INFORMATION!
Forumet har blivit mer inaktuell idag pga Facebooks dragkraft av medlemmar.
Om ni söker aktuell information från PSC eller söker aktiva medlemmars hjälp kan ni hitta samtliga på våran facebook grupp, detta riktiga men nu mer inaktiva forum agerar arkiv för er som söker info
facebook länk nedan. https://www.facebook.com/groups/peugeot ... ?ref=share
Dock finnes webshopen kvar till förfogande på länken nedan.

Webshop http://webshop.peugeot-sport-club.se/index.php

Kullen..kommentarer.

Här diskuterar vi såväl våra egna officiella träffar som mindre sammankomster och andra evenemang
Eric Josefsson
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av Eric Josefsson » mån 29 sep 2003, 08:19

Jäklar vad ni skriver.. har ni inget bättre för er på helgerna? :wink:

Nåja jag får skaffa en uppsättning R(egn)-däck också så jag också kan få leka lite i vätan nästa gång..

Kul att träffa folket igen iaf.. och det fanns ju att göra i depån också mestadels av tiden.. :)
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16

Mita
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av Mita » mån 29 sep 2003, 08:22

Kinglolle skrev:Tack själv för en trevlig träff, vart mkt jobb och lite incidenter.

Tack till alla flaggvakter, speciellt er som tog det sista passet.

MVH Lorant
träffansvarig Opel Sport Club
lorant@opelsportclub.com
ETT STORT TACK till er i Opel Sport Club, hoppas att det kan göras om.

Det var jättte trevligt även om jag inte körde allt för mycket , (jag får öva lite och komma tillbaka).

Sen hade jag ju tur att det var det sista passet jag fick vara flaggvakt, då det var kortare än de andra passen.

/Mita
Medlem 357

Nordisk mästarinna i bilbygge
Best Female Ride i Nordic Tuner Awards

Användarvisningsbild
André V
Registrerad
Registrerad

Inlägg av André V » mån 29 sep 2003, 09:14

Pär skrev:
André V skrev:......Full gas till slutet av rakan, bromsa/motorbromsa färdigt tills innan kerbsen slutar. Inget bromsande eller motorbromsande i själva kurvan!
Vik in till vänster i knycken precis när kerbsen tagit slut, gå igenom med iaf neutral gas, kanske lite driv, och ge sedan järnet när du ser vägen öppna upp sig. :)
Jag antar att du menar den lilla kerbs-snutten på höger sida efter där rallycrossbanan går in? Det leder till ett annat tips (som nog André förutsätter); gå ut med höger hjulpar utanför vita linjen ut på rallycrossbanan så får man en rakare linje under bron. Dessutom kan man bromsa lite senare.
Jag kom på sen att jag nog inte var så tydlig. Givetvis menade jag högerkerbsen, och det nästan förutsätter att man kört med höger hjulpar "utanför" själva banan en bit.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11 | Bekvämbil: 406 V6 Coupé Aut -00
Körde:
Toyota Avensis 2.4 Kombi -06
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00

Stjärnan
Registrerad
Registrerad

Inlägg av Stjärnan » mån 29 sep 2003, 10:31

Håller på att redigera bilderna nu, filmen dock kommer att dröja, filmkameran måste tyckt det var för kallt och blött, den vill inte lira som den ska längre, hoppas att inte filmen "fuckat" ur.

Ska försöka hitta en lösning på det inom kort.

//Stjärnan
==============================
http://www.peugeot20zex.se
Mitas bihang.
540 graders snurr i söderhamn.. :D

Jocke W
Registrerad
Registrerad

Inlägg av Jocke W » mån 29 sep 2003, 10:42

Kinglolle skrev:Förresten skulle jag vilja få tag i killen med en blå pega 205(inte du med oljeläckaget), har fått för mig att du körde lite under slutet av dagen ?

Var detta samma person som fick tillsägelsen kanske?
här är jag..hoppas du tittat på sidan annars får jag försöka få tag i dig på opel sidan...ja jag fick tillsägelse..ska jag få pisk nu?..vet att jag körde lite för dumt å för snabbt för vad bilen pallade..sorry

kinglolle

Inlägg av kinglolle » mån 29 sep 2003, 11:25

Japp jag tittar på sidan och nej då du ska inte få pisk. Inga sado drömmar här ;)

Du är lika välkommen nästa gång, det enda vi ber alla att göra är att tänka på vilket merjobb man orsakar för arrangörer genom att köra över sin förmåga. Alla kan missa en gång men att vara av 3 ggr på samma varv inger inte riktigt förtroende.

Obs ta inte detta helt personligt då vi hade fler förare som också fått tillsägelse, jag personligen tycker vi var för snälla med tillsägelser under träffen.

Bara för att du ska förstå varför du fick tillsägelse så låg det bakom att vi fick åka ut och sanera och göra uppehåll i 25 min. Och det du kanske är medveten om är att jag hade 3st av våra mest erfarna banåkare som kom till mig förbannade och bad oss sanera och lösa problemet.

Ta det inte för hårt och ber om ursäkt att jag tar det såhär öppet men jag som icke medlem på forumet kan nog inte skicka PM. Det enda jag ville få fram med detta inlägg var egentligen att alla ska förstå att vi inte vill agera "poliser" men för att allt ska flyta måste vi hålla lämplig nivå på körningen.

MVH Lorant
träffansvarig Opel Sport Club

Eric Josefsson
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av Eric Josefsson » mån 29 sep 2003, 11:33

Liten kommentar bara..
Har man varit av en gång så får man faktiskt sämre fäste till nästa kurva igen p.ga skit i däcken och avåkningen kan vara ett faktum även om man sänkte tempot till den kurvan rejält..

Fick själv det problemet när vi lekte i Söderhamn..
Var av banan med bakhjulen och några kurvor senare snurrade jag igen trots lägre tempo i samma kurva än på tidigare varv.. med mer erfarenhet så lär man sig iofs att ta det extra lungt efter en avkörning jfrt med en snurr där man fortfarande håller sig på banan.

Själv höll jag mig som sagt i depå hela dagen p.ga jag inte ville riskera något på slicks i vätan :(
///Mi16

Loffas
Registrerad
Registrerad

Inlägg av Loffas » mån 29 sep 2003, 11:37

till nästa gång blir det heltklart 50 eller 55 profil.
men jag vart te på banan när den var snustorr. samma veva som per tog sin cigarrtid.

påvägen hem när jag kommit till göteborg blev det klart väder och en smla stark sol. västksten och skåne :wink:

Twedmark
Registrerad
Registrerad

Inlägg av Twedmark » mån 29 sep 2003, 12:10

kinglolle skrev:Ta det inte för hårt och ber om ursäkt att jag tar det såhär öppet men jag som icke medlem på forumet kan nog inte skicka PM.
Tänkte bara flika in att man kan regga sig på forumet - och därmed skicka PM - även om man inte är medlem i klubben.

Jocke W
Registrerad
Registrerad

Inlägg av Jocke W » mån 29 sep 2003, 12:55

3 ggr på samma varv va jag ju inte av....men skit samma..

Ja jag förstår att det vart skit på banan..sorry..nästa gång har jag både bättre bil och bättre däck..så det kanske blir lättare att hålla sig på banan då..

Användarvisningsbild
Pär H
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Pär H » mån 29 sep 2003, 12:55

Eric Josefsson skrev:Jäklar vad ni skriver.. har ni inget bättre för er på helgerna? :wink:

Nåja jag får skaffa en uppsättning R(egn)-däck också så jag också kan få leka lite i vätan nästa gång..

Kul att träffa folket igen iaf.. och det fanns ju att göra i depån också mestadels av tiden.. :)
Lider med dig. Förutom att det måste ha varit sådär kul att stå i depån hela dan, så hade det varit kul att se vad slicksen gör för greppet.

Eric Josefsson
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av Eric Josefsson » mån 29 sep 2003, 12:59

Pär skrev:
Eric Josefsson skrev:Jäklar vad ni skriver.. har ni inget bättre för er på helgerna? :wink:

Lider med dig. Förutom att det måste ha varit sådär kul att stå i depån hela dan, så hade det varit kul att se vad slicksen gör för greppet.
Vad tyckte du om dina Ecsta V70 i regnet då? mönstret ser ju inte speciellt vattenavledande ut.. funderar på att köpa sådana annars.. dom är ju ganska billiga
///Mi16

WaZ
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av WaZ » mån 29 sep 2003, 16:08

Jag vill säga till Opels träffansv. att jag också ber om ursäkt för min snurr med oljeskvättarna som kom från min bil.
Jag plockade upp tempot från min till max, när jag fick lite för hög fart så märkte jag ju då av det i kurvan där... Då taggade jag ju givetvis ner och undvek snurrar i den och de flesta andra kurvor under resten av dagen. Det var ju vid ett tillfälle då jag kom i för hög fart vid TV-kurvan? Heter den så? Då svängde bakvagnen ut för mig, parerade och fick retur, och även retur på parreringen på returen... Behöll bilen på banan men sinkade väl "Jocke W" något.. Mer än så var det inte =)

Och det här med omkörningarna, jag förstår fullt ut att man ska släppa förbi. Och det försökte jag... När jag såg att nån ville om så försökte jag hitta ett ställe (även i kurvorna), då gav jag ett blink åt sidan och saktade ner...
Däremot på raksträckan så gasade jag järnet och höll åt sidan! Om någon med motorstarkare bil ville om då så kunde dom köra om... Men men....
Och mitt felriktade tack, stort tack till Opel Sport! //D
Snart i en Corrado G60... Mmm, kompressor smakar mumma!

Användarvisningsbild
Pär H
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Pär H » mån 29 sep 2003, 16:27

Eric Josefsson skrev: .....Vad tyckte du om dina Ecsta V70 i regnet då? mönstret ser ju inte speciellt vattenavledande ut.. funderar på att köpa sådana annars.. dom är ju ganska billiga
Förvånansvärt bra grepp och de släppte ganska mjukt i blötan så det var ganska lugnt, men vattenplaningsegenskaperna var inte på topp! Fick lite vattenplaning ngn gång både före och efter bron.

Men det går nog ett par sek snabbare med S-03:orna.

*deja vû, har jag inte skrivit detta förr?*

Eric Josefsson
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av Eric Josefsson » mån 29 sep 2003, 16:36

Pär skrev:
Eric Josefsson skrev: .....Vad tyckte du om dina Ecsta V70 i regnet då? mönstret ser ju inte speciellt vattenavledande ut.. funderar på att köpa sådana annars.. dom är ju ganska billiga
Förvånansvärt bra grepp och de släppte ganska mjukt i blötan så det var ganska lugnt, men vattenplaningsegenskaperna var inte på topp! Fick lite vattenplaning ngn gång både före och efter bron.

Men det går nog ett par sek snabbare med S-03:orna.

*deja vû, har jag inte skrivit detta förr?*
Jo du har nämnt dina vattenplaningar men du har ju två olika par däck(så vitt jag minns) och om du då kunde avgort att Kumho sulorna hade varit uppenbart sämre än vad det andra paret var.. (minns inte vad du hade för märke på par #2)
///Mi16

Användarvisningsbild
Pär H
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Pär H » mån 29 sep 2003, 16:52

Eric Josefsson skrev: .....Jo du har nämnt dina vattenplaningar men du har ju två olika par däck(så vitt jag minns) och om du då kunde avgort att Kumho sulorna hade varit uppenbart sämre än vad det andra paret var.. (minns inte vad du hade för märke på par #2)
Jag kom bara på att det såg bekant ut, men är lite slirig.

Bak har jag Pirelli P Zero C och de är det ganska mycket mönster i och är väl mer lika gatdäck än Kumho-däcken. De funkar nog ganska bra som gatdäck, men de finns inte längre i mer än ett fåtal dimensioner. PZero Corsa ska ta över.

Skulle inte komma på tanken att ha V70A på jämt, det är liksom bara plikt-mönster i dem.
Bild

...sen vet jag inte om de är E-märkta heller.

kinglolle

Inlägg av kinglolle » mån 29 sep 2003, 17:45

Inget att be om ursäkt för, träffen har varit och det kommer fler. Missöden sker alltid, inget man gör mer mening så inget att be om ursäkt för.

Hoppas det har gått bra med din bil och att det gick bra för den som ringde mig på vägen hem och hade kvar bilen på kullen och var rädd för att den skulle bli inlåst.

Väl mött till våren

MVH Lorant

WaZ
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av WaZ » mån 29 sep 2003, 20:17

Bilen höll hela vägen hem, jag var ju som alla kanske märkte lite orolig! Men det gick bra! Vill tacka alla som hjälpte mig med det inträffade, och för att ingen kom och slog sönder mig för att man råkade ordna en röd flagg :roll:

Jag ser fram emot nästa träff med (er i) Opel Sport Club! Och tar gärna ut bilen på bana igen... Vi syns och hörs! //Daniel
Snart i en Corrado G60... Mmm, kompressor smakar mumma!

Loffas
Registrerad
Registrerad

Inlägg av Loffas » mån 29 sep 2003, 21:22

waz: jag märkte att ditt oljetryck inte rörde sig något när jag åkte med.
den låg konstant runt 4bar tror jag även när du varvade friskt. om det kan ha något med saker o ting att göra. tempen låg på stabila 95-100 iaf.

Användarvisningsbild
Pär H
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Pär H » mån 29 sep 2003, 21:38

Jag kan förresten tänka mig att när man väl lärt sig få 205:ans egenheter att jobba FÖR en istället för EMOT en, att man kan sätta grymma tider på Kullen. 406:an är ju ärligt talat väldigt förlåtande, som även André nämnt, men den är knappast lika snabb som en välrattad 205 GTi med schysta däck mm.

När vi nu blivit specifika och pratat en del om blåa LeMans, så tycker jag att det märktes en brant utvecklingskurva bakom ratten på båda.

WaZ höll undan ordentligt i kvarnen, vilket f.ö. är ett ganska bra ställe att känna på greppet, jag hängde knappt med i första 2/3, sen gäller det att våga drifta ut över det lilla krönet. Men det är klokt att inte göra det om man inte är helt säker på var banan slutar.

Jocke tog till sig bra av sin pekpinne för terrängkörning, som vi pratat nog om nu, och verkade också ta till sig linjen över knäppen bl.a. Ser också fram emot att se 205 S16 på banorna nästa säsong.

www.rejsa.nu finns en ypperlig banåkarkalender, håll koll där och kör så mycket ni kan nästa säsong. Jag kommer att försöka samordna några allmänna körningar förutom de som PSC själva ordnar.

Skriv svar