INFORMATION!
Just nu ligger hemsidan nere för uppdatering samt förnyas kan ta ett tag.
Om man har problem att logga in får man testa att rensa sina cookies i webbläsaren!

Webshop finns i nuläget på denna adress http://webshop.peugeot-sport-club.se/index.php !

205 GTi-modifieringar för bana/sport (309/306/ZX/Xsara?)

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
joysam
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 72
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 13:22

Re: 205 GTi-modifieringar för bana/sport (309/306/ZX/Xsara?)

Inlägg av joysam » tor 28 maj 2015, 11:52

Pär H skrev: Framvagn.
Apropå negativ camber, en förutsättning för att få optimalt grepp i framvagnen, så måste du gå över till ”coilovers” för att kunna ställa in övre fjäderbenslagringarna till de -2.5 - -3° som behövs för att utnyttja framdäckens tillgängliga grepp. Annars tar fjädrarna i fjäderbenstornen.

Dessa coilovers kan vara med fjädrar av uppåt 65 mm och du får ändå plats i fjäderbenstornen att vicka fjäderbenen inåt tillräckligt. Men välj gärna fjäderben som passar för innerdiameter 2.25” eller 60 mm, så har du ett bra urval av billiga fjädrar om du vill byta. 2.25” är att föredra vad gäller urval.
Gäller det här även för 306:an?

Skulle det gå att välja en fjäder med mindre ytterdiameter för att ge mer utrymme?
Hur mycket behöver man flytta in topplagringen för att få -2,5-3 grader camber?

Användarvisningsbild
Janne L
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2103
Blev medlem: ons 12 maj 2010, 03:30
Ort: Stockholm, Järfälla
Kontakt:

Re: 205 GTi-modifieringar för bana/sport (309/306/ZX/Xsara?)

Inlägg av Janne L » tor 28 maj 2015, 13:18

Jovars. Original så sitter fjädern helt ovanför däcket och en sänkfjäder påverkar inte detta pga hur fjäderbenet är konstruerat, men med coilisar hamnar fjädern istället innanför hjulet, och ju mer du sänker desto längre ner kommer den. På mina K-SPORT ben har jag den nedre muttern ungefär i höjd med fälgkanten.
Jag kör med 16x7" fälg, ET ungefär 15 tror jag. Jag kan inte bredda speciellt många millimeter inåt utan att gå i.
Peugeot 306 GTI -97 Banracer
Tack till FR-Autosport

Svävar även runt i: Dompan, Citroen C5 V6 Exclusive -07
Träffbilder: HIT ME!

MrRaffe
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 18 jul 2013, 20:39
Ort: Skattkärr-Karlstad

Re: 205 GTi-modifieringar för bana/sport (309/306/ZX/Xsara?)

Inlägg av MrRaffe » lör 18 aug 2018, 13:43

Hej allihopa! För några år sedan köpte jag en 205gti med mi16 motor av en här på forumet (reg MGM2..) men det är först nu jag tog ut bilen på banan. För någon vecka sen testade jag mig själv och bilen allra första gången på Gelleråsen, fick en tid 1:33. Mina brister som förare är uppenbara, spårval och tidpunkt för inbromsning måste jag träna på. Planen är att köra bilen på banan 3-4 gånger på året. Nu till några frågor.
Om man nu skulle vilja pressa tider på banan och kan satsa säg 10000, vad satsas dessa pengar bäst på?
En fråga till gällande underhåll av en bil som sporadiskt körs på banan, vad gällande av service intervaller och något extra att vara uppmärksam på?
Sista fråga. Jag funderar på att skicka bilen till en snubbe i Polen för total renovering ev karossen (nästa höst), motor ska plockas ur och tanken är att den skulle kunna få sig en rejäl genomgång. Har vi någon här som sysslar med motor renovering/lätt trimmning som åtar sig sådana jobb?

Användarvisningsbild
MrMikaelEricsson
Sekreterare
Sekreterare
Inlägg: 2222
Blev medlem: sön 12 maj 2013, 14:14

Re: 205 GTi-modifieringar för bana/sport (309/306/ZX/Xsara?)

Inlägg av MrMikaelEricsson » sön 19 aug 2018, 08:15

Om du skickar bilen till Polen så finns det möjligheter att renoveta/trimma motorn där. Prata med Pitchå som har sånt pågående i Polen eller Munne som också gjort det.

Sendt fra min SM-N950F med Tapatalk

Mikael Ericsson - Peugeot Sport Club | Sekreterare
Peugeot 205 GTI fantast
Motto: Det SKALL gå att elda med snö

Användarvisningsbild
hedis
Kassör
Kassör
Inlägg: 6327
Blev medlem: tor 25 maj 2006, 13:49

Re: 205 GTi-modifieringar för bana/sport (309/306/ZX/Xsara?)

Inlägg av hedis » mån 20 aug 2018, 15:07

MrRaffe skrev:
lör 18 aug 2018, 13:43
Hej allihopa! För några år sedan köpte jag en 205gti med mi16 motor av en här på forumet (reg MGM2..) men det är först nu jag tog ut bilen på banan. För någon vecka sen testade jag mig själv och bilen allra första gången på Gelleråsen, fick en tid 1:33. Mina brister som förare är uppenbara, spårval och tidpunkt för inbromsning måste jag träna på. Planen är att köra bilen på banan 3-4 gånger på året. Nu till några frågor.
Om man nu skulle vilja pressa tider på banan och kan satsa säg 10000, vad satsas dessa pengar bäst på?
En fråga till gällande underhåll av en bil som sporadiskt körs på banan, vad gällande av service intervaller och något extra att vara uppmärksam på?
Sista fråga. Jag funderar på att skicka bilen till en snubbe i Polen för total renovering ev karossen (nästa höst), motor ska plockas ur och tanken är att den skulle kunna få sig en rejäl genomgång. Har vi någon här som sysslar med motor renovering/lätt trimmning som åtar sig sådana jobb?
Väghållning, bromsar och däck!
  • 309 bakaxel, tex från pät i säljes.
  • Fräscha fjäderben fram med hårdare fjädrar och dämpare bak
  • En uppgradering är att slänga dit 306 GTi-bromsok och skivor. Bakbromsar behöver inte bytas. Kontrollera att du har 32mm kolv bak. beroende på känsla uppdaterar du huvudbromscylindern
  • Rejsigare bromsbelägg
  • och sist R-däck på gärna 15x7 fälg men duger med original. 195/50 eller 205/50, vad som är billigast att få tag på eller utbud begagnat.
Sen börjar det bli dags att fixa diffbroms.

Men innan allt detta så bör du göra skvalpskydd i tråget, för annars är lagerraset nära, speciellt med R-däck.
Alexander Hedström - Peugeot Sport Club | Kassör

BMW 330d e91 -10        Bruksbil
Peugeot 306 GTi -97       226hk N/A busbil
Peugeot 206 RC -04          To be bruksbil

Tack till: FR-Autosport

Användarvisningsbild
Pichå
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 2656
Blev medlem: tor 19 jun 2003, 14:37
Ort: Lerum

Re: 205 GTi-modifieringar för bana/sport (309/306/ZX/Xsara?)

Inlägg av Pichå » mån 20 aug 2018, 16:03

hedis skrev:
MrRaffe skrev:
lör 18 aug 2018, 13:43
Hej allihopa! För några år sedan köpte jag en 205gti med mi16 motor av en här på forumet (reg MGM2..) men det är först nu jag tog ut bilen på banan. För någon vecka sen testade jag mig själv och bilen allra första gången på Gelleråsen, fick en tid 1:33. Mina brister som förare är uppenbara, spårval och tidpunkt för inbromsning måste jag träna på. Planen är att köra bilen på banan 3-4 gånger på året. Nu till några frågor.
Om man nu skulle vilja pressa tider på banan och kan satsa säg 10000, vad satsas dessa pengar bäst på?
En fråga till gällande underhåll av en bil som sporadiskt körs på banan, vad gällande av service intervaller och något extra att vara uppmärksam på?
Sista fråga. Jag funderar på att skicka bilen till en snubbe i Polen för total renovering ev karossen (nästa höst), motor ska plockas ur och tanken är att den skulle kunna få sig en rejäl genomgång. Har vi någon här som sysslar med motor renovering/lätt trimmning som åtar sig sådana jobb?
Väghållning, bromsar och däck!
  • 309 bakaxel, tex från pät i säljes.
  • Fräscha fjäderben fram med hårdare fjädrar och dämpare bak
  • En uppgradering är att slänga dit 306 GTi-bromsok och skivor. Bakbromsar behöver inte bytas. Kontrollera att du har 32mm kolv bak. beroende på känsla uppdaterar du huvudbromscylindern
  • Rejsigare bromsbelägg
  • och sist R-däck på gärna 15x7 fälg men duger med original. 195/50 eller 205/50, vad som är billigast att få tag på eller utbud begagnat.
Sen börjar det bli dags att fixa diffbroms.

Men innan allt detta så bör du göra skvalpskydd i tråget, för annars är lagerraset nära, speciellt med R-däck.

Snyggt gjort Hedis. Alltid kul att läsa sånt här på nytt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Alan Masic - Peugeot Sport Club | Ordförande
Mašo
PEUGEOT 306 Cabriolet GTI6 - 98
PEUGEOT 205 DIMMA Turbo - 89
IH SCOUT II Traveler -76
PEUGEOT 308 SW -09
http://www.garaget.org/Maso

Morbidio
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 11099
Blev medlem: tis 11 maj 2004, 12:08

Re: 205 GTi-modifieringar för bana/sport (309/306/ZX/Xsara?)

Inlägg av Morbidio » mån 20 aug 2018, 17:42

Funkar med bromsar från 206 RC samt 307 2,0 också (lite vanligare än 306 GTi6). Alla dom har 283 mm skivor, kryllar ju nästan av 307or på skrotarna runtom i landet.

MrRaffe
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 18 jul 2013, 20:39
Ort: Skattkärr-Karlstad

Re: 205 GTi-modifieringar för bana/sport (309/306/ZX/Xsara?)

Inlägg av MrRaffe » mån 20 aug 2018, 21:05

Hej!
Skickade PM till pät angående bakaxeln, än inget svar.
Glömde att nämna att min Pegga kördes på banan ibland av förra ägaren, det sitter colisar av för mig okänd märke.
Planen är att absolut uppdatera brommsarna, satsar på nya grejor blir 206rc eller 306 skivor och bromsok. Märke på klossar ni rekomenderar?
Har äldre Toyo R888 på 16tum fälgar, duger nog till en sväng på banan innan skrott. Ska köpa nya R888 fast till 205as orginal 15 tummare.
Enligt förra ägaren så har ägaren innan monterat skvalpskydd, jag ber till högre makter att så är fallet.
Ligger en skyddsbur till försäljning på marketplace (FB) till 205 för 1500kr, ska man slå till?, tänkte på att montera in vid renoveringen för att få styvare kaross. Eller är det överkill?
Jättetack för alla tips.

Morbidio
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 11099
Blev medlem: tis 11 maj 2004, 12:08

Re: 205 GTi-modifieringar för bana/sport (309/306/ZX/Xsara?)

Inlägg av Morbidio » tis 21 aug 2018, 05:12

Det var oss du köpte bilen ifrån :) Den kördes aldrig på bana i vår ägo iaf och coilsen är nog raceland, dvs billigare coils. Inte fel att uppgradera med en uppsättning GAZ/Koni eller dylikt.

Jag är rätt säker på att oljetråget ska vara bytt till ett XU10 men kan inte svära på det då det är länge sedan vi skruvade med bilen.

Lås inte upp dig på att du tvunget måste ha 309 bakaxel. Byt dämpare, renovera bakvagnen och bromsar så kan du börja köra istället. Sen kan man uppgradera allt eftersom man känner att det är bilen och inte föraren som begränsar varvtiderna.


Den motorn som sitter i din bil är ju redan trimmad, och renoverades för ca 7 år sedan. Sitter ju trimkammar med ställbara kamdrev, D6C-kolvar, extraktorgrenrör, planad topp bland annat. Har för mig att växellådan som sitter på är från Mi16, kanske är läge att byta till en 205 GTi-låda för lite bättre utväxling.
Senast redigerad av 1 Morbidio, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
MrMikaelEricsson
Sekreterare
Sekreterare
Inlägg: 2222
Blev medlem: sön 12 maj 2013, 14:14

Re: 205 GTi-modifieringar för bana/sport (309/306/ZX/Xsara?)

Inlägg av MrMikaelEricsson » tis 21 aug 2018, 06:25

Jag håller med Morbido. Har en 205a med GTi6 motor, GAZ dämpare, orginal bakaxel men ren., 888or, 306 GTi bromsar fram. Räcker fint och jag begränsar bilen länge till. En bättre förare än jag har bevisat det och körde med fina tider. Jag upplever inte min bakaxel som ett problem, den släpper bara om jag dummar mig.

Sendt fra min SM-N950F med Tapatalk

Mikael Ericsson - Peugeot Sport Club | Sekreterare
Peugeot 205 GTI fantast
Motto: Det SKALL gå att elda med snö

Användarvisningsbild
hedis
Kassör
Kassör
Inlägg: 6327
Blev medlem: tor 25 maj 2006, 13:49

Re: 205 GTi-modifieringar för bana/sport (309/306/ZX/Xsara?)

Inlägg av hedis » tis 21 aug 2018, 10:42

Originalbakaxeln fungerar, så länge man har rätt fjädrar fram
Alexander Hedström - Peugeot Sport Club | Kassör

BMW 330d e91 -10        Bruksbil
Peugeot 306 GTi -97       226hk N/A busbil
Peugeot 206 RC -04          To be bruksbil

Tack till: FR-Autosport

MrRaffe
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 18 jul 2013, 20:39
Ort: Skattkärr-Karlstad

Re: 205 GTi-modifieringar för bana/sport (309/306/ZX/Xsara?)

Inlägg av MrRaffe » tis 21 aug 2018, 21:04

Morbidio skrev:
tis 21 aug 2018, 05:12
Det var oss du köpte bilen ifrån :) Den kördes aldrig på bana i vår ägo iaf och coilsen är nog raceland, dvs billigare coils. Inte fel att uppgradera med en uppsättning GAZ/Koni eller dylikt.

Jag är rätt säker på att oljetråget ska vara bytt till ett XU10 men kan inte svära på det då det är länge sedan vi skruvade med bilen.

Lås inte upp dig på att du tvunget måste ha 309 bakaxel. Byt dämpare, renovera bakvagnen och bromsar så kan du börja köra istället. Sen kan man uppgradera allt eftersom man känner att det är bilen och inte föraren som begränsar varvtiderna.


Den motorn som sitter i din bil är ju redan trimmad, och renoverades för ca 5 år sedan. Sitter ju trimkammar med ställbara kamdrev, J4Z-kolvar, extraktorgrenrör, planad topp bland annat. Har för mig att växellådan som sitter på är från Mi16, kanske är läge att byta till en 205 GTi-låda för lite bättre utväxling.
Hej. Växellådan misstänker jag är från en 205, 88 modell. Baserar detta endast på att vid 90km/h så varvar jag 3000. Alltså exakt samma som min 205 88 med 8v motor gör. Man jag kan ha grovt fel så klart.
Gällande bakaxeln så handlar det om att min gamla 205-88 har en bakaxel som är helt stel och måste renoveras. tyckte att det vore bättre att köpa en axel som är bättre och i toppskick.
Jag bollar nu lite ideer i mitt huvud, jag har två 205. Din gamla 89a och en 88a, karossen är MYCKET bättre på 88:an då den står i garaget senaste 10-13 år. Vill köra 88.an till Polen nästa höst och göra i ordning 88:an till så när orginal med 89:ans nuvarande bakaxel så jag får en fungerande, plus bromskivor. Sen kan 309ans bakaxel monteras på din gamla bil och den ska jag ha som en bil att ta ut på bana ibland. Så klart ska brommsar och bra coils monteras.
Sen ska du veta att jag tar väl hand om din gamla 205a!
Och tack för uppdatering om bilens historik, då det mesta har fallit i glömska.

MrRaffe
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 18 jul 2013, 20:39
Ort: Skattkärr-Karlstad

Re: 205 GTi-modifieringar för bana/sport (309/306/ZX/Xsara?)

Inlägg av MrRaffe » tis 21 aug 2018, 21:10

Morbidio skrev:
mån 20 aug 2018, 17:42
Funkar med bromsar från 206 RC samt 307 2,0 också (lite vanligare än 306 GTi6). Alla dom har 283 mm skivor, kryllar ju nästan av 307or på skrotarna runtom i landet.
Gäller kompatibilitet även bromsok eller bara skivor? Om 307ans ok funkar så hinner jag fixa bromsar innan kommande körning på gälleråsen om 2v. :D

Morbidio
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 11099
Blev medlem: tis 11 maj 2004, 12:08

Re: 205 GTi-modifieringar för bana/sport (309/306/ZX/Xsara?)

Inlägg av Morbidio » ons 22 aug 2018, 08:33

Ok och skivor funkar :thumbup:

Skapa en projekttråd istället så kan vi kanske fortsätta där istället? :)

Användarvisningsbild
Peder
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 5774
Blev medlem: tis 10 apr 2007, 19:46
Ort: Göteborg

Re: 205 GTi-modifieringar för bana/sport (309/306/ZX/Xsara?)

Inlägg av Peder » tis 04 sep 2018, 11:13

Glöm inte av att vi köra på Hultsfred den 22-23 september!
Peder Balerado - Peugeot Sport Club | Suppleant
Peugeot 306 Dimma Coupé Highboost -95

MrRaffe
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 18 jul 2013, 20:39
Ort: Skattkärr-Karlstad

Re: 205 GTi-modifieringar för bana/sport (309/306/ZX/Xsara?)

Inlägg av MrRaffe » tis 04 sep 2018, 11:19

Peder skrev:Glöm inte av att vi köra på Hultsfred den 22-23 september!
Vet! Tyvärr så är det just helgen då min fru jobbar mastodontpass på jobbet och jag är ensam med småbarn. Ibland har man gudarna emot sig.

Skickat från min S60 via Tapatalk


Eriko
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 204
Blev medlem: lör 15 sep 2007, 17:14
Ort: hofors

Re: 205 GTi-modifieringar för bana/sport (309/306/ZX/Xsara?)

Inlägg av Eriko » Igår, 12:16

hedis skrev:
tis 21 aug 2018, 10:42
Originalbakaxeln fungerar, så länge man har rätt fjädrar fram
vad bör man ha för hårdhet fram ungefär när man fortfarande har org bakaxel för att få rätt balans?

Användarvisningsbild
MrMikaelEricsson
Sekreterare
Sekreterare
Inlägg: 2222
Blev medlem: sön 12 maj 2013, 14:14

Re: 205 GTi-modifieringar för bana/sport (309/306/ZX/Xsara?)

Inlägg av MrMikaelEricsson » Igår, 12:28

Jag har GAZ coilovers fram och det funkar bra. Vet ej hur hårda de är.

Sendt fra min SM-N950F med Tapatalk

Mikael Ericsson - Peugeot Sport Club | Sekreterare
Peugeot 205 GTI fantast
Motto: Det SKALL gå att elda med snö

Skriv svar