INFORMATION!
Just nu ligger hemsidan nere för uppdatering samt förnyas kan ta ett tag.
Om man har problem att logga in får man testa att rensa sina cookies i webbläsaren!

Webshop finns i nuläget på denna adress http://webshop.peugeot-sport-club.se/index.php !

Fälg-info, vilken fälg passar vilken bil

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Användarvisningsbild
Jönsson
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 6601
Blev medlem: tor 04 aug 2005, 00:18
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Fälg-info, vilken fälg passar vilken bil

Inlägg av Jönsson » sön 01 feb 2009, 12:43

Dyker ju upp trådar angående om en fälg från en bil passar på en annan. Tänkte vi kunde göra en tråd där vi tar hand om detta en gång för alla? Skriva upp ET från dom vanligaste modellerna och bultcirkeln. Vad kan vi mer behöva skriva upp i tråden? max storlek på fälgen? max bredd? te.x så är väl 17" max på en 205a och bredden är väl typ 7.5 eller 8"?

Börjar med några ET som jag hittat på en hemsida iaf. Hoppas dom är rätt iaf.

Modell:_________________Bultcirkel____ET

205 82-96_______________4/108______28(Gti har ET24)
206 98> _______________4/108______28
306 92>02______________4/108______ 24
405 87-95_______________4/108______24(Skiljer ET på vanliga 405 och mi16?)
406 96>________________4/108______ 18
605 90>________________5/108______45


Har somsagt bara tagit infon från en annan hemsida så om det är något som inte stämmer så säg till så ändrar jag direkt.

Vet inte om tråden ligger i rätt forum ens? Var osäker på om den skulle ligga i mektips eller i ICE.

Och innan ja får höra det av något wiseass.. JA! jag vet att det finns på förstasidan under modellinfo men eftersom dom flesta tittar här före dom tittar på förstasidan så tyckte jag de kunde passa med en tråd om det på forumet också.
Senast redigerad av 1 Jönsson, redigerad totalt 0 gånger.
Ich Bin obst gemuse
306 Gti-99
Datsun 240Z-73

Forsberg
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 409
Blev medlem: ons 02 jul 2008, 11:20
Ort: LKPG
Kontakt:

Inlägg av Forsberg » sön 01 feb 2009, 12:59

Bra initiativ. Finns dessutom inte, vad jag såg, nånting om ET under modellinfo.

Hur är det nu, högre ET än original bygger inåt, och då krävs spacers, och lägre ET än original bygger utåt. Vad behövs då? Säg att jag har ett par fälgar med ET 10 och vill ha dem på en 406 med ET 18, är det lugna pucken? :?
406 2,2 Sport -02
Min tagline fuckade upp sig, till Lapidus förtret.

Användarvisningsbild
Jönsson
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 6601
Blev medlem: tor 04 aug 2005, 00:18
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Jönsson » sön 01 feb 2009, 13:01

Kolla under "vanliga frågor" när du e inne i modellinfo :)

ja ju lägre ET ju längre ut kommer väl fälgen om jag fattar rätt. ET är väl måttet från navet i fälgen till mitten av fälgen.

Kopierar detta från Däckgrossistens hemsida.

Fälgens ( ET – mått ) offset – inpressningsdjup.

ET mått visar hur långt in eller ut fälgen sitter i förhållande till fälgens mittpunkt ( Anläggningsytan mot navet till fälgens mittpunkt) finns oftast angivet på fälgen. Alufälgar så finns stämpeln oftast instansad på insidan av fälgen. Stålfälgar så finns oftast instansad på fälgens utsida.

Exempel : 6,5 x 15 ET 45

Det betyder att anläggningsytan ligger 45 mm utanför fälgens mittpunkt och om man byter till en fälg med lägre ET mått exempel ET 35 så kommer fälgen att bredda utåt med 10 mm

1 : Börja med att mäta fram fälgens bredd ( C )
2 : Mät från fälgens bakre kant till anläggningsytan mot navet ( B )
3 : Minska B – måttet med halva fälgens bredd.
4 : Resulatet är inpressningsdjupet ( A )

Bild
Ich Bin obst gemuse
306 Gti-99
Datsun 240Z-73

Forsberg
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 409
Blev medlem: ons 02 jul 2008, 11:20
Ort: LKPG
Kontakt:

Inlägg av Forsberg » sön 01 feb 2009, 13:07

haha ok, gäller att kolla ordentligt :oops:

mjo, det är väl något sådant. så om ET är högre än vad det egentligen ska vara så kommer hjulet för långt in och tar i innerskärm och kanske t om skivor och ok. men om fälgen hamnar lite för långt ut (om ET är lägre), gör det nån skada tro?
406 2,2 Sport -02
Min tagline fuckade upp sig, till Lapidus förtret.

datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem
Inlägg: 4626
Blev medlem: lör 18 jun 2005, 12:55
Ort: Köping

Inlägg av datapata » sön 01 feb 2009, 13:29

och jag skriver återigen att ET är helt oitressant om man inte vet vilken bredd det är på fälgen så det måste också med isf. och såklart är det fälgarna som har ett ET, inte bilen. på vissa bilar finns det vääldigt gott om utrymme i hjulhusen varför det får plats mycket bredare fälgar än orginal. så en lista säger inte allt, men det kan vara en bra hjälp i fälgvalet. men som sagt, fälgens bred måste också med.

tidiga 205 gti ex. har ET24?? men är bara 5,5" bred. tar man då en valfi fälg som är ex 7" bred med ET 24 så passar den INTE!!
205 T16 -90

Forsberg
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 409
Blev medlem: ons 02 jul 2008, 11:20
Ort: LKPG
Kontakt:

Inlägg av Forsberg » sön 01 feb 2009, 13:34

I see! det är en djungel av vilda siffror därute :shock:
406 2,2 Sport -02
Min tagline fuckade upp sig, till Lapidus förtret.

Användarvisningsbild
Jönsson
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 6601
Blev medlem: tor 04 aug 2005, 00:18
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Jönsson » sön 01 feb 2009, 13:43

Jupp..

listan ja skrev är ju vad orginalfälgarna har. Många som vill byta fälgar hit o dit från orginalbilarna. Är ju till viss del hjälp ju.
Ich Bin obst gemuse
306 Gti-99
Datsun 240Z-73

krille!
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1734
Blev medlem: sön 05 jun 2005, 10:06

Inlägg av krille! » sön 01 feb 2009, 16:01

Gällande 206ans ET så har jag här på forumet oftast sett 25 och 28 nämnas, ibland 34 men definitivt mer sällan, stämmer det då verkligen?

Mina sommarfälgar(17" vs 15" original) är på ET 37 och används tillsammans med 12mm spacers, vilket bör ge en grund-ET på 25, OM det nu är beräknat på det("om" för att dessa skaffats av tidigare ägare).
Givetvis kan det bara ha varit anpassat efter utseende eller icke utnyttjat utrymme i hjulhuset eller rent av skillnaden i bredd, men det låter i mina öron som lite väl exakta siffror för att vara en slump med tanke på de siffror som nämnts i otaliga trådar här.

Är bara nyfiken på vad som egentligen stämmer, var folk fått sina siffror ifrån bland annat :)

datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem
Inlägg: 4626
Blev medlem: lör 18 jun 2005, 12:55
Ort: Köping

Inlägg av datapata » sön 01 feb 2009, 17:35

krille! skrev:Gällande 206ans ET så har jag här på forumet oftast sett 25 och 28 nämnas, ibland 34 men definitivt mer sällan, stämmer det då verkligen?

Mina sommarfälgar(17" vs 15" original) är på ET 37 och används tillsammans med 12mm spacers, vilket bör ge en grund-ET på 25, OM det nu är beräknat på det("om" för att dessa skaffats av tidigare ägare).
Givetvis kan det bara ha varit anpassat efter utseende eller icke utnyttjat utrymme i hjulhuset eller rent av skillnaden i bredd, men det låter i mina öron som lite väl exakta siffror för att vara en slump med tanke på de siffror som nämnts i otaliga trådar här.

Är bara nyfiken på vad som egentligen stämmer, var folk fått sina siffror ifrån bland annat :)
har du orginalfälgarna kvar? isf är det bara kika på dem vad det står det är för ET. även bredd kan du notera. ganska enkelt :) jämför också bredden på dina gamla och nya fälgar så vet du om det var slumpen eller nån som satt dit exakt spacer.

ofta finns det ju lite mer utrymme innåt om man byter till större tum än orginal, vilket beror på att oftast är det lite "ballong" med orginaldäcken. med lägre anpassad profil på däcken behöver de inte ens gå utanför fälgkanten.

och om man byter till annan bredd på fälgen vill man helst att ET ändras åt rätt håll så att man behåller samma spårvidd med de nya hjulen. annars kan man få en ganska spännande bil :lol:
205 T16 -90

Användarvisningsbild
Peter Igelhammar
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 14280
Blev medlem: tor 27 mar 2003, 22:50
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Peter Igelhammar » sön 01 feb 2009, 17:51

Saxar från hemsidan.
http://www.peugeot-sport-club.com/mekar ... .php?id=40

och även FAQ:

Däck/Fälgar

F. Jag skall köpa nya fälgar men vilka passar min?
S. Det finns ju olika bultantal/cirklar som man måste ta hänsyn till. 106 har 2 olika bultcirklar: 3-98 och 4-108, vilket betyder 3 eller 4 bultar och 98mm samt 108mm som man mäter från inre bulthålskanten till yttre bulthålskantem på bulten mitt emot. Sen har 205, 206, 305, 306, 309, 405, 406 samt Partner 4-108. 605 har 5-108, 806 och Expert har 5-98 och sist men absolut inte minst Boxer 5-118.

F. Kan jag ta vilka fälgar som helst så länge det är samma bultantal/ciklar?
S. Nej det är även andra saker som spelar in... Inpressning/ET, storlek, bredd på fälg, centrering och att fälgen går fritt från ok/skiva. Nästan varje modell har olika Offset...

* = uppgift saknas

Modell (bultcirkel, ET, centrumbult)
106 = (4/108, 20, 65.1)
205 = (4/108, 28, 65.1)
205 GTi = (4/108, 24, 65.1)
206 = (4/108, 28 eller 34mm, *)
305 = (4/108, 24, 65.1)
306 = (*, 18/20 eller 24/25, *)
309 = (*, 20 eller 25, *)
405 = (4/108, 24, 65.1)
406 = (4/108, 18, 65.1)
406 Coupé = (4/108, 12, 65,1)
607 V6 = (5/108, *, 65,1)
605 = (5/108, 44/45, 65.1)
806/Expert = (5/98, 31, 58.1)
Partner = (*, 18/20, *)
Boxer = (5/118, 68, 71.1)

Se även fälglista med ET och bultmönster hos Svenska Fälg.

F. Finns det andra bilmärken som jag kan ta fälgar ifrån?
S. Det finns tex Ford och Saab som man kan ta ifrån. Men även andra. Bara att fråga sig fram eller prova.

F. Vilken storlek kan jag ha som max?
S. Beror på hur mycket man vill modifiera själv. Man har sett 106 och 205:or med 17", 405 med 18". Men frågan är ju hur mycket skrapar det i och hur mycket har dom skurit bort i hjulhusen. Mer normalt är 106/205=16" 206/306/309/405/406/605=17" . Sen vilken bredd på fälgen du skall ha beror på vilken stil du skall köra... Normala stilen med 17":s 6-7,5" bredd eller den groteska tyska stilen med 14":s 7-8" bredd.

F. Vilken storlek på däck skall jag ha?
S. Den vanligaste storleken på 7 X 17" fälg är 205-40-17. Tänk på att profilhöjden inte är mm eller tum. Det är procent i höjd av däckets bredd. Ett 195-50-15 har lägre profil än ett 205-50-15. Så ju bredare däck desto lägre profiltal för att behålla rullomkretsen.
Peugeot Sport Club Veteran
http://www.igelhammar.se

Just nu:
9-5 SC "Dame Edna"

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16, 307 kombi

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.

Användarvisningsbild
Jönsson
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 6601
Blev medlem: tor 04 aug 2005, 00:18
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Jönsson » sön 01 feb 2009, 21:11

Kanoners Peter :)

Får väl bara hoppas att folk frågar i denhär tråden först innan dom skapar nya. Kanske är att önska för mycket? :roll:
Ich Bin obst gemuse
306 Gti-99
Datsun 240Z-73

Användarvisningsbild
Alex
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 6255
Blev medlem: lör 18 jun 2005, 19:06
Ort: Malmö

Inlägg av Alex » sön 01 feb 2009, 21:16

Om du vill så ändra ditt första inlägg med 206an. Jag har aldrig sett en fälg som har 34 på dem. Original är 28 ivf på GTi'n
Alexander Bergin - Peugeot Sport Club | Suppleant
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
Volkswagen Passat R -17

Användarvisningsbild
Peter Igelhammar
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 14280
Blev medlem: tor 27 mar 2003, 22:50
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Peter Igelhammar » sön 01 feb 2009, 22:03

E det inte den Et'n på snikarna? Plåtisar tex
Peugeot Sport Club Veteran
http://www.igelhammar.se

Just nu:
9-5 SC "Dame Edna"

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16, 307 kombi

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.

Användarvisningsbild
-Skalman-
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 889
Blev medlem: fre 15 dec 2006, 16:04
Ort: Kungsbacka

Inlägg av -Skalman- » mån 02 feb 2009, 11:47

De första Speedlines är vad jag känner till 14", 5,5" breda och ET24; de senare 15", 6" breda och ET19 (för övrigt exakt samma dimension som orginal Cyclones till 306 GTI)

Informationen under FAQ:en här på sidan är lite missvisande.

Nån får gärna rätta mig om jag har fel här :)
BMW 520d -17
Mazda MX-5 1,8 Sport (högerstyrd sommarbil - återfall)
Skalman Roadster http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=12250

Gamla synder:
205 GTI -89, Ford Puma, 306 GTI -00, Ford Fiesta ST, Ford Focus RS -03, BMW 323ti, Citroën Saxo VTS, BMW 330i, Mazda MX-5 Sport -02, 205 GTI CS -90, BMW Z3 3.0, 306 Rallye low boost

Användarvisningsbild
Peder
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 5774
Blev medlem: tis 10 apr 2007, 19:46
Ort: Göteborg

Inlägg av Peder » sön 21 feb 2010, 19:37

Modell (bultcirkel, ET, centrumbult)
106 = (4/108, 20, 65.1)
205 = (4/108, 28, 65.1)
205 GTi = (4/108, 24, 65.1)
206 = (4/108, 28 eller 34mm, *)
305 = (4/108, 24, 65.1)
306 = (*, 18/20 eller 24/25, *)
309 = (*, 20 eller 25, *)
405 = (4/108, 24, 65.1)
406 = (4/108, 18, 65.1)
406 Coupé = (4/108, 12, 65,1)
607 V6 = (5/108, *, 65,1)
605 = (5/108, 44/45, 65.1)
806/Expert = (5/98, 31, 58.1)
Partner = (*, 18/20, *)
Boxer = (5/118, 68, 71.1)
Peder Balerado - Peugeot Sport Club | Suppleant
Peugeot 306 Dimma Coupé Highboost -95

Användarvisningsbild
hedis
Kassör
Kassör
Inlägg: 6327
Blev medlem: tor 25 maj 2006, 13:49

Inlägg av hedis » sön 21 feb 2010, 19:54

Peder_306Dimma skrev:Modell (bultcirkel, ET, centrumbult)
106 = (4/108, 20, 65.1)
205 = (4/108, 28, 65.1)
205 GTi = (4/108, 24, 65.1)
206 = (4/108, 28 eller 34mm, *)
305 = (4/108, 24, 65.1)
306 = (*, 18/20 eller 24/25, *)
309 = (*, 20 eller 25, *)
405 = (4/108, 24, 65.1)
406 = (4/108, 18, 65.1)
406 Coupé = (4/108, 12, 65,1)
607 V6 = (5/108, *, 65,1)
605 = (5/108, 44/45, 65.1)
806/Expert = (5/98, 31, 58.1)
Partner = (*, 18/20, *)
Boxer = (5/118, 68, 71.1)
Tycker fortfarande denna listan är mycket missvisande. Titta bara på 306. Där gäller 18/20 för 6" bred fälg. Vad gäller för 24/25? Är det på en 1929219" bred fälg eller vad? Skulle behöva göra en riktig lista på org ET och bredd. Allt som hör till.

Gärna onödig info som bilder och namn på fälgarna. Ska se om jag kan påbörja något, men det kommer ta tid :P
Alexander Hedström - Peugeot Sport Club | Kassör

BMW 330d e91 -10        Bruksbil
Peugeot 306 GTi -97       226hk N/A busbil
Peugeot 206 RC -04          To be bruksbil

Tack till: FR-Autosport

Användarvisningsbild
Peder
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 5774
Blev medlem: tis 10 apr 2007, 19:46
Ort: Göteborg

Inlägg av Peder » sön 21 feb 2010, 19:57

hediis skrev:
Peder_306Dimma skrev:Modell (bultcirkel, ET, centrumbult)
106 = (4/108, 20, 65.1)
205 = (4/108, 28, 65.1)
205 GTi = (4/108, 24, 65.1)
206 = (4/108, 28 eller 34mm, *)
305 = (4/108, 24, 65.1)
306 = (*, 18/20 eller 24/25, *)
309 = (*, 20 eller 25, *)
405 = (4/108, 24, 65.1)
406 = (4/108, 18, 65.1)
406 Coupé = (4/108, 12, 65,1)
607 V6 = (5/108, *, 65,1)
605 = (5/108, 44/45, 65.1)
806/Expert = (5/98, 31, 58.1)
Partner = (*, 18/20, *)
Boxer = (5/118, 68, 71.1)
Tycker fortfarande denna listan är mycket missvisande. Titta bara på 306. Där gäller 18/20 för 6" bred fälg. Vad gäller för 24/25? Är det på en 1929219" bred fälg eller vad? Skulle behöva göra en riktig lista på org ET och bredd. Allt som hör till.

Gärna onödig info som bilder och namn på fälgarna. Ska se om jag kan påbörja något, men det kommer ta tid :P

Men det ger ju ett hum iaf :)
Peder Balerado - Peugeot Sport Club | Suppleant
Peugeot 306 Dimma Coupé Highboost -95

datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem
Inlägg: 4626
Blev medlem: lör 18 jun 2005, 12:55
Ort: Köping

Inlägg av datapata » sön 21 feb 2010, 19:58

hediis skrev:
Peder_306Dimma skrev:Modell (bultcirkel, ET, centrumbult)
106 = (4/108, 20, 65.1)
205 = (4/108, 28, 65.1)
205 GTi = (4/108, 24, 65.1)
206 = (4/108, 28 eller 34mm, *)
305 = (4/108, 24, 65.1)
306 = (*, 18/20 eller 24/25, *)
309 = (*, 20 eller 25, *)
405 = (4/108, 24, 65.1)
406 = (4/108, 18, 65.1)
406 Coupé = (4/108, 12, 65,1)
607 V6 = (5/108, *, 65,1)
605 = (5/108, 44/45, 65.1)
806/Expert = (5/98, 31, 58.1)
Partner = (*, 18/20, *)
Boxer = (5/118, 68, 71.1)
Tycker fortfarande denna listan är mycket missvisande. Titta bara på 306. Där gäller 18/20 för 6" bred fälg. Vad gäller för 24/25? Är det på en 1929219" bred fälg eller vad? Skulle behöva göra en riktig lista på org ET och bredd. Allt som hör till.

Gärna onödig info som bilder och namn på fälgarna. Ska se om jag kan påbörja något, men det kommer ta tid :P
jag skrev just typ samma sak i nån annan tråd :D och har skrivit det mååånga gånger. all info finns ju tillgänglig på serviceboxen, även blider och namn på fälgarna. ska man behöva sätta sig och klippaklistra i paint?

t.ex. det vi kallar för GTR, vad kommer det namnet ifrån? på servicebox heter de Ouragon till 206, och Ouragan till 406
205 T16 -90

Användarvisningsbild
R-Gubbe
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 10889
Blev medlem: tis 20 jun 2006, 12:33
Ort: Hedemora
Kontakt:

Inlägg av R-Gubbe » sön 21 feb 2010, 20:29

På tal om fälgar. Är det någon som har en susning om vad man ska ha för fälgar som passar på en 205'a men Brembo ok och 283mm skivor? Det går ju tydligen med en 16mm spacer och de flesta fälgarna. Men nu undrar jag vad det ska vara utan spacer.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.

datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem
Inlägg: 4626
Blev medlem: lör 18 jun 2005, 12:55
Ort: Köping

Inlägg av datapata » sön 21 feb 2010, 20:35

R-Gubbe skrev:På tal om fälgar. Är det någon som har en susning om vad man ska ha för fälgar som passar på en 205'a men Brembo ok och 283mm skivor? Det går ju tydligen med en 16mm spacer och de flesta fälgarna. Men nu undrar jag vad det ska vara utan spacer.
det beror på vilka pengar du vill lägga. tippar på att de flesta motorsportfälgarna går fritt, de compomotiv jag hade var ju specialgjorda för de oken så där var det lugnt. undrar om inte pär konstaterade att de gick fritt från vanliga compomotive också. jag har ju 8 tummare liggande med de hade jag tänkte behålla.
janerik_V eller vad han hette hade också några fälgar som pasade minns inte vilka det var, kanske OZ? men som regel alla motorsportfälgar brukar ha bra med plats för stora bromsar :)
205 T16 -90

Skriv svar