INFORMATION!
Forumet har blivit mer inaktuell idag pga Facebooks dragkraft av medlemmar.
Om ni söker aktuell information från PSC eller söker aktiva medlemmars hjälp kan ni hitta samtliga på våran facebook grupp, detta riktiga men nu mer inaktiva forum agerar arkiv för er som söker info
facebook länk nedan. https://www.facebook.com/groups/peugeot ... ?ref=share
Dock finnes webshopen kvar till förfogande på länken nedan.

Webshop http://webshop.peugeot-sport-club.se/index.php

Kullen..kommentarer.

Här diskuterar vi såväl våra egna officiella träffar som mindre sammankomster och andra evenemang
WaZ
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av WaZ » sön 28 sep 2003, 15:26

André V skrev: Det såg bra ut i där i början när jag låg bakom dig. :)
Var inte meningen att stressa dig heller. Själv blir jag också stressad av trafik bakom mig, men jag brukar i så fall försöka släppa förbi dem så fort som möjligt. Blir bättre både för personen som vill om och en själv, så att bägge kan hålla det tempo de trivs med. :)

Länken till banorna: http://www.rejsa.nu/?banor.asp
Man får tacka! Jag kände mig säkrare allt eftersom... Och det där med folk som ville om... Det var ju många som stressade en i kurvorna.. Jag ville helst att dom skulle köra om där det var mer utrymme för misstag, raksträckan alltså! Man blev ju så sjukt trängd åt sidan då dom tryckte sig förbi i kurvorna...
Och på rakan lödde dom på duktigt och klämde sig in precis framför nosen på mig och började bromsa kraftigt, det är ju tokfarligt!
Snart i en Corrado G60... Mmm, kompressor smakar mumma!

Användarvisningsbild
Pär H
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Pär H » sön 28 sep 2003, 16:12

Precis som André skriver så var det inte meningen att någon skulle känna sig utpekad. Eftersom jag vet att man måste linda in saker till oigenkännlighet för att ingen ska ta det personligt så skrev jag rakt ut åsså räknade jag med att "sopa upp" sen.

Helt naturligt att det händer saker på en bana. Men vad jag var ute efter var att försöka stävja att en attityd skapas där man nästan eftersträvar att det uppstår incidenter. Men det hade jag säkert inte behövt tänka på, eller hur? :)

Men det är ju jag som är Mr Killjoy! :wink:

Förresten så körde jag fel i början av dagen i TV-kurvan, det var därför jag inte kände igen mig när jag körde med Mita. Hade bestämt för mig att man skulle "landa" OK efter TV-krönet om man siktade mot slutet av kerben på vänster sida vilket jag inte gjorde, hamnade alldeles för långt åt höger. Efter påpekande av Nisse Classon från GTi-klubben höll jag ut till tangeringspunkten där konen stod på höger sida och då stämde det igen.

Anledningen till att man plötligt kan styra mer där trots konstant hastighet är att bilen trycks mot banan där den går över i uppförsbacke.

"Under bron" är alltid lurig, även i torrt väglag och igår ännu värre eftersom det blev mycket dåligt grepp längst till höger i utgången, kanske därför någon råkade illa ut där. Normalt går spåret ut mot kerbsen på höger sida medan det i går gick någonstans mitt i banan i utgången.

Eventuellt samma sak i "din" kurva WaZ, den på tillbakavägen under bron. Förmodligen hamnade du utanför spåret och fick mycket sämre grepp helt plötsligt.

På förmiddan när det blev ett torrt spår blev det lite konstiga linjer på en del ställen, det är väl stim-beteende, kanske, men då kunde det också bli en överraskning att greppet bara försvann. Utgången av kvarnkurvan var ett ställe. Där trycker jag full gas efter ca 2/3 av kurvan och driver på understyrningen ut till vänsterkanten. Bara det att spåret gick i mitten där oxå, men det var ingen större fara och det var bara att anpassa sig till följande varv.

Jag tror också att detta kan vara ett sätt att höja stabiliteten i 205 och 206, att trycka plattan i mattan efter ca 2/3 av kvarnen, men då är det aja-baja att plötsligt släppa gasen, tex för att växla upp.

Raderat konto
Registrerad
Registrerad

Inlägg av Raderat konto » sön 28 sep 2003, 16:13

Kom just på...
Jocke, var det du som nästan nyss fick "lappen"?
Tror nog du lärde dig en del av detta. På banan finns ju lite utrymme till övers ifall man snurrar, på vägen finns det inte det. Förhoppningsvis tar du det lite lugnare efter det här :wink:
Tror nog 205:ans korta hjulbas är klart negativ på bana, det kräver säkert mycket stor erfarenhet att köra den bilen riktigt fort på bana. Förmodligen är både 405 och BX (som har samma hjulbas) lite stabilare, men även en smula klumpigare. Jag hade under de senare varven rätt bra fart under bron (120+) och det enda som hände var att bilen krängde till en smula. Kändes klart att man hade bättre spår där efter ett par varv också.
Ser fram emot mera övningar nästa år, det här har jag nästan drömt om att få göra sedan jag var liten. Kan också summera att 15 års körvana är inte mycket värd på bana, för det där med spårval hade jag dålig koll på i början. Dumt av mig att inte fråga Pär, men efter ett antal varv började det kännas i vilket spår bilen fungerade bäst. Fast det var ruskigt svårt att få till spåret ibland när man inte kom så perfekt ut ur föregående kurva p.g.a den kraftiga understyrningen.

Användarvisningsbild
Peter Igelhammar
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av Peter Igelhammar » sön 28 sep 2003, 16:16

Det e därför man spelar spelet stcc2 , för att lära sej spårval o banorna.
Peugeot Sport Club Veteran
http://www.igelhammar.se

Just nu:
9-5 SC "Dame Edna"

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16, 307 kombi

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.

WaZ
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av WaZ » sön 28 sep 2003, 16:16

Pär: Det var precis min tanke i Kvarnen, jag kom upp i ca. 150-152km/h innan rakans slut, där frikopplade jag under bron, petade i trean, lät motorbromsa in i kurvan och tryckte sen järnet när jag nästan kommit 2/3!
Ganska rätt va?
Tycker det gick bra i den kurvan innan det blev sjukligt blött i den...

Raderat konto
Registrerad
Registrerad

Inlägg av Raderat konto » sön 28 sep 2003, 16:33

Jag kör lite efter WaZ princip där också, bromsa, i med 3:an för att få rätt hastighet, men jag kliver på gasen rätt tidigt. Tycker det stabiliserar bilen bättre att "dra" den genom kurvan.

WaZ
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av WaZ » sön 28 sep 2003, 16:33

Det glömde jag bort när vi åkte där ifrån...
Vill rikta ett STORT tack till Pär som har fixat det här! Klart roligaste jag varit med om på länge! Tack så mycket!

Joakim Enoksson
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av Joakim Enoksson » sön 28 sep 2003, 16:59

Rätt bra uppskattat Waz att ratta bilen fullt men veta nästan exkat att du körde i 150-152...*retas* :P

Användarvisningsbild
André V
Registrerad
Registrerad

Inlägg av André V » sön 28 sep 2003, 17:13

WaZ skrev:Pär: Det var precis min tanke i Kvarnen, jag kom upp i ca. 150-152km/h innan rakans slut, där frikopplade jag under bron, petade i trean, lät motorbromsa in i kurvan och tryckte sen järnet när jag nästan kommit 2/3!
Ganska rätt va?
Tycker det gick bra i den kurvan innan det blev sjukligt blött i den...
Full gas till slutet av rakan, bromsa/motorbromsa färdigt tills innan kerbsen slutar. Inget bromsande eller motorbromsande i själva kurvan!
Vik in till vänster i knycken precis när kerbsen tagit slut, gå igenom med iaf neutral gas, kanske lite driv, och ge sedan järnet när du ser vägen öppna upp sig. :)
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11 | Bekvämbil: 406 V6 Coupé Aut -00
Körde:
Toyota Avensis 2.4 Kombi -06
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00

WaZ
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av WaZ » sön 28 sep 2003, 17:33

Joakim Enoksson skrev:Rätt bra uppskattat Waz att ratta bilen fullt men veta nästan exkat att du körde i 150-152...*retas* :P
Faktum är att någon frågade mig hur fort det gick för mig innan jag blev tvungen att bromsa på rakan, så jag tittade nästa gång jag begav mig ut! Inte alls svårt Enok, inte om man kan göra 2 saker SAMTIDIGT! HA!

Raderat konto
Registrerad
Registrerad

Inlägg av Raderat konto » sön 28 sep 2003, 17:35

Jag vågade bara kolla en enda gång för pölarna i slutet på rakan orsakade ju en del vattenplaning. 155 km/t.

Martin Sandberg

Fort

Inlägg av Martin Sandberg » sön 28 sep 2003, 18:08

Hej,
WaZ skrev:Det var ju många som stressade en i kurvorna.. Jag ville helst att dom skulle köra om där det var mer utrymme för misstag, raksträckan alltså! Man blev ju så sjukt trängd åt sidan då dom tryckte sig förbi i kurvorna...
Och på rakan lödde dom på duktigt och klämde sig in precis framför nosen på mig och började bromsa kraftigt, det är ju tokfarligt!
Felet du gjorde är att du tydligen gasade fullt på rakan, du skriver själv längre ner i tråden att du hade över 150km/h vid slutet av rakan. Om du vill att folk skall köra om dig på rakan så gäller det ju att du ger dom en chans till det. Då detta är "på kul" så är det mycket viktigt att man släpper förbi snabbare bilar då det inte skall vara någon som helst prestige i detta. Kanske hade de som körde om dig på smala delar av banan legat bakom länge och insåg att du aldrig ville släppa förbi dom så dom fick passa på där det gick, om än på kanske lite sämre ställen.

Ta nu inte detta som kritik utan som hjälp på vägen till att bli en erfaren bannötare.

Mvh
Martin Sandberg, Sekr. OSC

Jocke W
Registrerad
Registrerad

Inlägg av Jocke W » sön 28 sep 2003, 18:16

Jag snurrade nog lite väl mycket det kan jag erkänna..men alla snurrningar utom en så släppte jag gasen i kurvan och det leder ju till att man snurrar utan att kunna fixa det nästintill..

Sista passet tänkte jag på det där rätt mycket..och då gick det skit bra..även fast arslet driftade ut så höll jag gasen och då är det inte så farligt..nu vet jag det till nästa gång..och förhoppnings vis regnar det inte fööör mycket...

Angående första kurvan efter rakan så tycker jag den va rätt rolig..kom väl upp i ca 140 på fyran bromsade och styrde in och gasade genom kurvan..hårdinbromsning i 2,a kurvan och växlade ner till 3,an Fullt ös i ungefär 2/3 av kurvan och driftade ut så mycket jag kunde..efter man åkt under bron så kom ju det ett litet gupp där man skulle hålla rakt över..det gjorde jag inte i början..när jag körde min 1.21 tid..så jag tror jag körde lite snabbare sista varven när rosen vågade sig in i bilen..

Aja jag hoppas inte opel killarna lackade för mycket på mig..ska inte snurra mer en 1 gång nästa gång..lovar..

Jocke W
Registrerad
Registrerad

Inlägg av Jocke W » sön 28 sep 2003, 18:28

när kommer bilder och filmer föressten?

Loffas
Registrerad
Registrerad

Inlägg av Loffas » sön 28 sep 2003, 19:13

bilder? du va juh där

men filmerna vill jag se, per skynda skynda :)

Twedmark
Registrerad
Registrerad

Re: Fort

Inlägg av Twedmark » sön 28 sep 2003, 20:19

Martin Sandberg skrev: Felet du gjorde är att du tydligen gasade fullt på rakan, du skriver själv längre ner i tråden att du hade över 150km/h vid slutet av rakan. Om du vill att folk skall köra om dig på rakan så gäller det ju att du ger dom en chans till det. Då detta är "på kul" så är det mycket viktigt att man släpper förbi snabbare bilar då det inte skall vara någon som helst prestige i detta. Kanske hade de som körde om dig på smala delar av banan legat bakom länge och insåg att du aldrig ville släppa förbi dom så dom fick passa på där det gick, om än på kanske lite sämre ställen.

Ta nu inte detta som kritik utan som hjälp på vägen till att bli en erfaren bannötare.

Mvh
Martin Sandberg, Sekr. OSC
Vill passa på och tackar för en kul träff! Hade svinkul större delen av tiden. Det enda jag retade mig lite på (förutom min egen dumhet att inte fixa med hjälm) var två bilar som vägrade släppa förbi mig trots att jag låg i häcken på dom konstant... dels den röda Golf III kombin och dels en svart Golf II.... :evil: Nåja... dom hade väl inga backspeglar eller nåt, vad vet jag... :roll: :wink:

Användarvisningsbild
Pär H
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Pär H » sön 28 sep 2003, 22:55

WaZ skrev:Det glömde jag bort när vi åkte där ifrån...
Vill rikta ett STORT tack till Pär som har fixat det här! Klart roligaste jag varit med om på länge! Tack så mycket!
Hmmm, jag har inte lyft ett finger för det här, utom att ta emot och distribuera inbjudan från OSC. Det är de som ska tackas, vilket jag gjort muntligen till Jonas, men gör det offentligt här.

Hoppas att vi blir inbjudna fler gången och att vi kanske också kan hitta andra samarbeten.

Vill också instämma i Martins uppmaning. För att göra en omkörning mellan bilar med liknande prestanda säker, krävs nästan att den omkörde:
-blinkar åt det håll den tänker hålla sig.
-släpper av på gasen.

Även den långsammare tjänar på detta eftersom stressmomentet minskar.

På Kinnekulle finns en riktigt bra plats att göra detta på: rakan vid depån, sen funkar rakorna efter bron och efter kvarnen också samt den lilla rakan vid depåavfarten.

Den som ev. tycker det är pinsamt att bli omkörd utanför depån kan tänka så här; det är ingen prestigeförlust eftersom t.o.m. en tegelsten klarar att hålla gaspedalen i botten! :)

Jag tycker också att den snabbare kan visa att denne vill om genom att blinka med hellyset, men detta bör isåfall helst nämnas på förarmötet eftersom det kan väcka irritation annars.

De som ev. fick mig blinkande i backspegeln ska veta att det var inte av irritation utan för att jag bedömde att ni inte såg mig.

Kinglolle

Inlägg av Kinglolle » sön 28 sep 2003, 23:33

Tack själv för en trevlig träff, vart mkt jobb och lite incidenter.

Hoppas att folk inte blev sura och anser att vi besatt några "översittarfasoner" men en övertaggad förare kan tyvärr leda till uppehåll med bogsering/sanering mm vilket är till besvär för alla på träffen. Vi hade ett par incidenter men absolut inte mer än man bör räkna med vid sådana väglag. De som fick "klagomål" från oss hoppas jag inte tar detta som påhopp utan bara en allmän tillsägelse för att träffen ska flyta på bättre.

Hoppas på fortsatt gott samarbete.
Förresten skulle jag vilja få tag i killen med en blå pega 205(inte du med oljeläckaget), har fått för mig att du körde lite under slutet av dagen ?

Var detta samma person som fick tillsägelsen kanske?

Tack till alla flaggvakter, speciellt er som tog det sista passet.

MVH Lorant
träffansvarig Opel Sport Club
lorant@opelsportclub.com

Fredrik Sjöberg
Registrerad
Registrerad

Inlägg av Fredrik Sjöberg » mån 29 sep 2003, 00:13

Jag kommer att lägga upp några bilder imorgon.

Det var jag som klockade Pärs 1.10-tid. Den ska nog stämma ganska bra, +/- några tiondelar bara...

Jag hade ju min bil där också, men eftersom jag inte skulle köra, fick jag inte köra in på området... :(

Användarvisningsbild
Pär H
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Pär H » mån 29 sep 2003, 00:33

André V skrev:......Full gas till slutet av rakan, bromsa/motorbromsa färdigt tills innan kerbsen slutar. Inget bromsande eller motorbromsande i själva kurvan!
Vik in till vänster i knycken precis när kerbsen tagit slut, gå igenom med iaf neutral gas, kanske lite driv, och ge sedan järnet när du ser vägen öppna upp sig. :)
Jag antar att du menar den lilla kerbs-snutten på höger sida efter där rallycrossbanan går in? Det leder till ett annat tips (som nog André förutsätter); gå ut med höger hjulpar utanför vita linjen ut på rallycrossbanan så får man en rakare linje under bron. Dessutom kan man bromsa lite senare.

Skriv svar