INFORMATION!
Just nu ligger hemsidan nere för uppdatering samt förnyas kan ta ett tag.
Om man har problem att logga in får man testa att rensa sina cookies i webbläsaren!

Webshop finns i nuläget på denna adress http://webshop.peugeot-sport-club.se/index.php !

Laga Trasigt slutsteg

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Skriv svar
wille_89_
Registrerad
Registrerad

Laga Trasigt slutsteg

Inlägg av wille_89_ » sön 29 sep 2013, 21:08

hej jag köpte ett gas 200.4 slutsteg för några årsen, de har använts länge och funkat. vi provade för ett tag sen att paralellkoppla en 1600w baslåda me 2 12 or plus en biltema baslåda 1000 watt på 2 bryggade kanaler på mitt 4 kanalssteg, då klippte de o stängde av sig till man tog bort kopplingen, men inget gick sönder. köpte biltemas 6x9or i somras och de har funkat jättefint, dessa var kopplade per utgång 2 bak.

men ja paralellkopplade dessa i bryggat läge för 2 v sen altlså ca 600 watt t båda sammanlagt. när vi drog på börja dom ryka flera grr, men de funkade fortf, glömde ställa ner effekten på dom. o ngåra dar senare nrä min kompis dumt nog drog på full basisntällning och maxade ljduet så brann dom upp. bara diskanterna funklade men dagen efter så funkar inte steget alls.

är de svårt att laga ett slutsteg? de är i protectinmode nu. och ger ingen ström el ljud på utgångarna.
vet många som öppnat och lagat kopplingar mm inne i steget som släppt. ganska vanligt, tror ni ja kan hitta nån koppling som släppt/lödning i steget :) synd att slänga de.

o vet ni nån som lagar steg billigt?

Användarvisningsbild
Janne L
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Re: Laga Trasigt slutsteg

Inlägg av Janne L » sön 29 sep 2013, 21:53

Det borde vara relativt lätt att se om något brunnit inne i steget, så öppna du och kika först.
Peugeot 306 GTI -97 Banracer
Tack till FR-Autosport

Svävar även runt i: Dompan, Citroen C5 V6 Exclusive -07
Träffbilder: HIT ME!

wille_89_
Registrerad
Registrerad

Inlägg av wille_89_ » mån 30 sep 2013, 00:23

1.har kollat, hittar inget :/ någon som vet nån som fixar slutsteg? är de nån speciell spole eller kondensator ja kan mäta upp som brukar brännas??

2.jag fick inte loss hela kretskortet från steget även fast ja lossa alla skruvar som skulle lossas.
3.de va massa metallblad som stog brevid varandra, och 2 låg ihop. sen 3 blad till som ocklså en låg emot den andra va gör dessa?
4.vart hittar jag relät som slår på steget?

pät
Registrerad
Registrerad

Inlägg av pät » mån 30 sep 2013, 00:37

Såna här frågor borde du ta till ett bilstereoforum, där får du garanterat svar från flera personer, även om vi har några få jätteduktiga här. :-)
Patrik

Opel Vectra OPC2 - 2007

wille_89_
Registrerad
Registrerad

Inlägg av wille_89_ » mån 30 sep 2013, 00:46

då får gärna de duktiga stiga fram o hjälpa mig :) är ledsen att min steg är brunnet nu :( vill laga de. får väl regga mig på nåt forum då.

jag regga mig på garaget. läst lite me o de är tydligen transistoerna de me 3 ben som sitter på sidan inne i steget som brukar bli brända. så ska mäta dom imon.

Användarvisningsbild
olsén
Registrerad
Registrerad

Re: Sv: Laga Trasigt slutsteg

Inlägg av olsén » mån 30 sep 2013, 05:12

Metallflänsarna är till för kylning.
Tyvärr så tror jag du har kört steget så varmt att det är flera resistorer och kondensatorer som bränt.

När det kommer till lagning så kostar det nog mer att lämna in än att köpa nytt ( nyare)

skickat från fickan...
Äger:
*406 kombi V6
*Mitsubishi Lancer Evolution IX Wagon

I Garaget:
*projekt 2000-nångång"Babe"
*dremel multi

Christian Olsén - Peugeot Sport Club
Utsedd till klubbens starkaste person!
Filmstjärnan

Användarvisningsbild
Pompe
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Pompe » mån 30 sep 2013, 07:01

Finns riktigt bra steg ute på blocket för löjliga summor ibland. Köpte ett mds t5 (äkta 1700WRMS+ i 1ohm) för 1000kr när dom egentligen har 2-3ggr högre värde.

Slutsteg som brinner är dyrt och fixa, kan inte jämföras med glappande komponenter. Ditt GAS steg(som är budgetmärke enligt mig) lär inte vara värt och fixa alls om det är brunnet.

Dom steg som man brukar reparera är oftast dyra (15-25kkr) steg men även sällsynta/antika steg.
Pontus Osterlindh Peugeot Sport Club | -
- Peugeot 308 GTi-16

- SKODA OCTAVIA III - 13 - SÅLD
- BMW 520D - 11 - SÅLD
- Peugeot 208 GTi - 12 - SÅLD
- Peugeot 406 Coupé V6 - 00 - SÅLD
- Peugeot 307 SW Griffe 1.6 - 04 - SÅLD och skrotad
- Volvo V70 2.5T AWD -98 - SÅLD
- Peugeot 605 Sedan 2.0T - SÅLD och skrotad
- Toyota MR2 Turbo -91 JDM - SÅLD
- Peugeot 206 GTi -00 - SÅLD
- Peugeot 405MI16X (4x4) - SÅLD och skrotad
- 205 GTi -92 Fransk import - SÅLD och skrotad
Nr.1725

wille_89_
Registrerad
Registrerad

Inlägg av wille_89_ » tis 01 okt 2013, 01:42

ajo men mitt steg kostade 3000kr nytt och är ett rejält kraftigt steg. jag hittade faktiskt inget på blocket i min prisklass. de går bara på några 100ingar att laga de så ja försöker iaf.
jag la upp en tråd på garaget men har inte fått svar ännu. jag lägger upp värdena ja fick här om någon kanske skulle va bra på elektronik o kunde hjälpa mig :) värt ett försök iaf.
Värdena:

alla de stora transistorerna är de ingen kortis i och jag får 15k ohm mellan plint 1&2 o 8k ohm1&3 och ingen kortslyutning men på de 4 sista trissorna längst upp t höger är de total kortis och de är brända de ser man så va ja förstått är bara de trasiga smile

Men ja mätte även upp alla de små. o på dem fick ja 1k ohm mellan plint 1 och 2,3 o ch mellan samtliga 2 och 3 var de "kortis" eller o ohm kontakt så de verka som alla funkade FÖRUTOM
den första som de var kortis i på alla plintar emellan och 2 st som de var 0.09k ohm mellan plint 1 och 2,3

jag mätte med minus på plint 1 alltid. o plus på de andra då fick ja fram rätt värden (dessa)
slutsteget var inte inkopplat vid mätningen

så min slutsats är , att de 4 STORA trissorna är brända och de 3 små? rätta mig smile o säg gärna va ni tror om trissorna ja mätt upp. har inte sett nåt annat bränt på steget så gissar att de är detta som gått.
för isf beställer ja nya trissor. o löder dit. har lite elvana o att löda.

nån som har nån bra sida att beställa ifrån btw smile?

Asbjørn S
Registrerad
Registrerad

Inlägg av Asbjørn S » tis 01 okt 2013, 11:57

Bilder och ett schema på printkortet er hva som behøvast for att felsøka på riktig. Du kan ju meta tils du blir tokig utan att meta på dom retta stellerna ;)

Dom her borde ha hva du søker:
http://se.farnell.com/
Asbjørn Skarpsno

Peugeot 306GTI-6 Breake -00
Peugeot 306T16 "maxi" -95

wille_89_
Registrerad
Registrerad

Inlägg av wille_89_ » tis 01 okt 2013, 13:11

jag är inte god nog till att felsökaelschema på ett steg men ^^ jag hittade några transistorer på elfa som ja tänkte beställa :) o de heter"K TIP 35c 541" de små heter: "F45 fqb 85no 6" den lilla hitta ja inte på elfa :( måste ha 3 st såna

Användarvisningsbild
EpoXXy
Registrerad
Registrerad

Inlägg av EpoXXy » tis 01 okt 2013, 14:53

Så istället för att leta på ett elschema till steget och felsöka korrekt och kanske hitta felet direkt, så chansar du utifrån din mätning (som kanske inte är korrekt ändå) och köper delar?

Det lät ju.......bra...
Nuvarande Bil(ar):
205 GTI - Projekt Turbo, Volvo V50 T5 AWD, BMW 320 - isbil, Volvo 360 - isbil.

Motto:
Fint folk kommer sent, kommer man inte alls så är man skitsnygg!

pät
Registrerad
Registrerad

Inlägg av pät » tis 01 okt 2013, 16:37

Jag tycker nästan lite synd om dig ibland, gör rätt för en gångs skull och förvärra inte allt.
Patrik

Opel Vectra OPC2 - 2007

wille_89_
Registrerad
Registrerad

Inlägg av wille_89_ » tor 03 okt 2013, 00:23

sluta va så hårda. jag KAN INTE tyda elscheman till elektriska komponenter, de är bara elsheman t bilar jag kan läsa och felsöka.
jag har mätt upp samtliga utan avbrott o kontakt med samma ohm tal förutom några få, o dessa MÅSTE alltså vara trasiga då de är kortis i dessa på alla ben. är inte de logsikt? men visst helt hundra kan man ju inte vara att de bara är dessa som är trasiga, och de små transistorerna ja skrev har jag inte hittat på elda än.
detta är de enda sättet ja kan göra på. inte ens ni kan.

men jag har inte bestämt mig väntar på svar på garaget för att vara säker på felsökningen ja gjort samt rätta transistorer. för de verkade vara de enda som var bränt. hur man mäter dioder mm i backriktningar som ja läst om förstår jag inte ett dutt om.

Användarvisningsbild
olsén
Registrerad
Registrerad

Inlägg av olsén » tor 03 okt 2013, 14:03

Du fick pm av mig i tisdags. Kolla av dem!

skickat från fickan...
Äger:
*406 kombi V6
*Mitsubishi Lancer Evolution IX Wagon

I Garaget:
*projekt 2000-nångång"Babe"
*dremel multi

Christian Olsén - Peugeot Sport Club
Utsedd till klubbens starkaste person!
Filmstjärnan

Skriv svar