INFORMATION!
Forumet har blivit mer inaktuell idag pga Facebooks dragkraft av medlemmar.
Om ni söker aktuell information från PSC eller söker aktiva medlemmars hjälp kan ni hitta samtliga på våran facebook grupp, detta riktiga men nu mer inaktiva forum agerar arkiv för er som söker info
facebook länk nedan. https://www.facebook.com/groups/peugeot ... ?ref=share
Dock finnes webshopen kvar till förfogande på länken nedan.

Webshop http://webshop.peugeot-sport-club.se/index.php

Kullen..kommentarer.

Här diskuterar vi såväl våra egna officiella träffar som mindre sammankomster och andra evenemang
WaZ
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av WaZ » mån 29 sep 2003, 22:04

Pär skrev:Jag kan förresten tänka mig att när man väl lärt sig få 205:ans egenheter att jobba FÖR en istället för EMOT en, att man kan sätta grymma tider på Kullen. 406:an är ju ärligt talat väldigt förlåtande, som även André nämnt, men den är knappast lika snabb som en välrattad 205 GTi med schysta däck mm.

När vi nu blivit specifika och pratat en del om blåa LeMans, så tycker jag att det märktes en brant utvecklingskurva bakom ratten på båda.

WaZ höll undan ordentligt i kvarnen, vilket f.ö. är ett ganska bra ställe att känna på greppet, jag hängde knappt med i första 2/3, sen gäller det att våga drifta ut över det lilla krönet. Men det är klokt att inte göra det om man inte är helt säker på var banan slutar.
Man får tacka för berömmet Pär! Känns faktiskt lite extra när det kommer från dig om jag ska vara ärlig, du verkar kunna det där med bankörning så jag är stolt nu! :D

Sen tror jag du har rätt med din teori om 205an, med rätt man bakom ratten och rätt däck så tror jag också på fina tider! Min första gång jag körde bana nu som sagt och jag tycker ändå att man hakade på duktigt på de flesta med den lille blå!

//D
Snart i en Corrado G60... Mmm, kompressor smakar mumma!

WaZ
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av WaZ » mån 29 sep 2003, 22:06

Loffas skrev:waz: jag märkte att ditt oljetryck inte rörde sig något när jag åkte med.
den låg konstant runt 4bar tror jag även när du varvade friskt. om det kan ha något med saker o ting att göra. tempen låg på stabila 95-100 iaf.
Hjälp mig nu :)
Eftersom jag inte är så skarp när det gäller motorer och så... så kan du kanske förklara det där för mig, skulle det vara till det sämre eller till det mycket bättre? :oops: :?
Snart i en Corrado G60... Mmm, kompressor smakar mumma!

Användarvisningsbild
Pär H
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Pär H » mån 29 sep 2003, 22:58

Sen är det på plats att påpeka att det där med tider, 1:06, 1:10, 1:17 mm är bara vad man KÄNNER liksom, eller hur? Det är ju aldrig någon som tar tid på riktigt på dessa möten, eller hur?

Användarvisningsbild
André V
Registrerad
Registrerad

Inlägg av André V » mån 29 sep 2003, 23:02

Pär skrev:Sen är det på plats att påpeka att det där med tider, 1:06, 1:10, 1:17 mm är bara vad man KÄNNER liksom, eller hur? Det är ju aldrig någon som tar tid på riktigt på dessa möten, eller hur?
Självklart inte! Det där känner man ju helt själv. ;)

Apropå tidtagning stod jag och klockade en polare under ett antal varv på "Knutan" när PSC hade banträff, lyckligt ovetande om att de i princip har spöstraff för klockning på banträffarna...
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11 | Bekvämbil: 406 V6 Coupé Aut -00
Körde:
Toyota Avensis 2.4 Kombi -06
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00

stellan
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av stellan » mån 29 sep 2003, 23:26

André V skrev:Självklart inte! Det där känner man ju helt själv. ;)

Apropå tidtagning stod jag och klockade en polare under ett antal varv på "Knutan" när PSC hade banträff, lyckligt ovetande om att de i princip har spöstraff för klockning på banträffarna...
vadå? får man inte klocka folk?

Användarvisningsbild
Pär H
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Pär H » mån 29 sep 2003, 23:33

Leibel skrev: .....vadå? får man inte klocka folk?
Kan bli besvärligt med försäkringsbolaget om det händer nåt och det visar sig att tidtagning ägt rum.

Användarvisningsbild
André V
Registrerad
Registrerad

Inlägg av André V » mån 29 sep 2003, 23:45

Leibel skrev:
André V skrev:Självklart inte! Det där känner man ju helt själv. ;)

vadå? får man inte klocka folk?
Just Porsche-klubben är stenhårda med reglerna vid sina banträffar. Ingen klockning får förekomma, av den anledningen Pär nämnde precis, samt det faktum att vissa kanske kör lugnare om de inte ska "slå personligt rekord".

EDIT: och självklart menade jag PCS i mitt förra inlägg, inte PSC.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11 | Bekvämbil: 406 V6 Coupé Aut -00
Körde:
Toyota Avensis 2.4 Kombi -06
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00

Raderat konto
Registrerad
Registrerad

Inlägg av Raderat konto » tis 30 sep 2003, 02:19

Visst är 205:orna jäkligt rappa får jag hålla med om. Men jag vill påpeka att jag åkte ikapp båda de blåa med min BX även om jag fick jobba hårt. Tråkigt nog snurrade både VaZ och Jocke just när jag kommit ikapp så jag fick inget tillfälle att se om det var möjligt att passera dem. Men uppvisningen VaZ bjöd på var intressant att se bakifrån :D Tur att det inte slutade illa bara. Ett gott råd när man får så kraftiga slängar på bakänden är att ge gas och dra rätt den, men det kräver en del is i magen. Är fortfarande imponerad av skillnaden vid våtgrepp med de däck jag lånade av André och mina blanka ventus.
Kanske kunde jag tjänat lite på att slänga ut mina 50 kilo verktyg jag hade i bagaget, men jag kände att det kunde behövas lite tyngd bak också eftersom det var så halt på banan. Ser absolut fram emot att åka på denna bana torr nästa år, den är jäkligt kul upplagd :D

Tillägg: Efter att ha kollat på lite fler bilder har jag noterat en sak. 205:orna har i princip innerbakhjulet i luften i svängarna, det kanske kan vara en orsak till att de släpper en del? Nån form av åtgärd på chassit kanske skulle kunna förbättra en del.

Användarvisningsbild
Pär H
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Pär H » tis 30 sep 2003, 09:13

TheDagger skrev:.....Tillägg: Efter att ha kollat på lite fler bilder har jag noterat en sak. 205:orna har i princip innerbakhjulet i luften i svängarna, det kanske kan vara en orsak till att de släpper en del? Nån form av åtgärd på chassit kanske skulle kunna förbättra en del.
Det är ganska normalt och behöver inte ha någon negativ inverkan. Tvärtom så är det bättre än om inre framhjulet skulle lyfta. Se på Super Toring-bilarna, de ser också ut som pinkande hanhundar i svängarna.

Fredrik Sjöberg
Registrerad
Registrerad

Inlägg av Fredrik Sjöberg » tis 30 sep 2003, 10:54

Pär skrev:Sen är det på plats att påpeka att det där med tider, 1:06, 1:10, 1:17 mm är bara vad man KÄNNER liksom, eller hur? Det är ju aldrig någon som tar tid på riktigt på dessa möten, eller hur?
Alltså, man ska ju inte bestämma innan man kör att någon ska klocka en bara vilket ingen gjorde vad jag vet...

Den här bilen körde, enligt nån som inte alls klockade den, på 58 sekunder... :D

http://medlem.spray.se/fsj79/kinnekulle/Pict1041.jpg

Eric Josefsson
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av Eric Josefsson » tis 30 sep 2003, 11:06

Får man inte klocka borde man inte heller få filma för då går ju klockning att ordna i efterhand.. :wink:
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16

Jocke W
Registrerad
Registrerad

Inlägg av Jocke W » tis 07 okt 2003, 17:45

Ja jag lärde mig att inte ta i förjävligt i början..för man é inte så van på banan..krävs lite annan körstil..
Det va verkligen kul att kunna köra fort när man hade hittat linjerna!

Och sist men inte minst...JAG LÄNGTAR OXÅ TILL NÄSTA Säsong!!! Gah!"..håller på att dö varje dag för man vill verkligen slå 1.10 =)..

inte för att jag tänker klocka men.. :roll:

Andreas Bystedt
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av Andreas Bystedt » tor 09 okt 2003, 19:38

Jag har ett antal bilder från Kinnekulle som ni kanske villse, vem kan jag maila till som kan lägga upp dom?

Jag vet att det finns gratisplatser men dom brukar vara så sega att ladda upp till och titta på bilderna...

Jag tycker fortfarande att vi ska ha en sida här..ett bild bibliotek från träffarna.

Twedmark kan du fixa upp mina bilder? :roll:
Fd. Medlem nr 527

Peugeot 307 kombi 1,6 HDI 2006/11
Peugeot 406 Coupé 2002 *SÅLD*
Citroen Zx 1,8 1996 *SÅLD*
*RIP* Citroen ZX
Peugeot 306 Gti -99 *SÅLD*
Peugeot 306 XSI-96 *SÅLD*
Peugeot 405 Mi16 -88 *SÅLD*

Skriv svar