieringar för bana/sport (309/306/ZX/Xsara?)

Inlägg av Janne L » tor 28 maj 2015, 13:18

Jovars. Original så sitter fjädern helt ovanför däcket och en sänkfjäder påverkar inte detta pga hur fjäderbenet är konstruerat, men med coilisar hamnar fjädern istället innanför hjulet, och ju mer du sänker desto längre ner kommer den. På mina K-SPORT ben har jag den nedre muttern ungefär i höjd med fälgkanten.
Jag kör med 16x7" fälg, ET ungefär 15 tror jag. Jag kan inte bredda speciellt många millimeter inåt utan att gå i.
Peugeot 306 GTI -97 Banracer
Tack till FR-Autosport

Svävar även runt i: Dompan, Citroen C5 V6 Exclusive -07
Träffbilder: HIT ME!

MrRaffe
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 18 jul 2013, 20:39
Ort: Skattkärr-Karlstad

Re: 205 GTi-modifieringar för bana/sport (309/306/ZX/Xsara?)

Inlägg av MrRaffe » lör 18 aug 2018, 13:43

Hej allihopa! För några år sedan köpte jag en 205gti med mi16 motor av en här på forumet (reg MGM2..) men det är först nu jag tog ut bilen på banan. För någon vecka sen testade jag mig själv och bilen allra första gången på Gelleråsen, fick en tid 1:33. Mina brister som förare är uppenbara, spårval och tidpunkt för inbromsning måste jag träna på. Planen är att köra bilen på banan 3-4 gånger på året. Nu till några frågor.
Om man nu skulle vilja pressa tider på banan och kan satsa säg 10000, vad satsas dessa pengar bäst på?
En fråga till gällande underhåll av en bil som sporadiskt körs på banan, vad gällande av service intervaller och något extra att vara uppmärksam på?
Sista fråga. Jag funderar på att skicka bilen till en snubbe i Polen för total renovering ev karossen (nästa höst), motor ska plockas ur och tanken är att den skulle kunna få sig en rejäl genomgång. Har vi någon här som sysslar med motor renovering/lätt trimmning som åtar sig sådana jobb?

Användarvisningsbild
MrMikaelEricsson
Sekreterare
Sekreterare
Inlägg: 2216
Blev medlem: sön 12 maj 2013, 14:14

Re: 205 GTi-modifieringar för bana/sport (309/306/ZX/Xsara?)

Inlägg av MrMikaelEricsson » Igår, 08:15

Om du skickar bilen till Polen så finns det möjligheter att renoveta/trimma motorn där. Prata med Pitchå som har sånt pågående i Polen eller Munne som också gjort det.

Sendt fra min SM-N950F med Tapatalk

Mikael Ericsson - Peugeot Sport Club | Sekreterare
Peugeot 205 GTI fantast
Motto: Det SKALL gå att elda med snö

Skriv svar