Precis som André skriver så var det inte meningen att någon skulle känna sig utpekad. Eftersom jag vet att man måste linda in saker till oigenkännlighet för att ingen ska ta det personligt så skrev jag rakt ut åsså räknade jag med att "sopa upp" sen.
Helt naturligt att det händer saker på en bana. Men vad jag var ute efter var att försöka stävja att en attityd skapas där man nästan eftersträvar att det uppstår incidenter. Men det hade jag säkert inte behövt tänka på, eller hur?
Men det är ju jag som är Mr Killjoy!
Förresten så körde jag fel i början av dagen i TV-kurvan, det var därför jag inte kände igen mig när jag körde med Mita. Hade bestämt för mig att man skulle "landa" OK efter TV-krönet om man siktade mot slutet av kerben på vänster sida vilket jag inte gjorde, hamnade alldeles för långt åt höger. Efter påpekande av Nisse Classon från GTi-klubben höll jag ut till tangeringspunkten där konen stod på höger sida och då stämde det igen.
Anledningen till att man plötligt kan styra mer där trots konstant hastighet är att bilen trycks mot banan där den går över i uppförsbacke.
"Under bron" är alltid lurig, även i torrt väglag och igår ännu värre eftersom det blev mycket dåligt grepp längst till höger i utgången, kanske därför någon råkade illa ut där. Normalt går spåret ut mot kerbsen på höger sida medan det i går gick någonstans mitt i banan i utgången.
Eventuellt samma sak i "din" kurva WaZ, den på tillbakavägen under bron. Förmodligen hamnade du utanför spåret och fick mycket sämre grepp helt plötsligt.
På förmiddan när det blev ett torrt spår blev det lite konstiga linjer på en del ställen, det är väl stim-beteende, kanske, men då kunde det också bli en överraskning att greppet bara försvann. Utgången av kvarnkurvan var ett ställe. Där trycker jag full gas efter ca 2/3 av kurvan och driver på understyrningen ut till vänsterkanten. Bara det att spåret gick i mitten där oxå, men det var ingen större fara och det var bara att anpassa sig till följande varv.
Jag tror också att detta kan vara ett sätt att höja stabiliteten i 205 och 206, att trycka plattan i mattan efter ca 2/3 av kvarnen, men då är det aja-baja att plötsligt släppa gasen, tex för att växla upp.